ART+, vše o trhu s uměním
Duben 2018 1327 

Art+Antiques Naši Vlámové

Galerie Zezula nabíze Brueghela a Saveryho

Mezi nejdražší i nejčastěji dražená díla starého malířství na českých aukcích patří v posledních letech práce vlámských mistrů přelomu 16. a 17. století. Do této kategorie lze zařadit i trojici výjimečných obrazů, které nyní privátně nabízí Galerie Zezula.

Roland Savery: Hon na jeleny, kolem 1620

Roelandt Savery: Hon na jeleny, kolem 1620,
olej na plátně, 83,5 x 145 cm, Galerie Zezula

 

 

Nejdražšími prodeji loňského roku byly dva rozměrné obrazy Jacoba de Backera (1555–1585) a Jacoba Grimmera (1525–1590), které se na listopadové aukci Galerie Ustar prodaly za 6 a 4,5 milionu korun. Loňskými aukcemi však prošly také práce Bartholomea Sprangera (1546–1611) či Karla Mandera (1548–1606). O rok dříve to byla například Madona v květinovém rámci, společné dílo Jana Brueghela mladšího (1601–1678) a Franse Wouterse (1612–1659). Často, a platí to i v případě představovaných obrazů, se jedná o novodobé importy. Nabídka starých mistrů na mezinárodním trhu je výrazně bohatší než u nás a ceny jsou, zejména ve srovnání s novějším uměním, relativně nízké. Zajímavou kombinaci kvality a ceny navíc umocňuje, že řadu autorů přelomu 16. a 17. století lze přinejmenším zprostředkovaně či stylově spojit i s pražským dvorem Rudolfa II. Ostatně místodržícím v Bruselu byl v letech 1596 až 1621 Rudolfům mladší bratr Albrecht VII., který byl spolu se svou manželkou a spoluvladařskou Isabelou Klárou též význačným sběratelem a mecenášem. Jejich dvorními malíři byli Jan Brueghel starší (1568–1625) a Petr Pavel Rubens (1577–1640).

Trojici děl, která budou jedněmi z hlavních skvostů zahajovací výstavy nové pražské Galerie Zezula, která bude mít vernisáž v rámci Týdne umění (více zde), tvoří rozměrná lovecká scéna od Roelandta Saveryho (1576–1639) a dva na dřevě malované obrazy od již jmenovaného Jana Brueghela mladšího. Ceny galerie nezveřejnila, lze je však odhadovat na základě předchozích aukčních prodejů či cen obdobných děl na zahraničním trhu. Saveryho Hon na jeleny z 20. let 17. století, tedy již z doby po malířově odchodu z Prahy, má doloženou provenienci minimálně do roku 1897. Tehdy jej na aukci v Berlíně zakoupil německý dramatik a spisovatel Herman Sudermann a v držení jeho rodiny zůstal víc jak sto let. Současný majitel obraz zakoupil před deseti lety na aukci Sothebyʼs v Londýně, kde za něj zaplatil 2,6 milionu korun. Loni v listopadu se stejně velké plátno ze stejné doby, avšak divácky atraktivnější námět Adama a Evy v Ráji, prodalo na jedné z menších aukcí v Německu za více než 23,5 milionu korun. Dražba tohoto obrazu přitom startovala na méně než půl milionu korun. Savery ve 20. letech namaloval vícero podobných loveckých krajin, v zobrazení jednotlivých zvířat ale zjevně vycházel ze starších studií vytvořených ještě v Praze.
 

Jan Brueghel ml.: Spící Diana a nymfy
Jan Brueghel ml.: Spící Diana a nymfy,
olej na dřevě, 106 x 74 cm, Galerie Zezula

 

 

Od Jana Brueghela mladšího bude galerie nabízet mytologickou scénu Spící Diana a nymfy a obraz Madona s anděli v květinovém rámci. Oba náměty malíř zpracovával opakovaně, takže lze ve výsledcích zahraničních aukčních síní najít relevantní srovnávací materiál. Před pěti lety se velice podobná Spící Diana a nymfy prodala na aukci Sothebyʼs za 150 tisíc liber, v přepočtu tehdejším kurzem tedy za 5 milionů korun. Kompozice je převzata z obrazů malovaných ve 20. letech Janem Brueghelem starším a Petrem Pavlem Rubensem. Sothebyʼs předpokládala, že jí nabízený obraz vznikl kolem roku 1625, krátce po návratu Jane Brueghela mladšího z Itálie, kdy po smrti otce převzal jeho prosperující dílnu, a že postavy satyrů a odpočívajících nymf jsou dílem Rubensova ateliéru. V případě Madony v květinovém rámci se ke srovnání nabízí na mědi malovaný obraz téhož námětu, který se před rokem v aukci vídeňské aukční síně Im Kinsky prodal za necelý milion korun. Zhruba stejně stál i podobný obraz vydražený před dvěma lety v Praze. Nutno však dodat, že v obou těchto případech šlo o díla zhruba čtvrtinového formátu než nyní nabízená malba.

Galerie Zezula bude sídlit v barokním paláci v Thunovské ulici na úpatí Nových zámeckých schodů. "Je to z naší strany v podstatě nutnost," vysvětluje rozhodnutí otevřít galerii v Praze Antonín Zezula. "Objem privátního prodeje stále narůstá, množí se nám nabídky prvotřídních děl, ať už z oblasti výtvarného umění, uměleckého řemesla či klasických starožitností, které je vhodnější nabízet mimo veřejné dražby. Budujeme soukromé sbírky a vytváříme k nim scénáře. Tuto naši činnost chceme více zviditelnit a zároveň máme v plánu jednotlivé části sbírek, které jsme pomáhali budovat, ukazovat veřejnosti."
 

Jan Brueghel ml.: Madona s anděli v květinovém rámci
Jan Brueghel ml.: Madona s anděli v květinovém rámci,
olej na dřevě, 111 x 90 cm, Galerie Zezula

 

 

Brno ale prý společnost rozhodně neopouští. "Brno je a bude naším sídelním městem. Tradiční průřezové aukce budeme i nadále pořádat v Brně, není však vyloučeno, že bychom v Praze pořádali specializované aukce s fotografiemi a moderním uměním," říká Antonín Zezula, který před pár lety převzal aukční síň Zezula, kterou v roce 2002 založil jeho otec Tomáš. "Staré umění je prověřené dlouhým věkem a historie prokázala, že si svou hodnotu (i cenu) drží velmi dobře navzdory tomu, že může krátkodobě kolísat. Sprangerův aukční rekord, dosažený v prosinci v Londýně, není jediným signálem potvrzujícím má slova. Staré umění není mrtvé a sběratelů, kteří si toto uvědomují, je stále dostatek," odpovídá Antonín Zezula na otázku, nakolik jsou podle něj staří mistři perspektivním sběratelským segmentem.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...