ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Rembrandt, Brueghel, Cranach? Vše levnější než moderna

Londýnské léto začíná týdnem starých mistrů

Londýnský týden starých mistrů, který v městě na Temži zahájí 3. a 4. července, bude definitivní tečkou za jarní částí aukční sezóny. Po něm nás další významné dražby čekají až na podzim. K mání bude staré holandské umění, Rembrandt, ale také Brueghel, Cranach, Reni, výjimečný John Constable. Mistrovská díla, v porovnání s cenami klasické moderny a poválečného umění ovšem za nízké ceny.

John Constable: Zdymadlo

John Constable: Zdymadlo / olej na plátně / 142,2 x 120 cm

 

Večerní aukce londýnské Christieʼs nabídne 3. července zcela výjimečné dílo významného krajináře anglického romantismu Johna Constabla. Jde o obraz The Lock (Zdymadlo) patřící mez šestici autorových nejoceňovanějších rozměrných prací, z nichž se tato jako poslední nachází v soukromých rukou. Ze stejného cyklu je například malba The Hay Wain (Vůz se senem) v londýnské National Gallery. Obraz Zdymadlo je přitom v Británii dostatečně známý. Od doby, kdy jej od autora získal jeho první majitel, se na trhu objevil jen jednou. V roce 1990, kdy byl nabídnut v aukci, dosáhl rekordní částky 10,8 milionu liber, což byla tehdy vůbec nejvyšší kdy v aukci zaplacená cena za dílo britského umělce. Tento rekord vydržel úctyhodných 16 let.

Rembrandt van Rijn: Muž v žoržetu s čapkou

Rembrandt van Rijn: Muž v žoržetu s čapkou / olej na dřevě / 39,8 x 29,4 cm

 

Dnes je známý Constable znovu nabízen s cenovým odhadem 20–25 miliónů liber. To už je v rámci segmentu starého umění výjimečná částka a uvidíme, jak na ni zahraniční kupci zareagují. Letošní velmi dobré londýnské jarní aukční výsledky ovšem naznačují zdravé tržní chování na všech cenových úrovních trhu, tj. u 10 a 100 tisícových, tak i u milionových položek. Obdobně příznivá atmosféra na jaře vládla i na českých aukcích (zde).

Dalším lákadlem aukce Christieʼs bude významná sbírka starého holandského umění patřící manželům Dreesmannovým. Jde o nejvýznamnější soukromou kolekci holandského umění, která byla za poslední léta na trhu. Obsahuje na 15 výjimečných prací, z nichž nejvýraznější je Rembrantův A Man in Gorget and Cap (Muž v žoržetu a čapce) cenově odhadovaný v rozpětí 8 až 12 milionů liber. Jde o mnohokrát publikované a vystavované Rembrandtovo dílo poprvé doložené v roce 1929. Mistrovo autorství v jeho případě nebylo podle katalogu nikdy vážně zpochybněno.

Pieter Brueghel mladší: Spor mezi hody a půstem

Pieter Brueghel mladší: Spor mezi hody a půstem / olej na dřevě / 117 x 165 cm

 

Na 4. července připravila svou aukci starých mistrů konkurenční síň Sothebyʼs. Její položky nedosahují zdaleka tak vysokých odhadních cen, pohled do katalogu je ovšem opravdovým vizuálním potěšením. Titulní kolekcí je série tří velkoformátových maleb Pietera Brueghela mladšího, o které se dá očekávat boj dražitelů. Nejvýznamnější práce, malba The Battle between Carnival and Lent (Spor mezi hody a půstem) má odhadní cenu stanovenu na 4 až 6 milionů liber. Dražit se budou i další dvě Brueghelovy malby, Babylónská věž s odhadem 2–3 miliony liber a Kázání svatého Jana Křtitele v divočině s odhadem 1–1,5 milionu liber.

Kromě Brueghela nabízí u Sothebyʼs mistrovský kus rané německé renesance. Je jím Oltář rodiny Feilitzsch od Lucase Cranacha staršího, poslední zachovaný vícepanelový Cranachův oltář držený dosud v soukromých rukou. Roku 1511 si jej rodina Feilitzsch u umělce objednala pro rodinnou kapli. V jejím majetku pak práce byla až do roku 1947. Jedním ze dvou dalších majitelů této práce byl dokonce i první poválečný německý kancléř Konrád Adenauer. Co dodat! Snad jen, že odhadní cena tohoto kusu je 4–6 milionů liber.

Lucas Cranach starší: Oltář rodiny Feilitzsch

Lucas Cranach st.: Oltář rodiny Feilitzsch / olej na dřevě / střední panel 88 x 71,5 cm, křídla 91 x 32,5 cm

 

Dalším významným kouskem německé renesance je práce Hanse Baldunga Griena, žáka Albrechta Dürera, s námětem Panny Marie jako královny nebes kojící Ježíška. Odhadní cena panelu osazeného drahokamy je 1–1,5 milionu liber. S odhadem 3–5 milionů liber je pak k mání plátno italského barokního malíře Guida Reniho David s hlavou Goliášovou, rovněž mistrovská práce zapůjčená několik let v londýnské National Gallery, vystavovaná také v Metropolitním muzeu v New Yorku a jinde. Jak uvádí katalog, od malíře tuto práci získal Francesco I d`Este, vévoda z Modeny, v roce 1633.

Guido Reni: David s hlavou Goliáše

Guido Reni: David s hlavou Goliáše / olej na plátně / 215,7 x 145 cm

 

Celkem nabízí výběrová večerní dražba Sothebyʼs 44 prací v souhrnné odhadní ceně 26 milionů liber, Christieʼs na 64 prací, z nichž jen titulní Constable je odhadován na 25 milionů liber. Přesto jde v porovnání s cenami, jež běžně padají u impresionismu, klasické moderny a poválečného umění, o velmi nízké částky. To je způsobeno tím, že na trhu mají tyto "atraktivní" segmenty dlouhodobě sběratelsky a investičně vyšší kredit a platí se za ně podstatně vyšší sumy. Nemusí tomu tak být navždy. I společenský vkus se časem proměňuje a i několik století staré cenné položky, které nyní stojí poněkud v ústraní zájmu, mohou být za jedno dvě desetiletí na cenovém vrcholu.

Připomeňme, že jen v uplynulém týdnu dražitelé v Londýně za díla poválečného a současného umění utratili u Christieʼs 148 milionů, u Sothebyʼs dalších 83 milionů liber. To je v tomto tržním segmentu vůbec nejvyšší dosažený výsledek na evropském trhu. Za jedno z pláten Yvese Kleina z roku 1960 dal kupec před týdnem 23,5 milionu liber, na stejnou částku pak nedávno vyšla abstraktní malba Joana Miró z roku 1927. Renoirův koupající se ženský akt se před aukcí privátně prodal v rozmezí odhadní ceny, jejíž horní hranice byla stanovena na 18 milionů liber (zde).

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...