ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 11 - Fotografie

Nejzajímavější loni draženou fotografickou kolekcí byl soubor tří desítek snímků Jana Saudka z 50. až 60. let, které jeho bratr Kája doplnil komiksovými bublinami a nejrůznějšími nápisy. Zatímco o Kájovy kresby a komiksy se na prosincové aukci společnosti 1. Art Consulting sběratelé div nepoprali, o fotografie, přestože šlo o dobové unikáty, až takový zájem nebyl. Nejdražší, Takové vedro! z poloviny 60. let, se prodala za 38 tisíc korun. Víc než polovina snímků byla vydražena za částky do 10 tisíc korun. Jedna z Janových vůbec nejslavnějších fotografií, První kroky z roku 1963, v tomto případě v rohu doplněná krátkou básní, se například prodala jen za 14,4 tisíc korun.

Dosažené ceny jsou nízké zejména ve srovnání s cenami, za které jsou nabízeny Janovy pozdější kolorované fotografie. Byť jde často o nové zvětšeniny, u kterých se vůbec neví, v kolika exemplářích existují, vyvolávací ceny běžně začínají na pětadvaceti třiceti tisících. Nejdráže, za 78 tisíc korun, se loni prodal pozdní snímek Persuasion, dražený na březnové aukci Dorothea. Z desítky kolorovaných fotografií Jana Saudka, které loni prošly českými aukcemi, však na druhou stranu nového majitele našly jen tři.

Obecně platí, že fotografie jsou v aukcích největších českých aukčních domů nabízeny jen ojediněle a mezi sběrateli o ně není příliš velký zájem. Mezi draženými snímky se však také jen málokdy objevují sběratelsky opravdu cenné kusy. Nejvýraznější nárůst zaznamenala fotografie Lesní partie od Josefa Sudka. Snímek ze 30. let v autorské paspartě se signaturou se na listopadové aukci společnosti Arcimboldo dostal ze 12 na 68 tisíc korun. Za 55 tisíc korun se na podzimní aukci Galerie 5. patro prodal jeden ze Sudkových snímků z cyklu Katedrála sv. Víta a 38 tisíc stál pohled do parku zámku Panský Týnec, který v květnu dražilo Dorotheum. Na zahraničních aukcích se přitom loni prodaly Sudkovy fotografie dohromady za několik milionů korun, nejdráže zátiší Sklenice, pigmentový tisk z 50. let, který se na květnové aukci Sotheby’s v Paříži dostal až na 82 tisíc eur, čtyřnásobek očekávané ceny.

František Drtikol: Svítání / 1928–29 / pigment / 29 x 23,3 cm
cena: 104 500 USD / Christie’s 6. 10. 2011

 

 Podobně tomu bylo i s dalšími klasiky české moderní fotografie. Od Františka Drtikola bylo loni nabízeno 14 snímků, nebyl mezi nim však žádný z jeho ceněných aktů z konce 20. let. Nejdráže se prodala fotografie z jakéhosi divadelního vystoupení, která byla na zářijové aukci galerie Vltavín vydražena za vyvolávací cenu necelých 28 tisíc korun. Nejdražším Drtikolem prodaným ve světě se stal snímek Svítání z let 1928–29, který byl na aukci společnosti Christie’s v New Yorku vydražen za 104,5 tisíc dolarů. Jaromír Funke, jehož fotografie se na českých aukcích naposledy objevila v září 2010, se v New Yorku loni dočkal nového cenového rekordu, když se jedna z jeho abstraktních kompozic z konce 20. let v dubnu prodala za 350,5 tisíce dolarů.

Trojicí nejdražších fotografií prodaných loni v Česku se může pyšnit jeden z menších aukčních domů, společnost Greisen, která se na tuto oblast do jisté míry specializuje. Loňský rekord patří Josefu Koudelkovi, jehož snímek Na hoře sv. Patrika byl na únorové aukci společnosti prodán za vyvolávací cenu 200 tisíc korun. Na téže aukci se také za 95 a 90 tisíc korun prodaly dva zajímavé akty od méně známých meziválečných fotografů Jaroslava Fabingera a Bohumila Šťastného.

Ladislav Sitenský: Noční Praha / 1937 / černobílá fotografie
50 x 48 cm / cena: 45 600 Kč / 5. patro 29. 11. 2011

 

 Poměrně početné konvoluty historické i současné fotografie na obě své loňské aukce zařadila také Galerie 5. patro. V její nabídce byli zastoupeni například Ladislav Sitenský, Jan Lauschmann, Jan Lukas, ze současných fotografů pak Evžen Sobek, Tono Stano, Dušan Šimánek nebo Tereza Vlčková. Ve většině případů však jejich fotografie zůstaly nevydraženy. Největší zájem byl o Noční Prahu, snímek Ladislava Sitenského z roku 1937, který se prodal za necelých 46 tisíc, a trojici fotografií Jana Lauschmanna, které byly vydraženy za 23 až 30 tisíc korun. Příliš velký zájem nebyl ani o práce loni zesnulého Miroslava Tichého. Ze třinácti fotografií nabízených na aukcích Galerie 5. patro a dalších aukčních síní našly nového majitele jen dvě, a to za ceny 24 a 46 tisíc korun. Ve světě jsou přitom Tichého fotografie běžně nabízeny za násobně vyšší částky.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...