ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Jan Jakub Hartmann 2008

Staří mistři jsou na českých aukcích notně ve stínu zájmu o současné a především moderní umění. Okruh sběratelů a zájemců o koupi obrazu, jehož stáří se počítá ve stovkách let, je výrazně užší než u umění 20. století a český trh je navíc v oblasti starého umění velice chudý. Čas od času se však i zde objeví dílo vymykající se z běžné nabídky. Jedním z takových je bravurní krajina od Jana Jakuba Hartmanna, která bude dražena začátkem prosince v Brně.

Zastoupení starých mistrů na zahraničních aukcích je procentuálně výrazně vyšší než u nás. Česká díla z doby barokní či ještě starší jsou však i v zahraničí vídána jen zřídka. Podle Tomáše Zezuly, majitele brněnské aukční síně Zezula, mají ale staří mistři budoucnost. A to nejen kvůli svému půvabu. Cenové přepjetí na trhu s modernou a problémy s falzy podle Zezuly posouvají zájem některých sběratelů ke starým mistrům.

Jan Jakub Hartmann: Krajina s přístavem
olej na mědi / 39 × 54 cm / cena: 950 000 Kč (bez 15 % aukční provize)

Obraz Jana Jakuba Hartmanna, který bude dražen na prosincové aukci aukční síně Zezula, má hned několik předností, které by jej měly katapultovat do popředí zájmu milovníků umění. Barokní krajina, jež slouží jako kulisy pro figurální scénu s biblickým námětem, je svým zpracováním pro tohoto autora zcela příznačná stejně jako malířův rukopis. Malba je navíc ve vynikajícím stavu. Přestože obraz, který zdobí i původní rám, nebude opatřen odbornou expertízou od některého z našich předních historiků umění, o jeho autentičnosti není třeba pochybovat. Práce má docela úctyhodné rozměry, 39 na 54 cm. Takto velký Hartmann se na našem trhu dosud neprodával.

Možná vůbec největší a nejkrásnější Hartmannovy obrazy byly nicméně před časem nabízeny ve vídeňském Dorotheu. Dva protějškové obrazy s figurálními scénami z Nového zákona zde v roce 2005 za 150 tisíc eur zakoupila pražská Národní galerie. Obrazy přitom byly předtím Dorotheem již jednou neúspěšně nabízeny. Původní odhad o tři roky dříve však také počítal s cenou 230 až 300 tisíc eur (!).

Ale zpět ke starým mistrům jako sběratelské kategorii. Letos na jaře se o nich hovořilo o poznání víc, než bývá obvyklé, a to kvůli dražbě obrazů a starožitností z lichtenštejnských sbírek, z nichž mnohé kdysi byly součástí interiérů valtického či lednického zámku. Důležité je, že vedle českých památkářů na dvou lichtenštejnských aukcích nakupovalo i několik mecenášů, soukromých sběratelů či společností, kteří získaná díla zapůjčili či dokonce věnovali státu. Dobrou zprávou je, že se nejedná o ojedinělý případ. I rozměrný obraz Alegorie tureckých válek Bartolomea Sprangera, který se objevil na zahraničním trhu před rokem, zapůjčil jeho nový majitel, soukromý sběratel z Čech, do stálé expozice Obrazárny Pražského hradu.

Kromě rostoucích cen se tak na trhu setkáváme i s mnohem zajímavějším společenským fenoménem, a tím je mecenát. Jeho fasety jsou různé, od drobné zápůjčky či daru až po rozsáhlou podporu současného umění ve výtvarných centrech, jako je nedávno otevřený pražský Dox. Znovuobjevení se mecenášství můžeme chápat jako důkaz, že český trh s uměním, a vůbec život týkající se obrazů a soch, dostává po desetiletích útrap opět podobu podobnou té, kterou známe od našich západních sousedů, a že opět začíná kromě soukromých tužeb a přání plnit i celospolečenské poslání.

Jan Jakub Hartmann: Lesní krajina s řekou
olej na mědi / á 83,6 × 118 cm / cena: 151 800 EUR (Dorotheum Wien 5. 10. 2005)

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...