ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Art+Antiques Kubišta u moře

Arthouse Hejtmánek 28. 5. 2015

Společnost Arthouse Hejmánek se po dvou aukcích v Clam-Gallasově a v Coloredo-Mansfeldském paláci na Starém Městě rozhodla letos uspořádat aukci ve svém vlastním sídle, v barokní usedlosti v pražské Bubenči.  

Předaukční výstava se konala v přízemí domu, vlastní aukce pak v přilehlé zahradě. Široká nabídka umění a starožitností od gotiky po současnost i krásné jarní počasí ve čtvrtek 28. května přilákaly na stovku zájemců.

 

Bohumil Kubišta: Pohled na moře u Puly / 1913–1915 Bohumil Kubišta: Pohled na moře
u Puly / 1913–1915
olej na plátně /
62 x 98,7 cm
cena: 3 840 000 Kč

 

Aukce vynesla 36,4 milionu korun, přičemž nového majitele našlo 63 procent z více než dvou set katalogových čísel. Za milionové částky se prodalo šest obrazů a jedna socha, dalších 45 položek bylo draženo za částky od sto do 930 tisíc korun. Nových autorských rekordů dosáhli Emanuel Frinta, Alén Diviš a Miloš Alexander Bazovský.

 

Nejdražší položkou aukce se stal nově objevený Pohled na moře u Puly od Bohumila Kubišty, o kterém Mahulena Nešlehová předpokládá, že by vzhledem k velkému formátu mohlo jít o jeden ze čtyř obrazů, jimiž Kubišta vyzdobil slavnostní sál námořnického kasina v Pule. Obraz se dostal z 1,68 na 3,84 milionu korun, což je nové maximum za malířovo dílo z let jeho vojenské služby na Istrii. Jakkoliv sám Kubišta měl k svým „pohledům na moře“ poměrně kritický vztah, obrazu nelze upřít vytříbenou barevnost a suverénní malířské zpracování (více o tomto díle zde).

 

Emanuel Frinta: Ležící žena / 1922 Emanuel Frinta: Ležící žena / 1922 / olej na plátně / 66 x 75 cm / cena: 2 604 000 Kč

 

Zatímco u Kubišty šlo cenu přes 3 miliony korun očekávat na základě předchozích prodejů, v případě Emanuela Frinty a Aléna Diviše se nebylo v cenových odhadech oč opřít. Od Frinty dosud žádný obraz v aukci nabízen nebyl a znalci dodávají, že dílo srovnatelné kvality se sotva kdy znovu objeví. Ojediněle bývají ke koupi malířovy kresby, u kterých se ceny dosud pohybovaly v řádu stokorun. Na autorský rekord by tak v případě poetického obrazu Ležící žena z roku 1922 bohatě stačil i prodej za vyvolávací cenu. Dražba startovala na 607 tisících, cena nakonec vystoupala až na 2,6 milionu korun.

Alén Diviš sice není na trhu úplným nováčkem, aukcemi však dosud prošla jen desítka jeho obrazů. Srovnatelným dílem byl jen obraz Zvěřinec, který od roku 2006 držel s cenou 660 tisíc korun titul nejdražšího Divišova obrazu prodaného v aukci. Přes milion korun se dosud žádného jeho dílo neprodalo. Obraz Samota, varianta malby, která se nachází v Polabském muzeu v Poděbradech, startoval na 434 tisících korun. Konečná cena vystoupala na více než šestinásobek, vítěz aukce za obraz nabídl 2,73 milionu korun.

 

Alén Diviš: Samota / 1945

Alén Diviš: Samota / 1945 / olej na
plátně / 51,5 x 61,5 cm
cena: 2 728 000 Kč

 

Třetím autorským rekordem je cena 2,6 milionu korun za obraz Heľpianka slovenského malíře Miloše Alexandra Bazovského z roku 1931. Dražba startovala na méně něž třetině konečné ceny, v Bratislavě se však tento autor prodal již i dráž. Před dvěma lety Slovenská národní galerie v aukci za 2,86 milionu korun získala Bazovského obraz Sekera z poloviny 50. let. Menší obraz Na pastvě byl vzápětí ještě vydražen za 186 tisíc a za výrazné částky se prodaly ještě práce dalších slovenských autorů: Cypriána Majerníka (806 tisíc), Martina Benky (496, 236 a 161 tisíc), Milana Paštéky (459 tisíc) a Vincenta Hložníka (223 tisíc korun).

 

Důležitou část kolekce tvořil soubor starého umění v čele s Madonou od správce kunstkomory císaře Rudolfa II. Daniela Fröschla. Obraz namalovaný na počátku 17. století ve stylu obrazů Albrechta Dürera a Lucase Cranacha st. se prodal za vyvolávací cenu necelých 1,5 milionu korun (více o tomto díle zde). Rovněž za vyvolávací cenu, za 1,86 milionu korun odešla 120 cm vysoká mramorová soška Neptuna, uváděná jako dílo severoitalského manýristy Girolama Campagny. Z 558 na 930 tisíc korun vystoupaly ještě dva pozdně gotické sochařsky pojednané svícny v podobě andělů a za statisícové částky se prodalo dalších šest obrazů starých mistrů.

 

Z umění 19. století se nejdráže prodal žánrový výjev Jaro od Václava Brožíka, který vystoupal z 992 tisíc na 2,73 milionu korun, což je druhá nejvyšší cena za Brožíkovo dílo. Za částky od 430 do 800 tisíc korun pak byly draženy obrazy Josefa Navrátila, Adolfa Chwaly a Julia Mařáka. Z autorů první poloviny 20. století jmenujme práce Aloise Kalvody (682 tisíc), Karla Součka (608 tisíc), Bedřicha Piskače (558 tisíc) či Maxe Kopfa (322 tisíc). Úspěchem je také cena 446 tisíc za akvarel Jindřicha Štyrského Sedící dáma z roku 1923.

 

Nástolec s Tritonem / Holíč, 1756–70

Nástolec s Tritonem / Holíč, 1756–70

fajáns, barvy / výška 28 cm
cena: 248 000 Kč

 

Tradičně silnou stránkou aukcí Arthouse Hejtmánek jsou starožitnosti. Nejdráže se tentokrát prodal italský rokokový sekretář s motivy chinoserií, který vystoupal až na 806 tisíc korun. Bojovalo se také o stříbrný kalamář od Josefa Hoffmana (434 tisíc), empírový lustr (285 tisíc) nebo nástolec v podobě Tritona z Holíče (248 tisíc korun). V případě posledně jmenované položky jde o nový cenový rekord za výrobky této slovenské keramické manufaktury. Velký zájem byl také o Habánskou fajáns, nejdraže se prodala čtyřboká láhev s cínovým uzávěrem, která vystoupala z 62 na 236 tisíc korun. Úspěchem je také cena 161 tisíc korun za vázu Lötz v mosazné montáži.  

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...