ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Richter, Fontana, Twombly

Poválečné a současné umění v Londýně, únor 2015

Londýn minulý týden hostil první letošní aukce poválečné moderny a současného umění. V úterý zahajoval svou nabídkou aukční dům Sotheby's. Prodáno bylo 86 % z nabízených sedmdesáti šesti položek, hned dvacet tři děl překročilo hranici milionu liber. O den později se dražilo u Christie's. Opět padlo několik autorských rekordů – mezi nejvýznamnější patří nová maxima u Gerharda Richtera, Cy Twomblyho nebo Lucia Fontany.

Gerhard Richter: Vierwaldstätter See (Lake Lucerne)/ 1969 / olej na plátně / 120 x 15 cm / 15 762 500 GBP/ Christie´s 11. 2. 2015
Gerhard Richter: Vierwaldstätter See (Lake Lucerne)/ 1969
olej na plátně / 120 x 150 cm / 15 762 500 GBP/ Christie’s 11. 2. 2015

 

Celkový výnos Sotheby's ve výši 123,5 milionu liber se přiblížil horní hranici předaukčních odhadů, které se pohybovaly v rozmezí 88,6–125,5 milionu liber (předaukční odhady jsou ovšem uváděny bez aukční provize). Velké pozornosti se těšil velkoformátový Abstraktní obraz Gerharda Richtera, za který úspěšný dražitel nakonec utratil rekordní částku 30,4 milionu liber (odhad 1420 mil. liber). Tím byl překonán dva roky starý Richterův rekord za realistický Domplatz, Mailand z roku 1968 (37,1 milionu dolarů, zde). Zajímavostí je, že navrhovateli před šestnácti lety na aukci v newyorské Sotheby's stačilo ke koupi Abstraktního obrazu jen něco málo přes půl milionu dolarů (607 500 USD).  V Sotheby’s se dařilo i dalšímu Richterovu obrazu. Fotorealistický Wolken (Mraky) z roku 1970 se prodal za 4,1 milionu liber, což odpovídalo předaukčním odhadům.

Rekordy padaly i u Georga Baselitze a Lucia Fontany. Georg Baselitz měl v nabídce dvě kresby ze šedesátých let. Ty s lehkostí překonaly dosavadní rekord za práci na papíře (361 tisíc liber). Hrdina z roku 1965 vynesl 437 tisíc liber a Pastýř, vytvořený o rok později, pak dokonce 485 tisíc liber. Z díla Lucia Fontany v Sotheby’s nabízeli bílý Concetto Spaziale, Attese, který Fontana vytvořil v roce 1965. Výsledná částka 8,4 milionu liber představuje dosavadní rekord u těchto prořezávaných Fontanových děl. Vysokou konečnou cenu nepochybně pozitivně ovlivnila skutečnost, že vznik plátna se třiadvaceti charakteristickými průřezy je zdokumentován na filmu.
 

Za zmínku stojí rovněž modrý monochrom Bez názvu (IKB 92) z roku 1959 od Yvese Kleina, který se vyšplhal na 6 milionů liber. V držení navrhovatele byl obraz několik let a za tu dobu se velmi dobře zhodnotil. Když se v Londýně dražil naposled v roce 2006, majitel jej získal za necelý milion (960 tisíc liber).

Cy Twombly: Bez názvu (New York City)/ 1970 kombinovaná technika na plátně / 144,7 x 177,8 cm / cena: 19 682 500 GBP/ Christie´s Londýn 11. 2. 2015
Cy Twombly: Bez názvu (New York City)/ 1970 kombinovaná technika na plátně / 144,7 x 177,8 cm / 19 682 500 GBP/ Christie’s 11. 2. 2015

 

I nabízené práce amerických autorů zaznamenaly pěkné výsledky. Kombinovaná technika Kampaň Jean-Michel Basquiata z roku 1984 byla vydražena za 4,4 milionu liber, Warholovy Čtyři barevné Marilyn z let 1978-86 za 3,3 milionu liber a práce Hektor a Andromacha (Podle Chirica) z roku 1982 vynesla 1,8 milionu liber. Padl i nový rekord za práci na papíře pro Cy Twomblyho, jehož olejová kresba Řím z roku 1969 se vyšplhala na 3,8 milionu liber.

Za očekáváním naopak zaostaly Dvě studie pro autoportrét (1997) od Francise Bacona, které vzbudily malý zájem. Důvodem byl pravděpodobně i fakt, že práce byla již nějakou dobu nabízena privátně. Dosažená cena 14,7 milionu liber je tek „jen“ Baconovým sedmým nejlepším výsledkem u jeho autoportrétů. Nevydražena zůstala i Twomblyho malba Bez názvu (Řím) z roku 1964 (předaukční odhad činil 1,7–2,2 mil. liber). Další Twombly, tentokrát ze sbírky Erica Claptona, byl rovněž spíše zklamáním. Plátno z roku 1960, které Clapton koupil před dvěmi a půl roky za 5,8 milionu dolarů, se minulý týden prodalo jen za 4,1 milionu liber (6,2 mil. dolarů).

Francis Bacon: Two Studies for Self-Portrait / 1977 olej na plátně / dva panely, každý 35,5 x 30,5 cm / 14 709 000 GBP/ Sotheby´s Londýn 10. 2. 2015
Francis Bacon: Two Studies for Self-Portrait / 1977 / olej na plátně / dva panely, každý 35,5 x 30,5 cm / 14 709 000 GBP/ Sotheby’s
 10. 2. 2015

 

Aukce Christie's uspořádaná následující večer nabízela o čtrnáct položek méně. Výnos necelých 117 milionů liber a úspěšnost 92% vypadají s ohledem na předaukční odhady (93132 milionů liber) na první pohled dobře. Na pětadvacet položek se však prodalo jen za vyvolávací cenu nebo pod hranicí předaukčního odhadu, mezi nimi i polovina z deseti „top“ položek, což poněkud kazí jinak pozitivní dojem z této aukce.

Jednou ze stěžejních prací večera a současně i nejdražší položkou byla malba křídou na tabuli Bez názvu (New York City) datovaná 1970 od Cy Twomblyho. Nový majitel byl za dílo s neveřejným aukčním odhadem ochoten zaplatit 19,7 milionu liber, což je po příbuzné práci z téhož roku, prodané v listopadu v New Yorku, druhá nejvyšší autorova cena. Dalším tahákem byl opět Gerhard Richter. Za figurativní práci Vierwaldstätter See (Lake Lucerne) z roku 1969 nový majitel nabídl 15,8 milionu liber.

Lucio Fontana: Concetto Spaziale, Attese/ 1965 barva na plátně / 80,5 x 100 cm cena: 8 381 000 GBP/ Sotheby´s Londýn 10. 2. 2015
Lucio Fontana: Concetto Spaziale, Attese/ 1965 / barva na plátně / 80,5 x 100 cm / 8 381 000 GBP/ Sotheby’s 10. 2. 2015

 

Dřívější hvězda YBA (Young British Artist) Tracey Emin měla v aukci instalaci s názvem Exorcism of the Last Painting I Ever Made, skládající se ze sto pěti maleb, prací na papíře a dalších objektů. Dražena byla už podruhé. Poprvé tomu bylo před čtrnácti lety, kdy ji dražitel získal za 108 tisíc liber. Minulý týden už zájemce musel nabídnout skoro sedmkrát víc, konkrétně 722 500 liber (odhad činil 600800 tisíc liber).

Přímo z výstavy věnované skupině Zero pak na aukci putoval obraz Gunthera Ueckera Inseln (Island). Načasování prodeje bylo dokonalé, neboť obraz z roku 1964 visel v newyorském Guggenheimu od října loňského roku. Lepší reklamu a motivaci si lze jen těžko představit. Sběratel byl ochoten utratit za plátno 722 500 liber. Dalším kolegou ze skupiny Zero, jehož jméno se objevilo i v aukční nabídce Sotheby's předešlý večer, byl Lucio Fontana. Jeho Concetto Spaziale, Attese se třemi vertikálními prořezy na bílém pozadí z roku 1965 se vydražilo za téměř 2 miliony liber. Druhé z jeho děl v nabídce Christie's, červený prořezávaný monochrom Concetto Spaziale, Attese z roku 1964, vyneslo 1,8 milionu liber (odhad 400–600 tisíc liber).

Gerhard Richter: ABSTRAKTES BILD/ 1986 olej na plátně / 300,5 x 250,5 cm cena: 30 389 000 GBP/ Sotheby´s Londýn 10. 2. 2015
Gerhard Richter: Abstaktes Bild/ 1986 / olej na plátně / 300,5 x 250,5 cm / 30 389 000 GBP/ Sothebys 10. 2. 2015

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...