ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Galerie Kodl v Topičově salonu

Dvojí výročí

Galerie Kodl v minulém týdnu zahájila provoz v původním sídle Topičova salonu na Národní třídě 7. Návštěvníky do nových prostor nalákala výstavou, která po letech představila slavná díla českého trhu s uměním současně s několika taháky z nadcházející listopadové aukce. V tomto týdnu také uplynulo neuvěřitelných 25 let od pořádání první novodobé pražské umělecké aukce.

V úterý 21. října byly na Národní třídě 7 otevřeny nové výstavní prostory Galerie Kodl. "Toto datum nebylo vybrané náhodně. Je to přesně 120 let od otevření prvního Topičova Salonu, který v těchto místech zahájil svou činnost a významně se zapsal do kulturně-společenské historie," uvedla galerie v tiskové zprávě. Právě v těchto prostorách působil původní Topičův salon ve svých prvních letech, dříve než se přestěhoval do sousedství na Národní třídu 9.

Galerie tak získala nejen výrazně větší, historicky ověřené výstavní prostory v centru města, přestěhovala se také do bezprostředního sousedství své konkurence. "Tohoto kroku jsme si vědomi a domnívám se, že z něj mohou všechny strany jen těžit. Pro klienty budeme koncentrovaní na jednom místě," uvedl Martin Kodl. Na otázku, jaké má nyní záměry s tradičními prostory galerie na Vítězné ulici v domě "U Karla IV.", zatím nedokázal odpovědět: "Je to prostor, na nějž mám osobně velkou vazbu, hodně jsme zde prožili. Pokud to bude možné, rád bych si jej ještě chvíli ponechal, jen tak z nostalgie."

Do svých nových prostor nálákala galerie tematickou výstavou připomínající významné aukční prodeje posledního desetiletí. Návštěvníci tak po letech znovu mohli vidět například slavné Zlaté rybičky u okna od Emila Filly, v letech 2000–06 držící titul nejdražšího díla českých aukcí, ale i další ikony českého trhu s uměním. "Obrazy v pojistné hodnotě přesahující 300 milionů korun si během čtyřdenní výstavy prohlédlo přes 1000 návštěvníků," uvedla její kurátorka Vendula Vašátková. "Výstavou jsme současně chtěli upozornit na nárůst cen některých autorů, např. rekordní prodej Jakuba Schikanedera, Motiv z Bretaně z roku 1993, tehdy za 70 tisíc korun, jehož dnešní tržní hodnota by byla minimálně 30 krát vyšší," doplnila.

Bylo možné zhlédnout i významnou kolekci Františka Kupky, v čele se slavnými díly z Waldesovy sbírky V zahradě, Před obrazem, Moře na francouzském jihu nebo Ocel pije. Také řadu obrazů představujících autorské rekordy (Adolf Kosárek, Jaroslav Čermák, Václav Brožík, Václav Špála, Mikuláš Medek, Jindřich Prucha, Václav Zykmund). Úvodní výstava představila v galerii přes tři desítky prací, včetně několika z již blížící se listopadové aukce. Těm dominovalo rozměrné plátno Theodora Pištěka Racek letící do snu, které bude 30. listopadu vyvoláváno za 2,5 milionu korun.

K bilanční odměně v podobě nových výstavních prostor však měl Martin Kodl i jiný důvod. Právě v tomto týdnu totiž uplynulo 25 let od první novodobé umělecké aukce v Čechách. Tu dne 22. října 1989 na pražském Žofíně pořádali společně s Janem Neumannem. "Atmosféra v sále tehdy byla neuvěřitelná. Lidi reagovali zcela spontánně, stáli a tleskali, i u dnes poměrně nevýznamných položek. Popravdě jsme očekávali vše, i policejní zatčení, ale nestalo se tak, " vzpomíná Martin Kodl na aukci, která byla pro její účastníky symbolem eroze totalitního režimu. 


 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...