ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Art+Antiques Nejdražší Filla na papíře a rekordy od Lady po Ságlovou

European Arts 20. 11. 2016

V neděli 20. listopadu dražila společnost European Arts v Obecním domě 132 především malířských děl. Byly prodány čtyři pětiny všech položek za celkovou cenu přesahující 61 milionů korun.

Nad milion korun bylo vydraženo 12 děl, hranici sta tisíc korun překonalo 41 položek. Dražba přinesla také řadu nových autorských rekordů, například pro Alfréda Justitze, Josefa Ladu, Jindřicha Pruchu, Zdeňka Sklenáře nebo Miroslava Háka.

Emil Filla: Polopostava ženy, 1912

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Emil Filla: Polopostava ženy, 1912,
  kombinovaná technika na papíře,
  59,8 x 43,3 cm, cena: 9 936 000 Kč

Nejdražším dílem aukce se neobvykle stal akvarel, Polopostava ženy od Emila Filly. Tato výjimečná práce restituovaná z Národní galerie je datována do roku 1912 a dokládá, jakým způsobem mladý Filla přecházel od expresionistického výrazu ke kubismu. O neobyčejnosti obrazu svědčila už vyvolávací cena 8,4 milionu, kterou dva zájemci na telefonu zvýšili až na konečných 9,94 milionu korun. Jde tak o jednu z nejdražších prací na papíře prodanou na domácím trhu, překonal ji dvěma tušovými malbami pouze čínský mistr Čchi Paj-šʼ.

Druhým nejdražším obrazem aukce byl poměrně překvapivě olej Dvě ženy před zrcadlem Alfréda Justitze z roku 1923, o nějž bojovali v licitaci dlouhé téměř deset minut dva zájemci na telefonu. Jeho cenu vyhnali na 4,9 milionu korun, což je čtyřnásobek původního autorského maxima oleje Koupání z roku 2005.

Alfréd Justitz: Dvě ženy před zrcadlem, 1923

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Alfréd Justitz: Dvě ženy před
  zrcadlem, 1923,
  olej na plátně, 81 x 65 cm,
  cena: 4 905 900 Kč

Na nové autorské maximum dosáhl Josef Lada se souborem osmi velkoformátových kolorovaných kreseb na kartonu Jak se dělají noviny z roku 1928. Nový majitel za ně nabídl přes 3,5 milionu korun. Dařilo se i Ladovu kvaši Stavění sněhuláka, který zdvojnásobil vyvolávací cenu na 1,43 milionu korun. Autorským rekordem je rovněž cena 3,2 milionu korun za vývojově zásadní Jarní krajinu zřídka nabízeného Jindřicha Pruchy, dosavadní autorův rekord obraz překonal o půl milionu.

V oblasti poválečného umění aukce přinesla nové autorské maximum pro Zdeňka Sklenáře, když jeho nevelké plátno Archaický čínský znak z roku 1963 vystoupalo z 1,49 na 2,86 milionu korun. Třetí nejvyšší cenou na českém trhu je částka 4,04 milionu za Linie č. 164 Zdeňka Sýkory z 90. let.


Jindřich Prucha: Jarní krajina, 1909, olej na lepence, 63,5 x 74,5 cm, cena: 2 229 200 Kč
 

 

Dalšími milionovými položkami byly obrazy Přístav se schody II Jana Zrzavého z roku 1949 (4,72 milionu), bezejmenná imaginativní malba Josefa Šímy z roku 1961 (4,1 milionu), raný Akt z roku 1906 Antonína Procházky (1,99 milionu) a krajina Lesní potok od Rudolfa Kremličky (1,04 milionu korun). Posledním milionovým dílem byla tušová malba Krevety od již zmiňovaného Čchi Paj-šʼe (2,24 milionu korun).

Senzaci vyvolala dražba čtyř fotografií Miroslava Háka, autorských zvětšenin z roku 1938, které se v součtu prodaly za 1,3 milionu korun. Minimálně tři z nich se přitom dostaly ke stejnému dražiteli. Nejdražší Torzo z roku 1938 vystoupalo z 62 na téměř 373 tisíc korun. Dvě varianty snímku Maska se prodaly za 348 a 261 tisíc korun. Předchozí Hákovo maximum za zvětšeninu téže fotografie z roku 1960 mělo hodnotu 108 tisíc korun.

Miroslav Hák: Torzo, 1938

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Miroslav Hák: Torzo, 1938, 
  bromostříbřitá fotografie,
  33 x 26,5 cm, cena: 372 600 Kč

Z autorských rekordů v cenovém pásmu do milionu nejvíce překvapila Zorka Ságlová. Její akrylem malovaný obraz 2209 králíků z 80. let se z vyvolávací ceny 50 tisíc dostal až na 646 tisíc korun, přičemž do dražby se zapojilo nejvíce zájemců z celé aukce. Ságlové předchozí aukční maximum tak nevydrželo ani měsíc. Nové autorské rekordy dále zaznamenali nepříliš často nabízení autoři první čtvrtiny 20. století Hugo Boettinger (447 tisíc) a Jaroslav Hněvkovský (161 tisíc korun).

Tradičně dobře se vedlo krajinomalbě. Radimského obraz U řeky s lekníny se prodal za 720 tisíc, drobná krajina Františka Kavána Lesní potok v zimě (U Železnice) v dlouhé licitaci vystoupal z 87 na 149 tisíc a autorský rekord zaznamenal vzácně dražený Bořivoj Žufan, když jeho velkoformátový olej Vesnice z doby kolem roku 1930 vystoupal z 62 na 104 tisíce korun.

Zorka Ságlová: 2209 králíků, 1985–86

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Zorka Ságlová: 2209
  králíků, 1985–86, 
  akryl na plátně,
  95 x 95 cm,
  
cena: 645 840 Kč 

Z umění 19. století se nejdráže prodal kvaš Na lenošce Luďka Marolda z roku 1897, který vystoupal na 522 tisíc, pětinásobek minimálního podání. Žánrový olej Zrada Johanna Georga Meyera von Bremen z okruhu düsseldorfské malířské školy našel kupce za 484 tisíc korun. Drobný olej Susane (Madona) Gabriela Maxe se prodal za 323 tisíc korun, což je čtvrtá nejvyšší cena tohoto umělce na českém trhu.

O zajímavé prodeje nebyla nouze ani se segmentu prací na papíře. Více než osminásobně překonal minimální podání uhel Jakuba Schikanedera Na břehu, který získal nový majitel za 211 tisíc korun. Překvapil také v minulosti již nabízený pastel Fernanda Váchy Žena s pihou (Před zrcadlem), který našel kupce za 186 tisíc korun (autorské maximum). S velkým nárůstem se prodala velkoformátová uhlová kresba Bohumíra Matala Ženský akt (201 x 77,5 cm) ze druhé poloviny 50. let. Konečná cena 124 tisíc korun je nejvyšší částkou za Matalovu kresbu.

Josef Lada: Jak se dělají noviny, 1928

Josef Lada: Jak se dělají noviny, 1928, 8 kolorovaných kreseb,
tuš, akvarel, tempera na kartonu, á 32 x 70 cm, cena: 3 539 700 Kč 

 

Jak je na aukcích European Arts zvykem, v nabídce nechyběla díla zahraničního umění. Vůbec poprvé bylo na domácím trhu nabízena práce Camilla Pissarra. Kresba uhlem s názvem Paysanne Assise z roku 1882 se prodala s nárůstem za 484 tisíc korun. Poprvé se také dražila rozměrnější práce Alexandra Archipenka. Jeho bronz Starý holandský rybář (pozdější odlitek z roku 1969) získal nový majitel za 646 tisíc korun. Salonní Portrét Marie Matavtinové od ruského malíře Konstantina Makovského, jehož díla se na českých aukcích v minulosti již objevila, vystoupal na 869 tisíc korun.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...