ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Kolářová, Grygar, Boudník a nejen oni

1. Art Consulting 7. 6. 2017

Asambláž Životopis jedné patentky od Běly Kolářové, kterou jsme představovali v minulém čísle, se podle očekávání prodala v novém autorském rekordu za 504 tisíc korun.

Běla Kolářová: Životopis jedné patentky VIII. (Na hliněných nohách), 1982
Běla Kolářová: Životopis jedné patentky VIII. (Na hliněných nohách), 1982,
asambláž, patenteky na kartonu, 56 x 83 cm, cena: 504 000 Kč
 

 

Celá aukce, která se konala ve středu 7. června v Topičově salonu a byla zaměřena výhradně na poválečné a současné umění, vynesla 15,4 milionu korun při úspěšnosti 85 procent. Prodalo se 69 z 81 nabízených obrazů a prací na papíře, 44 z nich za částky přesahující sto tisíc korun.

Vedle Běly Kolářové (více zde) se v autorských rekordech prodala díla Tomase Rajlicha (372 tisíc), Miloslava Troupa (660 tisíc), Františka Kyncla (180 tisíc), Milana Grygara (540 tisíc) a Vladimíra Boudníka (312 tisíc korun). Pro dva prvně jmenované šlo do značné míry o aukční premiéry, takže realizované ceny není příliš s čím srovnávat. Pro Grygara a Boudníka se pak jedná o rekordy v kategorii prací na papíře. Od Rajlicha byla nabízena jedna z jeho šedých mřížek z poloviny 70. let, která z vystoupala z 300 na 372 tisíc korun (více zde). O Kynclův rekord se postarala prostorová asambláž z 80. let, za kterou vítěz aukce nabídl 180 tisíc korun, téměř dvojnásobek minimálního podáni.
 

Tomas Rajlich: Bez názvu, 1974, akryl na plátně, 85 x 85 cm,
Tomas Rajlich: Bez názvu, 1974,
akryl na plátně, 85 x 85 cm, cena: 372 000 Kč
 

 

Grygarova Půdorysná partitura z roku 1968 na konečných více než půl milionu korun vystoupala z minimálního podání 348 tisíc. Další dvě jeho kresby ze 70. a 80. let se vzápětí prodaly za 204 a 156 tisíc korun. V případě Boudníkovy aktivní grafiky z roku 1961 cenu výrazně ovlivnilo, že nabízený grafický list byl dražen spolu s jeho původní plechovou matricí. Dosavadní rekord za jednotlivou Boudníkovu grafiku, když nepočítáme monotypy, byl zhruba třetinový.
 

Milan Grygar: Půdorysná partitura, 1968

Milan Grygar: Půdorysná partitura, 1968,
tuš, tempera, pastel na lepence, 51 x 73 cm, cena: 540 000 Kč
 

 

Vůbec nejdražší položkou aukce se nicméně stalo rozměrné květinové zátiší od Jana Baucha, které vystoupalo z 660 na 900 tisíc korun. Šlo o dosud vůbec největší Bauchovo plátno (177 na 110 cm) nabízené v aukci. Bojovalo se i o další dílo ze 40. let, fantaskní scénu Za oknem od Pravoslava Kotíka. Z minimálního podání 336 tisíc se tento obraz z roku 1947 dostal až na 600 tisíc korun. Ze stejné doby pochází i zmiňovaný rekord Miloslava Troupa, rozměrný obraz Žlutý anděl. V tomto případě však šlo o prodej za vyvolávací cenu. Obraz byl dražen týden před zahájením Troupovy výstavy v Obecním domě, která je pořádána k připomenutí sta let od umělcova narození.
 

Vladimír Boudník: Aktivní grafika, 1961

Vladimír Boudník: Aktivní grafika, 1961,
grafika na papíře, plechová matrice, 24,5 x 33 cm, cena: 312 000 Kč
 

 

S výraznými nárůsty byla dále dražena díla Otakara Slavíka, Zbyška Siona, Karla Malicha, Adrieny Šimotové, Aleny Kučerové či Stana Filka. Pro řadu z nich šlo ve výsledku o druhá či třetí nejdražší díla prodaná dosud v aukci. Shodně ze 156 na 312 tisíc korun vystoupaly papírový reliéf Adrieny Šimotové a jedna z matric Aleny Kučerové. Obraz Žena v ohni, dílo Otakara Slavíka z roku 1977, vylétl dokonce na 540 tisíc korun, trojnásobek vyvolávací ceny. Podobně si vedl i o rok mladší minimalistický obraz Transcendencia od Stana Filka, který vystoupal na 264 tisíc korun.
 

Jan Bauch: Kytice, 1949

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Jan Bauch: Kytice, 1949,
  olej na plátně, 177 x 110 cm,
  cena: 900 000 Kč

 

Z mladšího umění nejvíce zaujaly práce Jiřího Černického, Vladimíra Kokolii a Františka Skály, jejichž ceny se pohybovaly od 212 do 240 tisíc korun. Bez kupce naopak zůstal téměř třímetrový kouřový obraz Magdaleny Jetelové, který byl nabízen za 540 tisíc korun.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...