ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Prague Auctions 8. 5. 2011

Aukce společnosti Prague Auctions konaná v neděli 8. května v Nové síni byla unikátní tím, že poprvé u nás se jednalo o specializovanou aukci jediné sbírky, opatřenou samostatným katalogem. Draženo bylo na dvě stě obrazů a kreseb z pozůstalosti loni zesnulé teoretičky fotografie Anny Fárové. Nového majitele našlo 80 procent z nich. Doplněk nabídky tvořilo dalších sto děl poválečného a současného umění, z nichž se prodala polovina. Celkový obrat aukce činil 10,1 milionu korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize). Za více než sto tisíc korun bylo v obou částech aukce vydraženo dohromady 16 děl.

Emil Filla: Zátiší / 1914

olej na plátně / 22,5 x 14,5 cm / cena: 3 070 000 Kč

 
 

Ze sbírky Anny Fárové byl zájem téměř o všechny grafické konvoluty i jiné drobné práce na papíře. Nejvýraznější položkou odpoledne se stalo komorní Zátiší Emila Filly z ceněného rotterdamského období. Plátno z roku 1914, původně z majetku Masarykovy dcery Anny, našlo majitele jeden příhoz nad vyvolávací cenu, za částku 3,07 milionu korun. Ze stejné sbírky našlo kupce také publikované Uplývání IV. Roberta Piesena datované 1959. Prodalo se sice za první podání činící 780 tisíc korun, nicméně s touto částkou se stalo dosud nejdražším autorovým dílem.

Robert Piesen: Uplývání IV. / 1959 / olej na plátně / 92 x 120 cm / cena: 780 000 Kč

 

Za více než sto tisíc korun se z této kolekce prodala ještě dvojice obrazů Zbyška Siona (360 a 228 tisíc), abstraktní plátno Jiřího Balcara (180 tisíc) a kresba Mikuláše Medka (312 tisíc korun). Sionovy obrazy Leviatan ze závěru 60. let a Zahrada z poloviny let sedmdesátých se prodaly za dvojnásobek minimálního podání a zařadily se na horní příčky jeho aukčních prodejů. V Balcarově případě byla konečná cena též cenou vyvolávací, Medkova kresba k jednomu z jeho klíčových obrazů 50. let, Velké jídlo, zaznamenala čtyři příhozy.

Zbyšek Sion: Leviatan / 1968
olej na kartonu / 101 x 71 cm / cena: 360 000 Kč

 

Z děl nepocházejících z pozůstalosti Anny Fárové se nejdráže prodalo rozměrné plátno Temný slum Jana Merty, vystavené před čtyřmi lety v Berlíně (432 tisíc korun). S mírným nárůstem skončila Skorofigura Jana Kotíka, vystavená Galerií Jiří Švestka (372 tisíc korun), a Modrý neon Jana Kubíčka (360 tisíc korun), obojí z roku 1960. Jediný kupec projevil zájem o papírový reliéf Jiřího Hilmara, jemuž společnost Prague Auctions nedávno připravila samostatnou výstavu. Reprezentativní práce z 60. let vyšla na 180 tisíc korun. Za vyvolávací cenu 204 tisíc korun se prodala jedna ze skleněných mís Františka Víznera.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...