ART+, vše o trhu s uměním
Září 2017 1367 

Marold a starožitnosti

Arthouse Hejtmánek 13. 6. 2013

Na červnové aukci nového hráče aukčního a galerijního trhu, Arthouse Hejtmánek, se objeví mimo řadu jiných cenných položek z oblasti starého a moderní umění a starožitností i komorní malba Luďka Marolda restituovaná ze sbírek Národní galerie v Praze.

V aukčním katalogu Arthouse Hejtmánek zaujme především neobvyklá kolekce kvalitního starého umění. O některých jejích položkách, malbách Hanse von Aachena, Petra Brandla a Filipa Kristiána Bentuma jsme psali již před časem (zde). Zvláštní pozornost jsme věnovali také ojedinělému dívčímu portrétu od Rudolfa Kremličky (zde). V rámci katalogu jsou k mání také dvě originální sběratelské kolekce - sbírka tříset pečetidel a sbírka dvouset drobných porcelánových figurek nejrůznějšího původu.

Luděk Marold: Polibek / olej na lepence / 38 x 30 cm / Arthouse Hejtmánek         13. 6. 2013 /vyvolávací cena 558.000 Kč

 

Dnes bychom chtěli upozornit na komorní olejomalbu Luďka Marolda Polibek, která by mohla snadno v katalogu plném zajímavostí zaniknout, jde však o jednu z nejcennějších a sběratelsky nejatraktivnějších autorových položek, které se zatím objevily na trhu. Olej na lepence, prodávaný s posudkem N. Blažíčkové - Horové, je prací restituovanou se sbírek Národní galerie. Za pozornost stojí už vzhledem k nízkému počtu dostupných Maroldových olejomaleb. Vyvolávací cena, která po započtení aukční přirážky už sama o sobě aspiruje na nový autorský rekord, odpovídá původu a významu díla. Vzhledem ke komornímu formátu se však může zdát postavena relativně odvážně.

Luděk Marold, malíř, ilustrátor a karikaturista závěru 19. století, se dočkal větší pozornosti novodobého aukčního trhu teprve v posledních několika letech, kdy množství nabízených položek i jejich ceny významně vzrostly. Dnes projdou ročně trhem přibližně jedna - dvě desítky jeho prací, převážně akvarelů, kvašů, nejrůznějších ilustrací, kreseb a skic na papíře. Řadu z nich Marold publikoval v dobových českých i německých časopisech jako např. Světozor, apod. Za své akvarely a svůj pozorovací talent byl přitom oceňován už za života. V roce 1889 odjel do Paříže, kde pokračoval v malbě typických figurálních a žánrových motivů ze společenského života vrcholícího 19. století. Pro pražskou Výstavu architektury a inženýrství pak v roce 1998 vytvořil známé rozměrné panorama Bitvy u Lipan, v tomtéž roce pak ve věku třiatřiceti let zemřel.

Luděk Marold: Polibek / komb. technika na papíře / 37 x 14 cm / Dorotheum 3. 3. 2007 / cena: 96.000 Kč

 

Maroldův vyhraněný dekorativní kreslířský styl na pomezí secese byl přitom v oblibě už mezi poválečnými sběrateli. V poválečných aukcích státního podniku ANTIKVA patřil mezi často nabízené a ve srovnání s dneškem i cenově velmi dobře ohodnocené autory (zde). Dnešní ceny některých Maroldových papírových položek - v přepočtu na průměrné příjmy - stále ještě nedosáhly poválečné úrovně, kdy bylo staré umění a autoři 19. století na skutečném výsluní. Pokud se bravurní malba Polibek, původem z depozitářů Národní galerie, za nabízenou částku prodá, půjde o další signál současných kupců a vstříc sortimentu děl 19. století. Ten byl v posledních letech trhem svým způsobem "rehabilitován" jako investičně a sběratelsky zajímavý.

Jiný podobný signál jsme v nedávné době pozorovali za oceánem, kde se dražilo dílo v Čechách nepříliš sledovaného akademika přelomu 19. století Františka Brunnera Dvořáka (zde). Jeho portrét hrajícího si chlapce se prodal za 191 tisíc dolarů, v přepočtu téměř 4 miliony korun. V Čechách přitom dosahuje tento autor sotva na půl milionu. Maroldův aukční rekord je dnes na podobné hladině. Za jeho olejovou barokní Alegorii, stojící poněkud stranou mimo jeho další dílo, před šesti lety kupec zaplatil 526 tisíc korun. Výjimečný pastelový Dívčí akt pak dosáhl s nárůstem částky 396 tisíc korun. Běžnější akvarely a skicy na papíře jsou pak vyvolávány v řádech desítek tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...