ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Rekordní Foltýn

European Arts 30. 3. 2014

Abstraktní kompozice Františka Foltýna z roku 1927, titulní dílo aukce European Arts, se v neděli 30. března prodala v novém aukčním rekordu za 4,68 milionu korun. Celá aukce dohromady vynesla 14 milionů korun, přičemž kupce našlo 41 procent z více než čtyř stovek nabízených obrazů a starožitností. Za více než milion se vedle Foltýna prodaly ještě dva obrazy, dalších 12 položek překonalo hranici sta tisíc korun.

František Foltýn: Kompozice / 1927František Foltýn: Kompozice / 1927
olej na plátně / 92 x 65 cm
cena: 4 680 000 Kč

 

Cena za Foltýnův obraz je rekordem českého trhu a současně vůbec nejvyšší cenou za malířovu abstrakci. Obraz tak vylepšil svůj vlastní rekord, před šesti lety byl vydražen na aukci v Londýně v přepočtu za 2,96 milionu korun. Rekord českého trhu dosud držela oboustranná Krajina z okolí Mukačeva, která byla před čtrnácti lety vydražena za necelých 2,18 milionu korun. Foltýnův slovenský rekord je ještě o 240 tisíc korun vyšší a jeho slavný obraz Imperialismus byl v červnu 2011 v rámci aukce sbírky Hascoe v Londýně prodán dokonce za 12,7 milionu korun.

Druhým výrazným rekordem je cena 1,26 milionu korun za obraz Oldřicha Blažíčka. Raný olej Na chmelnici z roku 1919 se prodal s nárůstem o sto tisíc a předchozí malířovo aukční maximum překonala o 300 tisíc korun. Obraz je výjimečný nejen svou časnou datací, ale i námětem zachycujícím sklizeň chmele. Třetí milionovou položkou aukce se stala drobná Podzimní krajina od Antonína Slavíčka, která startovala na 564 tisících a dostala se až na 1,02 milionu korun.

 

Oldřich Blažíček: Na chmelnici / 1919Oldřich Blažíček:
Na chmelnici / 1919
olej na plátně /
90 x 100 cm
cena: 1 260 000 Kč

 

Za vyvolávací ceny od 384 do 948 tisíc korun se prodala trojice výrazných děl 19. století, dvě malby Jaroslava Čermáka a obraz Rudolf II. u alchymisty od Václava Brožíka. Nejdražší z této trojice byl Čermákův celofigurový portrét sv. Mikuláše z roku 1862. Z umění první poloviny 20. století byly za statisícové částky draženy ještě obrazy Františka Kavána, Václava Špály, Jindřicha Pruchy a Jana Trampoty.

Z poválečného umění se nejdráže prodala Pobřežní krajina s továrnou, dílo Kamila Lhotáka z roku 1958. Malba na kartonu pohlednicového formátu (12,5 x 25 cm) se dostala ze 180 na 276 tisíc korun. Další tři obrazy, díla Milana Grygara, Eduarda Ovčáčka a Borise Jirků, odešly za vyvolávací ceny v rozmezí od 120 do 144 tisíc korun. V případě Jirkova obrazu Samota nicméně cena 120 tisíc korun stačila na nový autorský aukční rekord. Z prací na papíře se nejdráže prodalo několik ilustrací Zdeňka Buriana. Nejvíce se bojovalo o kvaš Na lovu, který se dostal z 30 na 50 tisíc korun.

 

Emanuel Kodet: Jelizaveta NikolskáEmanuel Kodet: Jelizaveta Nikolská
bronz, mramorový podstavec
výška 100 cm / cena: 264 000 Kč

 

Dalším autorským rekordem je cena 264 tisíc korun za metrovou bronzovou sochu tanečnice Jelizavety Nikolské od Emanuela Kodeta. Krásný odlitek od Franty Anýže začínal na 144 tisících korun, což přibližně odpovídá minulému Kodetovu rekordu za jinou verzi této sochy. V posledních pěti letech ostatně aukcemi dohromady prošlo již sedm jejích odlitků. Ještě výrazněji se bojovalo o pískovcovou sochu Plodnosti od Josefa Wagnera, která se dostala z 18 na 114 tisíc korun, což je další autorský rekord.

Ze starožitností se nejdráže prodala trojice řezaných skleněných pohárů z 19. století, a to za částky od 34 do 46 tisíc korun. Za 46 tisíc korun se prodal ještě jeden briliantový prsten a za částky kolem 20 tisíc korun trojice hodinek. Většina ostatních starožitností však byla dražena za částky do deseti tisíc korun. V nabídce bylo i několik statisícových položek – dvojice bohatě zdobených míšeňských váz, párové stříbrné svícny z 19. století nebo dva středověké meče –, zůstaly však nevydraženy. Bez kupce zůstal také obraz Františka Bílka Odpověď slova, proč se stalo tělem, který jsme představovali v březnovém čísle.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...