ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Rekordní Merta a grafika za čtvrt milionu

Dorotheum 27. 5. 2017

Největším úspěchem květnové aukce Dorothea byl nový autorský rekord za obraz Jana Merty. Jeho dvoumetrové plátno Bez názvu (ubrousky) z konce 80. let vylétlo z 600 tisíc až na 1,56 milionu korun.

Merta tak své aukční maximum v posledním půl roce vylepšil již potřetí. Zatímco v případě minulých dvou milionových prodejů se do ceny výrazně promítl monumentální formát (obě plátna měla na šířku víc jak tři metry), nyní šlo spíš o dataci nabízeného obrazu. Mertovy rané malby se na trhu prakticky nevyskytují.
 

Jan Merta: Bez názvu (ubrousky), 1988–90

Jan Merta: Bez názvu (ubrousky), 1988–90,
akryl na plátně, 210 x 210 cm, cena: 1 560 000 Kč
 

 

Aukce, která se konala poslední květnovou sobotu v pražském hotelu Radisson, dohromady vynesla 19,4 milionu korun. Kupce našlo 56 procent z více než šesti set nabízených uměleckých děl a starožitností. Za více než milion korun byly vydraženy čtyři obrazy, hranici sta tisíc překonalo dalších osmnáct položek, mezi nimi i několik starožitností. V nových autorských rekordech byla vedle Merty dražena díla Vojtěcha Preissiga a Vlastimila Košvance.

Nejdražší položkou aukce se stal Pokus o portrét M.d.S. Mikuláše Medka. Charakteristická malba z konce 60. let vystoupala z 960 tisíc na 2,28 milionu korun. Podobně výrazný nárůst zaznamenala i další z Venuší Ladislava Sutnara. Obraz s podtitulem Honey Bee vystoupala z 900 tisíc na 1,68 milionu korun, což je čtvrtá až pátá nejvyšší cena za Sutnerovy malby, kterých v posledních osmi letech aukcemi prošlo na čtyři desítky. Poslední milionovou položkou byl středověký deskový obraz Bolestného Krista z doby kolem roku 1440. Prodal se za vyvolávací cenu 1,44 milionu korun.
 

Anonym: Bolestný Kristus, kolem 1440

Anonym: Bolestný Kristus, kolem 1440,
tempera na dřevě, 50 x 37,5 cm, cena: 1 440 000 Kč
 

 

S výraznými nárůsty byla dále dražena díla Františka Hudečka, Jaroslava Panušky či Cyrila Boudy. Hudečkovo nevelké Město navečer z roku 1946 vystoupalo z 216 na 540 tisíc, Panuškova symbolistní krajina Světelný úkaz nad močálem z 36 na 264 tisíc a pohled na Benátky od Cyrila Boudy z 48 na 180 tisíc korun.

O podobně překvapivé nárůsty šlo v případě dvou zmiňovaných autorských rekordů. Preissigův barevný lept Sedm havranů startoval na 36 tisících a nakonec vystoupal až na 264 tisíc korun, dvojnásobek předchozího umělcova maxima. Tři další Preissigovy grafiky se prodaly za částky od 34 do 46 tisíc korun, což názorně ukazuje, nakolik sběratelé rozlišují mezi jednotlivými grafikami, potažmo konkrétními tisky. Za 264 tisíc se prodal také akt Letní odpoledne v parku od pozapomenutého prvorepublikového akademika Vlastimila Košvance, který startoval na 72 tisících korun. Poprvé se jeden z jeho obrazů prodal za více než sto tisíc korun loni v září.
 

Vojtěch Preissig: Sedm havranů, 1903

Vojtěch Preissig: Sedm havranů, 1903,
barevný lept na papíře, 49,5 x 37 cm, cena: 264 000 Kč
 

 

Součástí dražené kolekce bylo i několik zajímavých soch. Nejdráže se prodala raně barokní dřevěná socha sv. Jana Nepomuckého, která vystoupala ze 72 na 168 tisíc korun. Za 96 a 72 tisíc se prodaly dvě plastiky Otto Gutfreunda z pálené hlíny a shodně z 31 na 78 tisíc korun vystoupaly protějškové komorní sochy Josefa a Marie od Olbrama Zoubka.

V kategorii starožitností nejvíce překvapily stolní hodiny z 19. století imitující renesanční hodinové strojky. Z 54 tisíc se dostaly až na 288 tisíc korun. Za vyvolávací cenu 180 tisíc se prodal dvouruční meč z druhé poloviny 16. století a za 144 tisíc korun novodobý benátský lustr. Z nabízeného skla zmiňme nápojový soubor značky Lobmayer čítající 70 kusů skleniček různých typů (108 tisíc) a malovanou vázu z Kamenického Šenova, signovanou Bruno Riedl 1948 (60 tisíc korun). Za úspěch jde považovat i prodej osmi z jedenácti nabízených míšeňských figurek, a to v cenovém rozpětí od 15 do 48 tisíc korun.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...