ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 11 - Emil Fila

Nejdražší autor loňského i předloňského roku, klasik klasiků, o němž je stále slyšet. Mimo jiné i proto, že vedle obrazů Václava Špály je z malířů klasické moderny Fillových děl na trhu nabízeno nejvíce. Fillova popularita a investiční kredit paradoxně stoupají i díky bizarním kauzám, jako byla listopadová krádež obrazů ze zámku v Peruci. V souvislosti s ní se totiž o každém ze zcizených děl – v kontextu Fillovy tvorby, krom jediného, zcela nevýznamných – psalo jako o „desetimilionové hodnotě“. Smutně povrchní znalosti svého vlastního materiálu v tomto směru prokázalo i vedení lounské galerie, pod kterou Peruc patří.

V roce 2011 tuzemskými aukcemi prošlo na sedm desítek Fillových prací, což je vůbec nejvíc v dosavadní historii. Kupce nalezla přibližně polovina z nich. Sběratelé za ně celkem zaplatili na 56 milionů korun. O rok dříve, v roce 2010, kdy se prodalo jedno dvacetimilionové plátno, to bylo ještě o 10 procent více. Na druhou stranu je z vývoje posledních let patrné, že dochází ke kvalitativní a cenové diferenciaci. Nabídka stále výrazněji převyšuje poptávku. Ani sebekvalitnější Fillova plátna s vynikající proveniencí už nemají jistotu prodeje. Dokládá to loňská trojice olejů s vyvolávacími cenami nad 4 miliony korun, které zůstaly nevydraženy. Sběratelé si již patrně začínají uvědomovat, že Fillových zátiší jsou v českém prostředí stovky, a zdaleka ne všechna mají stejný umělecký význam a cenový potenciál.

Emil Filla / Zátiší s ovocem a mandolínou / 1935

olej na plátně / 81,5 x 100 cm / cena: 5 015 000 Kč / 1. Art Consulting 23. 3. 2011

 

 Na jaře s cenou 5 milionů korun na březnové večerní aukci společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery zazářilo poměrně rozměrné Zátiší s ovocem a mandolínou, které Vojtěch Lahoda v malířově monografii zmiňuje jako jisté vyvrcholení Fillovy kubistické estetiky v polovině 30. let. Sám Filla také obraz v roce 1937 vybral na výstavu Moderní československé malířství v Londýně. Později jej Hana Fillová věnovala hudebníkovi Václavu Holzknechtovi. Z jeho sbírky pocházelo i Zátiší s nádobami, banánem a knihou z roku 1927, které se na téže aukci prodalo s mírným nárůstem za 3,36 milionu korun.

Na jaře se naopak neprodalo Zátiší s podnosem a lahví z roku 1930, nabízené za 4,48 milionu korunu na květnové denní aukci 1. Art Consulting. Stejně pochodila i Galerie Pictura, když nabídla plátno Sedící žena z roku 1934, pocházející ze sbírky Františka Venery. S nadsazenou vyvolávací cenou 6 milionů korun zůstalo jedno z nejhezčích ztvárnění Fillových ženských postav z těchto let také bez odezvy. O čtrnáct dní později se u Galerie Kodl Zátiší s hroznem z téže sbírky prodalo za 4,8 milionu korun, dva příhozy nad první podání. Na říjnové večerní aukci 1. Art Consulting vzbudil zájem dvou dražitelů v sále a dvou na telefonu malý strukturální olej s pískem a voskem z roku 1931. Zátiší s ananasem skončilo na dvojnásobku své nižší odhadní ceny, na 1,47 milionech korun.

Emil Filla: Sedící žena / 1934 / olej na plátně
60 x 50 cm / neprodáno / Galerie Pictura 1. 5. 2011

 

 Hlavní událostí roku měla být listopadová aukce Galerie Art Praha, na které byl nabízen kuboexpresionistický obraz Utěšitel z roku 1911. Dlouhá léta visel ve stálé expozici Národní galerie a reprezentoval český kubismus v podstatě na všech významných zahraničních výstavách. Od restitucí v 90. letech byl na trhu k dispozici vůbec poprvé. Dražba začínala na motivační částce 6,72 milionu korun a experti očekávali konečnou cenu blížící se 20 milionům. Vítěz aukce ale obraz nakonec získal „jen“ za 12,24 milionu korun. Důvodem nízké ceny bylo patrně, že nejde o příliš líbivé dílo. Odborníci se sice shodnou na jeho významu a kterákoliv z českých veřejných sbírek by jej ráda zařadila do své expozice, jako „výzdoba“ obýváku však příliš nefunguje. Příznačné je, že na jaře by se Utěšitel měl objevit jako zápůjčka v Galerii výtvarného umění v Chebu. Na stejné aukci se prodalo i Zátiší s hroznem pocházející ze sbírky Františka Muziky. Olej z tzv. bílého období po polovině 20. let, vystavený v roce svého vzniku v Mánesu, získal jediný zájemce za 4,2 milionu korun.
O týden později nabídla podzimní dražba Galerie Kodl další dvojici Fillových pláten. Rozměrné Zátiší s dýmkou z roku 1934 se z vyvolávací ceny 9 milionů po krátkém souboji dvou dražitelů v sále a jednoho na telefonu nečekaně dostal až na 14,4 milionu korun, a stalo se tak vůbec nejdražším dílem loňského roku. V kontextu umírněných výsledků minulého roku je tato cena překvapivá, v uplynulých letech však už obdobně rozměrná zátiší nad částku 10 milionů dražena byla. Druhé z nabízených děl, koloristicky nezvykle výrazné Zátiší s mandolínou, datované do roku 1926, naopak za cenu 5,4 milionu korun kupce nenalezlo.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...