Galerie na nákupech

Sonda do akvizic regionálních galerií

Doplňování a obohacování sbírek je jedna ze základních činností galerijních sbírkových institucí. Plnit tuto funkci je však v současné době stále těžší. Na jednu stranu je to dáno politikou zřizovatelů, kteří instituce tlačí ke stále většímu počtu výstav, v touze zvýšit tím návštěvnost, na druhé straně je to pak neochota dát galeriím finanční prostředky na nákup reprezentativních děl, která, kromě své nezpochybnitelné umělecké hodnoty v rámci obohacení sbírky, mají i funkci čistě ekonomickou, tedy jako vhodná investice.

Petr Helbich: Opuštěné chodby (z cyklu Nemocnice Na Bulovce) / 1972- 74 / černobílá fotografie / 18 x 13 cm / Galerie moderního umění v Roudnice nad Labem Petr Helbich: Opuštěné chodby (z cyklu Nemocnice Na Bulovce) / 1972- 74 / černobílá fotografie / 18 x 13 cm / Galerie moderního umění v Roudnice nad Labem

 

V poslední době se na aukčních trzích objevilo několik velmi zajímavých děl, která by ve svých sbírkách uvítala nejedna galerie. V tuzemských vodách si však nakupovat na aukci může dovolit jen málokdo. Pro veřejné instituce jde totiž často o problém i z administrativního hlediska, lépe si s touto skutečnost dokážou poradit některé nestátní instituce (zde). Většina krajských galerií je už delší dobu značně podfinancovaných, a pokud si samy neušetří na akvizice (a to většinou z provozních peněz), pak odkládají nákup nových děl na dobu neurčitou. K tématu se tak v malé sondě vracíme po dvou letech (zde).

V letech 2013 – 2014 se podařilo doplnit hodnotněji sbírky jen v několika málo regionálních galeriích, přičemž pro některé z nich to bylo nakupování po několikaleté odmlce. I v některých větších institucích (kupř. v Oblastní galerii v Liberci) v tomto období nákupní komisi vůbec nesvolávali. Galerie moderního umění v Hradci Králové, s ohledem na přípravu nových expozic, svolala nákupní komisi jak v roce 2013, tak v roce 2014. V roce 2013 zakoupila do svých sbírek 32 uměleckých předmětů a získala dva dary. Za zmínku stojí zvláště portrét Jana Kotěry od Maxe Švabinského, nebo autoportrét Václava Hejny. O rok později se galerie zaměřila převážně na práce na papíře, kdy významně obohatila své sbírky díly Pavla Nešlehy, Milana Ressla, Aleše Lamra, Naděždy Plíškové nebo Miloše Ševčíka.

Adolf Lachman: Startování Bublebota / 2010 / tisk na plátno / 80 x 130 cm / Východočeská galerie v Pardubicích Adolf Lachman: Startování Bublebota / 2010 / tisk na plátno / 80 x 130  cm / Východočeská galerie v Pardubicích

 

Po dvouleté pauze svolala v prosinci 2014 nákupní komisi Východočeská galerie v Pardubicích. Díla byla vybrána s ohledem na sbírku samotnou, kdy rozšířila stávající podsbírky plastiky, kresby, fotografie a obrazů. Práce pocházely převážně od umělců, kteří zde měli během let 2013 – 2014 výstavu. Do sbírek se tak dostala například díla Michala Gabriela, Františka Skály, Marka Rejenta, Otto Plachta nebo Vladimíra Hanuše.

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem získala v roce 2013 díla převážně formou darů. Akvizice doplnily již stávající sbírku moderního a současného umění. V roce 2013 se tak nově do depozitáře v Roudnici dostal obraz Ivana Ouhela Harmonie a dále pak dary jako například František Hodonský, Petr Helbich či Marie Filippovová. V loňském roce nekoupila galerie žádné dílo, ale získala formou darů díla Petra Helbicha, Davida Cajthamla nebo Michala Ranného.

Svatopluk Klimeš: U jezera Huttujärvi / 2014 / kombinovaná technika, popel na plátně / 30,5 x 40 cm / Galerie umění Karlovy Vary

Svatopluk Klimeš: U jezera Huttujärvi / 2014 / kombinovaná technika, popel na plátně / 30,5 x 40 cm / Galerie umění Karlovy Vary

 

Galerie umění Karlovy Vary nakoupila v roce 2013 díla Jiřího Načeradského, Ladislava Švarce, Jana Vičara, Šimona Brejcha, Michaela Rittsteina a Jakuba Švédy. O rok později, tedy v roce 2014, se do sbírek karlovarské galerie dostala díla Oldřicha Tichého, Jaroslava Róny, Svatopluka Klimeše, Jakuba Švédy a Miroslava Štolfa. Obecně je problémem především fakt, že pro většinu zřizovatelů těchto institucí není akviziční politika právě prioritní záležitostí. Můžeme jen doufat, že se politika financování sbírkových galerijních institucí v průběhu dalších let obrátí k lepšímu a galerie budou mít šanci promyšleně nakupovat a budovat své kolekce.

 


Související články

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

50. jubilejní veletrh Antique 18.–21. 4. 2024

Ve čtvrtek 18. dubna se opět Novoměstská radnice otevře všem zájemcům o starožitnosti. Na programu bude kromě expozic jednotlivých prodejců i bohatý doprovodný program, jak už je na veletrhu Antique zvykem. Přehlídka potrvá do neděle 21. dubna.

17. dubna 2024
Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Přehled trhu s uměním za rok 2023 v Ročence Art+

Český aukční trh s uměním se s obratem sálových aukcí ve výši 1,4 miliardy korun vrátil na úroveň, kolem níž osciluje posledních šest let. Patnáctiprocentní propad ve srovnání s rokem 2023 zapříčinil menší počet prodaných položek a nižší hodnota nejd...

16. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Medkův Festival kruhu

Medkův Festival kruhu

3. června 2016

Toyen, Jetelová a ti druzí

Toyen, Jetelová a ti druzí

22. listopadu 2015

Třikrát od Borovičky

Třikrát od Borovičky

9. listopadu 2015


<