ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 09 - Poválečné umění

Ačkoliv trh s uměním jako celek z ekonomické krize profitoval, poválečné umění naopak zaznamenalo propad. Řada kvalitních děl zůstala nevydražena nebo se prodala pouze za vyvolávací ceny. Spíš než důvod k obavám by to měla být výzva k nákupům. Zatímco v případě klasické moderny, či přesněji některých jejích autorů, začínají být namístě úvahy o přehřátí trhu, poválečné umění je zjevně podhodnoceno.

Propad poválečného umění zdánlivě kopíruje situaci na mezinárodním trhu, ve skutečnosti je však toto srovnání zavádějící. Poválečné a současné umění bylo ve světě krizí postiženo nejvýrazněji ze všech segmentů trhu, neboť došlo ke splasknutí investiční bubliny. Současné umění se stalo módní komoditou a ceny se odpoutaly od reality. Otázka ceny je u umění samozřejmě vždy diskutabilní. Lze však jen těžko vysvětlit, proč by díla autorů střední generace měla stát víc než práce klasiků moderního umění, a proč by navíc jejich ceny měly skokově růst z měsíce na měsíc.

Adriena Šimotová: Červnový den / 1965

tempera, dřevěná deska / 96 x 94 cm / cena: 720 000 Kč / Pictura 18. 10. 2009

Na českém trhu k ničemu takovému nedošlo. Současné umění se na celkovém obratu aukčního trhu podílí jen zanedbatelnou částkou a zájem o poválečné umění začal pozvolna růst teprve v letech 2007 a 2008. Od roku 2005 do konce roku 2009 bylo za více než milion korun vydraženo všehovšudy 31 děl (nepočítaje v to poválečné práce Josefa Šímy a Toyen). Nejdražší stálo necelých 4,5 milionu korun – Boštíkova Kompozice ve žluté vydražená v únoru 2008 na aukci společnosti 1. Art Consulting – a víc než polovička z nich se vešla do ceny 1,5 milionu korun. Tak investiční bublina rozhodně nevypadá.

Hugo Demartini: Červený reliéf / 1962

polychromovaná sádra / 70 x 70 cm / cena: 18 030 eur / Soga 27. 10. 2009

 

 

 

 

Co se tedy v loňském roce na českém trhu vlastně stalo? Poválečné umění zde nakupují především mladší sběratelé, což často znamená lidi na úrovni středního managementu. A těch se krize, přímo či nepřímo, dotkla výrazněji než pracovníků na vyšších postech. Druhým prvkem je, že zdejší trh s poválečným uměním je stále ve stadiu zrodu, takže i stažení relativně malého počtu kupců se hned projeví. Třetím aspektem je, že klasická moderna se loni stala alternativní formou uložení peněz. Růst cen v této kategorii pak opticky prohlubuje propad, přesněji spíše stagnaci poválečného umění.

Autorem, který na tuto situaci nejvíce doplatil, byl již jmenovaný Václav Boštík. Zatímco v roce 2008 se za více než milion prodalo 7 jeho obrazů (dva z nich stály dokonce přes 4 miliony korun), loni to byl jen jeden, obraz Mlhoviny z 90. let, prodaný v červnu na aukci galerie U Betlémské kaple za 1,4 milionu korun (obr. 87 v seznamu milionových položek). Dva Boštíkové, jeden z roku 1968, druhý z roku 1990, zůstali například s cenami 2,1 a 1,1 milionu mezi nevydraženými položkami březnové večerní aukce společnosti 1. Art Consulting. Oba se sice prodali bezprostředně po aukci, i to však svědčí o změně atmosféry na trhu.

Podle galeristy Zdeňka Sklenáře, který je jedním z velkých propagátorů Boštíkova díla, nicméně není problémem pokles sběratelského zájmu, ale přehnaná očekávání některých prodávajících: „Stejně jako u Filly nikoho nepřekvapí, že jeden obraz stojí 10 milionů a druhý jeden, i u Boštíka je třeba rozlišovat, o jaké dílo a z jakého období se jedná. Ne všechny jeho obrazy musí stát přes milion korun.“ Sám v loňském roce prodal Boštíkův obraz Dělení z přelomu 70. a 80. let. Cenu odmítá komentovat, dá se však odhadovat, že v aukčních žebříčcích Boštíkových děl by figurovala na jednom z horních míst.

Václav Boštík: Dělení / 1977-83

olej na plátně / 62 x 62 cm / cena nezveřejněna / Galerie Zdeněk Sklenář

 

 

 

V seznamu milionových položek loňského roku najdeme pouhých 6 děl poválečného umění (nepočítajíce v to obrazy Ladislava Sutnara), o rok dřív jich bylo 12. V roce 2008 přitom bylo vydraženo o třetinu méně milionových děl než loni. Nejdražším z této pětice byl obraz Zdeňka Sýkory Linie č. 214 z roku 2002 (obr. 27), který se na listopadové aukci společnosti 1. Art Consulting prodal za 3,5 milionu korun, víc než dvojnásobek vyvolávací ceny. Jiné dva Sýkorovy liniové obrazy, nabízené za 2,1 a 2,2 milionu korun, ale zůstaly na březnové aukci téže společnosti nevydraženy. Za vyvolávací ceny 860 a 600 tisíc korun byly na aukcích galerií WoxArt a Pictura vydraženy dvě Sýkorovy zahrady z 60. let. Cenový pokles zaznamenaly jeho grafiky. Zatímco v roce 2008 se ceny nad sto tisíc korun zdály být div ne normou, loni byly nejčastěji draženy v cenovém rozmezí od 40 do 80 tisíc korun. Celkem trhem prošly tři desítky Sýkorových grafik.

Nováčkem mezi milionovými autory je Jiří John. Reprezentativní obraz Pobřeží z roku 1968 (obr. 86) se na květnové aukci společnosti 1. Art Consulting prodal za 1,4 milionu korun. Tento úspěch poněkud kazí to, že realizovaná cena byla též cenou vyvolávací a že jiný Johnův obraz, Čedičový lom z roku 1962, nabízený jen o den dřív na aukci galerie WoxArt za 954 tisíc korun, zůstal nevydražen. Obraz sice neměl stejný cenový potenciál jako prvně jmenované dílo, naprostý nezájem sběratelů vzhledem k vzácnosti Johnových obrazů na trhu byl však též překvapením.

Karel Malich: Dívám se a pootočil jsem hlavu / 1976

dráty, dřevotříska / 91 x 150 x 100 cm / cena: 1 121 000 Kč / 1. Art Consulting 25. 3. 2009

O raná díla Johnovy manželky Adrieny Šimotové zájemci naopak bojovali dosti urputně. Bezejmenný olej z roku 1963 se na březnové aukci společnosti 1. Art Consulting dostal ze 112 na 484 tisíc korun. Rozměrnější obraz Zima z roku 1962 se na listopadové aukci téže společnosti vyšplhal z 650 na 885 tisíc korun. S podobně výraznými nárůsty se prodaly dva autorčiny obrazy z let 1964 a 1965 také na říjnové aukci galerie Pictura. Jejich konečná cena činila 360 a 720 tisíc korun. Z dalších výrazných dam českého poválečného umění jmenujme aspoň Alenu Kučerovou, jejíž dvě kovové matrice se na aukcích aukčních domů Sýpka a WoxArt prodaly za částky kolem 230 tisíc korun, a Květu Válovou. Galerie Vltavín v listopadu dražila dva její rozměrné obrazy, nového majitele za vyvolávací cenu 300 tisíc korun však nalezl jen jeden z nich.Několika díly byl v loňské nabídce zastoupen také Hugo Demartini. Nejdražší z nich, reliéf s chromovými koulemi z roku 1965 byl na lednové aukci 1. Art Consulting vydražen za 767 tisíc korun. Dva jeho reliéfy nabídla v říjnu bratislavská aukční síň Soga. Oba se prodaly za částky kolem 18 tisíc eur, v přepočtu na koruny tedy za méně než půl milionu korun. Zejména v případě raného Červeného reliéfu z roku 1962 se novému majiteli podařila skvělá koupě.

Jan Kubíček: Dělené kruhy a polokruhy, dvě dimenze / 1989-90

akryl na plátně / 240 x 120 cm

cena: 767 000 Kč / 1. Art Consulting 25. 11. 2009

To samé platí pro kupce, který na první večerní aukci společnosti 1. Art Consulting získal za vyvolávací cenu 1,1 milionu korun drátěnou sochu Karla Malicha Dívám se a pootočil jsem hlavu z roku 1976. Srovnatelných děl je k dispozici jen velice omezený počet a je překvapivé, že o ně nebyl větší zájem. Malichův Mrak z let 1970–73 (obr. 92), avšak novější varianta z nerez oceli, se na listopadové aukci prodal za 1,3 milionu korun. I v tomto případě však šlo o vyvolávací cenu.

Cenové rekordy vedle Sýkory zaznamenali i další dva výrazní představitelé geometrického umění, Vladislav Mirvald a Jan Kubíček. Mirvaldův Ondulační válec z roku 1992 byl na květnové aukci galerie WoxArt vydražen za 384 tisíc korun, víc než dvojnásobek vyvolávací ceny. Rozměrný Kubíčkův dvojobraz Dělené kruhy a polokruhy z let 1982–88 se na listopadové aukci společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery prodal za 767 tisíc korun.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...