ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Nárůsty o miliony i díla bez kupců

Opakované prodeje prvního pololetí 2016

Opakované prodeje jsou nejspolehlivější referencí, pokud jde o investiční potenciál trhu s uměním. Obchodníci ani sběratelé však o nich moc rádi nemluví. Připravili jsme výběr několika zajímavých příkladů z letošního prvního pololetí.

Víc jak 10 procent obrazů a kreseb s vyvolávací cenou nad 100 tisíc korun, které v prvním pololetí prošly českými aukcemi, má za sebou již předchozí aukční historii. S nárůstem se prodala polovina z 52 opakovaných prodejů, které se nám podařilo identifikovat. Bez kupce nebo za nižší cenu než napoprvé se prodalo osm položek, v ostatních případech šlo o opakovanou nabídku díla, které se v minulosti neprodalo.

Ceny jsou uváděny včetně aukční provize.

Emil Filla: Sedíc žena

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emil Filla: Sedící žena, 1934,
olej na plátně, 60 x 50 cm

Nejdražší dílo prvního pololetí s předchozí aukční historií. Obraz z prvorepublikové sbírky Františka Venery v letech 2011 a 2012 dvakrát nabízela Galerie Pictura. Napoprvé zůstal nevydražen, podruhé se prodal za vyvolávací cenu 6 milionů korun. Na květnové aukci European Arts startoval na necelých 6,5 milionech a konečná cena vystoupala na 8,18 milionu korun. Nárůstu patrně napomohl posudek Karla Srpa a vystavení na Fillově monografické výstavě na podzim 2014 v Prostějově. Výsledky dalších opakovaně nabízených Fillových obrazů jsou méně pozitivní. Zátiší s koroptví se prodalo o třetinu levněji než před Vánoci roku 2012, Zátiší s podnosem a lahví zůstalo stejně jako před pěti lety s cenou 4,5 milionu korun nevydraženo.

 

Václav Radimský: Idyla, po 1910

Václav Radimský: Idyla, po 1910, olej na plátně, 65 x 92 cm

 

Autorem, na kterém lze nejlépe ilustrovat investiční potenciál trhu s uměním, je Václav Radimský. Ostatně trh s uměním jej objevil výrazně dřív než české dějiny umění a jeho první velká výstava před pěti lety v pražské Městské knihovně stála z velké části na zápůjčkách ze soukromých sbírek. Obraz Idyla, který se na květové aukci Galerie Kodl prodal za 3 miliony korun, se na trh vrátil po třinácti letech a jeho cena se za tu dobu zpětinásobila. Zatímco však v únoru 2003 byla cena 570 tisíc korun Radimského autorským rekordem (dražba startovala na třetině této částky), nyní dosažená cena v žebříčku malířových nejdražších děl stačí až na šestou příčku. Ze čtrnácti Radimského obrazů, které v prvním pololetí prošly trhem, jich předchozí aukční historii má za sebou hned šest. Ve třech případech šlo o opakované nabídky děl, která se napoprvé neprodala, zbývající dvě krajiny se na trh vrátily po pouhých dvou letech a jejich ceny vzrostly o 120 a 450 tisíc korun (bez aukční provize).
 
 

Josef Ullmann: Jarní tání na vsi

Josef Ullmann: Jarní tání na vsi, 1910, olej na plátně, 79 x 91 cm

 

Zdá se, že Josef Ullmann následuje v Radimského stopách. Přinejmenším v tom smyslu, že sběratelé si dnes jeho krajin cení výrazně víc než historici umění. Malíř dodnes nemá jedinou monografii a jeho hrob na pražských Olšanech nabízí hřbitovní správa k adopci. Obraz Jarní tání na vsi se na trh vrátil po jedenácti letech a jeho cena vzrostla z 234 na 832 tisíc korun. Dosažená cena je momentálně třetí nejvyšší za Ullmannovo dílo.

 

Oldřich Blažíček: Krajina s vesnicí, 1939

Oldřich Blažíček: Krajina s vesnicí, 1939, olej na plátně, 100 x 123 cm

 

Cena 1,56 milionu korun je Blažíčkovým novým autorským rekordem. V případě obrazu Krajina s vesnicí však jde o opakovaný prodej jiného druhu. Galerie Vltavín je na svých aukcích nabízela opakovaně od jara 2011. Původně byl vyvoláván za 2,64 milionu korun a jeho cena postupně klesala. Prodal se až na posedmé, kdy se jeho vyvolávací cena snížila na 1,44 milionu korun. Za více než milion korun byly dosud draženy jen tři další Blažíčkovy obrazy, jeden z nich na téže aukci, asi o hodinu později. Obraz Podzim z roku 1912 vylétl z 360 tisíc na 1,2 milionu korun.

 

František Kupka: Lekníny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

František Kupka: Lekníny, 
akvarel na papíře, 28,5 x 26 cm

V případě Kupkových Leknínů nejde o opakování na českém trhu, ale o prodej díla zakoupeného na zahraničním trhu. V říjnu 2010 se tento raný akvarel prodal na aukci společnosti Bonhams v Londýně v přepočtu asi za 250 tisíc korun (předaukční odhad počítal jen asi s poloviční cenou). Nyní jeho cena vystoupala z 560 na 670 tisíc korun.

 

Josef Lada: Hon na návsi / 1942 kvaš, papír / 37 x 59 cm

Josef Lada: Hon na návsi, 1942, kvaš na papíru, 37 x 59 cm

 

Téměř na den přesně po deseti letech se na trhu vrátil Ladův kvaš Hon na návsi z roku 1942. Humorná kresba s mnoha postavičkami byla v květnu 2006 první Ladovou milionovou prací. Na aukci společnosti 1. Art Consulting tehdy vystoupala z 531 tisíc na 1,02 milionu korun. I když se nyní na aukci Dorothea prodala o 300 tisíc dráž než tehdy, stačí to jen na třetí až pátou příčku v Ladově top 10.

 

Rudolf von Alt: Pohled na Karlův most, 1842

Rudolf von Alt: Pohled na Karlův most, 1842, akvarel na papíře, 25 x 33 cm

 

Po deseti letech a jednom dni byl opakovaně dražen Pohled na Karlův most od Rudolfa von Alta. Reprezentativní kvaš z Morawetzovy sbírky, který byl šedesát let v opatrování Národní galerie, byl v květnu 2006 na aukci Galerie Kodl vydražen za vyvolávací cenu 900 tisíc korun. Letos na aukci téže galerie vystoupal ze 780 tisíc na 1,56 milionu korun.

 

Jan Jakub Hartmann: Krajina s hradní zříceninou

Jan Jakub Hartmann: Krajina s hradní zříceninou, olej na plechu, 24 x 31 cm

 

Příkladem neúspěšného opakované prodeje je Krajina s hradní zříceninou, která se před dvěma lety na aukci společnosti Zezula prodala za necelých 700 tisíc a letos v červnu zůstala při cena 520 tisíc korun bez kupce. Hlavním důvodem je patrně to, že obraz se v průběhu pěti let na trhu objevil již počtvrté. Kategorie starých mistrů má jen omezený počet sběratelů, takže udat dílo s takovouto historií je obtížné.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...