ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Art+Antiques Rekordní Čapek a nejen on

European Arts 6. 3. 2016

European Arts – Aukce European Arts v neděli 6. března představila téměř 300 uměleckých děl. Prodalo se více než čtyři pětiny z nich, dohromady za 70 milionů korun. Třináct položek našlo kupce za částky nad milion korun, osm desítek děl bylo prodáno v rozmezí od sto tisíc do milionu korun.

Josef Čapek: V červnu (Kraj), 1938, olej na plátně,  51 x 150 cm,  cena: 17 512 200 Kč
Josef Čapek: V červnu (Kraj),
1938,
olej na plátně, 
51 x 150 cm, 
cena: 17 512 200 Kč

 

Ostře sledovanou položkou byl rozměrný obraz V červnu (Kraj) Josefa Čapka, který vystoupal z 11,2 na 17,51 milionu korun, což představuje malířův nový cenový rekord. Ten předchozí měl hodnotu 14,16 milionu korun a vydržel téměř devět let. Obraz z roku 1938 byl se svými 150 centimetry na délku jednou z největších Čapkových prací nabízených v aukci. Svým námětem i atmosférou jako by propojoval hravé dětské scény z 20. let a pozdější angažované obrazy cyklů Touha a Oheň.

Novými autorskými maximy jsou také ceny za díla Emila Artura Pittermann-Longena, Františka Tavíka Šimona a Otto Gutfreunda. V Pittermann-Longenově případě se o cenový rekord postarala svěží malba z roku 1919 s názvem Paříž, která byla vydražena s vysokým nárůstem za 1,1 milionu korun. Obraz se přitom na trh vrátil po necelých pěti letech, v říjnu 2011 se prodal za 780 tisíc korun.

František Tavík Šimon své dosavadní autorské maximum překonal malbou V manéži – Paříž, která získala nového majitele za 1,07 milionu korun (vyvolávací cena 683 tisíc). Zájem byl i o další nabízené plátno tohoto autora, letní idylu Dívky na pláži v Dalmácii z roku 1936, která se prodala za 397 tisíc korun.

František Tavík Šimon:  V manéži – Paříž, 1904, olej na plátně,  37 x 54 cm,  cena: 1 068 120 Kč František Tavík Šimon: 
V manéži – Paříž, 1904,
olej na plátně, 
37 x 54 cm, 
cena: 1 068 120 Kč

 

Těsně pod milionem zůstala bronzová Hlava ženy od Otto Gutfreunda, pozdější odlitek podle plastiky z roku 1919. Cena 919 tisíc korun je však i tak nejen autorským rekordem, ale i jednou z nejvyšších cen za sochu na českém trhu. Před pěti lety byl tento odlitek aukční síní Meissner-Neumann neúspěšně nabízen za 517 tisíc, nyní jeho dražba startovala na částce 174 tisíc korun. Dramatická byla i dražba bronzu Emila Antoina Bourdella Chmura z autorovy pozůstalosti. Jeho cena se dostala z necelých 350 tisíc na více než 800 tisíc korun.

Potvrzením posunu Joži Uprky mezi milionové autory je cena 1,6 milionu korun za obraz Pouť u sv. Antonínka z roku 1917, který se v prosinci 2012 prodal s mírným nárůstem za 600 tisíc korun. Šlo tehdy o třetí nejvyšší cenu za Uprkovo dílo. Od té doby se za více než milion korun prodaly již tři jiné Uprkovy obrazy, což zjevně zvýšilo ochotu dražitelů přihazovat i na toto dílo.

Dalšími díly draženými za více než milion korun byly obrazy Václava Brožíka (2,3 milionu), Václava Radimského (1,99 milionu) či Václava Špály (1,3 a 1,02 milionu korun). Do kategorie milionových položek výrazně zasáhli i zahraniční autoři. Opakovaně nabízená říční krajina od Louise-Eugéna Boudina Touques z roku 1890 se prodala s nárůstem za 2,86 milionu, impresionisticky laděná krajina Francise Picabii za 2,05 milionu a přímořská krajina Gravelines Andrého Deraina za 1,2 milionu korun. Zájem byl i o zahraniční autory 19. století. Portrét tyrolského malíře Franze Defreggera a Toaleta od Henriho Fantina-Latoura se shodně prodaly za 1,18 milionu korun.

Ve středním cenovém pásmu dosáhly nových autorských maxim Viktor Barvitius, Vojtěch Bartoněk a Imre Weiner Kráľ. Od Barvitia se o rekord postaral raný obraz Přístav, který našel kupce za 509 tisíc korun, což je o dvě stě tisíc víc, než byl předchozí autorův rekord. Bartoněk své maximum vylepšil jen o 15 tisíc, na 410 tisíc korun. Obraz Domácí koncert se přitom od roku 2009, kdy se prodal za 60 tisíc korun, na trh vrátil již potřetí. Wiener Kráľův nový rekord  za obraz Matka a dítě z roku 1942 má hodnotu 571 tisíc korun, platí jen pro český trh. V bratislavské aukční síni Art Invest se loni jeho obraz Idyla z Bretagne prodal dokonce za 3,2 milionu korun.

Úspěchem jsou rovněž ceny v rozmezí od 650 do 830 tisíc korun za díla Františka Kavána, Aloise Kalvody, Václava Jansy a Josefa Ullmanna. Ani v jednom případě se sice nejedná o rekord, v žebříčcích nejdražších děl jednotlivých autorů se však tyto obrazy vesměs zařadily na druhé až páté místo.

Z prací na papíře se nejdráže prodal raný akvarel Lekníny od Františka Kupky. Drobná práce, která se na podzim 2013 v Londýně prodala za 250 tisíc, nyní našla kupce za 670 tisíc korun. Součástí dražené kolekce bylo mimo jiné šestnáct kreseb Zdeňka Buriana, které byly prodány do jedné a většina z nich se dostala do rukou jednoho majitele. Ceny se pohybovaly od 20 do 160 tisíc korun. 

Emil Artur Pittermann-Longen: Paříž,1919, olej na plátně, 81 x 65 cm, cena: 1 105 380 Kč Emil Artur Pittermann-Longen: Paříž, 1919,
olej na plátně, 81 x 65 cm, cena: 1 105 380 Kč

 

 

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...