ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 11 - Poválečné umění

Přehled významných událostí v oblasti aukcí děl poválečných autorů

V segmentu poválečného umění, který už je několik let sběrateli i obchodníky široce respektovanou oblastí, v uplynulém roce k žádným výrazným pohybům nedošlo. Několik autorů si sáhlo na nové rekordy, jiní, dříve hojně prodávaní, stáli spíše v ústraní. Přesto asi lze i zde vysledovat jisté trendy. Bude jimi patrně rostoucí zájem o geometrickou abstrakci 60. a 70. let, konstruktivní umělecké projevy a obecná tendence k výraznějšímu docenění mimořádných položek, pokud se na trhu objeví. Co ale začíná být v poslední době velmi výrazné, jsou takzvané opakované prodeje vracející do aukcí už jednou jimi prošlá díla. Ta se objevují v katalozích znovu v časovém rozpětí několika let, někdy dokonce i jednoho roku, dvakrát i vícekrát. Konkurence na trhu je v současné chvíli opravdu značná a je patrné, že zdaleka ne vždy se prodávajícím daří získat do nabídky nové, trhem neprošlé položky.

V minulém roce se v nabídce objevilo několik podstatných děl už z raně poválečných 40. let. Svým výrazem se možná hlásí spíše ještě ke klasické moderně, z hlediska praktického už je však řadíme k poválečnému umění. Mimořádným ziskem tak byl pro nového majitele obraz Svatební košile Aléna Diviše. Dílo inspirované Kyticí K. J. Erbena a Divišovými zážitky z vězení prodala Galerie Arcimboldo za 496 tisíc korun. Od téhož autora se loni dražily ještě dvě rané předválečné práce. Pragensie Na Novém světě našla kupce u Galerie Kodl za vyvolávací cenu 114 tisíc korun. Majitel ji ovšem pořídil před třemi lety u Dorothea za 264 tisíc korun, což není zrovna dobrá investiční bilance. U 1. Art Consulting na jaře nabídli zase Divišův Odpočívající dívčí akt, prodal se s třetinovým nárůstem za 377 tisíc korun.

Nad hranici půl milionu korun se v dražbě Galerie Art Praha dostaly hned tři rané poválečné práce, olej Loreta Jana Baucha z roku 1945 (612 tisíc korun), malebná Zima Jiřího Trnky (600 tisíc korun) a Zátiší Františka Vobeckého (648 tisíc korun), vše z druhé půle 40. let. Na podzimní večerní aukci pak 1. Art Consulting vydražila plátno Pařížský bulvár Zdeňka Sklenáře z roku 1947 za 1,41 milionu korun (obrázek 81 v přehledu milionových položek). S touto cenou se obraz stal druhým nejdražším Sklenářovým dílem hned po Lucemburské zahradě z téhož velmi žádaného období, která se prodala ještě o čtvrtinu dráž před čtyřmi lety u Vltavínu. Mezi úspěšně vydražená díla z počátku 50. let můžeme zařadit i portrét generalisima Stalina od Otakara Číly, který se u Meissner-Neumann prodal dva příhozy nad první podání, za 31 tisíc korun. I takové umění patří k poválečné době, i když se jím zatím příliš neobchoduje.

Robert Piesen: Uplývání IV.

Robert Piesen: Uplývání IV. / 1959 / olej na plátně
92 x 120 cm / cena: 780 000 Kč / Prague Auctions 8. 5. 2011

 

 Několik zajímavých položek se objevilo také od členů skupiny Máj. Richard Fremund, o nějž v poslední době roste zájem, dosáhl nového autorského rekordu, když se jeho Vesnice prodala u Galerie Art Praha s výrazným nárůstem na 312 tisíc korun. Toto dílo přitom prošlo aukcí již před rokem, kdy vyšlo o 60 tisíc korun levněji. Na jaře se u Galerie Art Praha prodal také jeho portrét Dívka z roku 1965 (204 tisíc korun) a s velkým nárůstem i melancholické plátno Jitky Kolínské Dívka s kohoutem z roku 1955. Dosažená částka 432 tisíc korun je jejím novým cenovým rekordem. U Orlys Art Auctions se v říjnu prodala ještě Fremundova abstraktní Modrá vesnice, a to za 252 tisíc korun. Od Roberta Piesena zase v Galerii Kodl na podzim dražili ranou Plavou krajinu. Našla kupce také s nárůstem na 420 tisíc korun, původní majitel ji přitom pořídil u Dorothea před třemi lety za 228 tisíc korun.

Prague Auctions pak v květnu vydražili část sbírky z pozůstalosti Anny Fárové. Mezi nabízenými položkami bylo i Piesenovo Uplývání IV. z roku 1959. I když se prodalo za vyvolávací cenu, s částkou 780 tisíc korun se obraz stal nejdražším Piesenovým dílem. Ve stejné aukci našla kupce i dvojice obrazů Zbyška Siona, Leviatan z roku 1968 za 360 tisíc korun a Zahrada ze 70. let za 228 tisíc korun. Obě ceny představují dvojnásobek prvního podání, a zařadily se tak mezi autorovy nejlepší prodeje. Kupce zde za 180 tisíc korun našlo i abstraktní plátno Jiřího Balcara. Ve stejné aukci, nikoliv už ze sbírky Anny Fárové, se úspěšně prodal i Modrý neon Jana Kubíčka z roku 1960 (360 tisíc korun), od nějž se loni objevila řada děl, vesměs ale serigrafií a tisků. Jiná výrazná Kubíčkova práce, Negativ-Pozitiv z roku 1968, se dražila na jarní večerní aukci Adolf Loos Apartment and Gallery. Za 706 tisíc na ni ale nikdo nezareagoval. Na podzim stejná síň nabídla jeho menší akryl Linie a plocha v protikladech, ten se prodal za 192 tisíc korun.

Od Stanislava Podhrázského je třeba jmenovat dvojici jeho olejů Milenci I a II, které dražila Galerie Vltavín v podzimní společné aukci s Galerií Kodl, prodaly se za vyvolávací cenu, po 180 tisících korunách. Jeho Město z počátku 60. let pak prodala Galerie Art Praha za 143 tisíc korun. Zde se prodala i dvojice olejů Jiřího Načeradského ze 60. let. Tanec lapií (110 tisíc korun) a již vícekrát dražený Půlnoční totem (132 tisíc korun). Větší kolekci prací Vlastimila Beneše nabídli loni ve Vltavínu. Byl mezi nimi i akvarel Ukřižování datovaný rokem 1945, jeho cena vzrostla z vyvolávaných 30 na 132 tisíc korun. Dvě další Benešova plátna ze 70. let se prodala u Dorothea za 120 a 144 tisíc korun. Nejlépe, za 204 tisíc korun, se zde vydražil pohled na italské Torcello z roku 1966. Ve stejné jarní aukci Dorothea se bojovalo o mimořádný olej Václava Bartovského Sen, který se dostal z 96 na 360 tisíc korun.

Vysokých cen loni vícekrát dosáhla Květa Válová. Její Tvary a figury 3 se u Galerie Kodl dostaly jeden příhoz nad první podání na částku 360 tisíc korun. Před třemi lety přitom stejný obraz vyšel u Meissner-Neumann na 264 tisíc korun. Galerie Art Praha na jaře dražila také Válové velkoformátovou malbu Korida, ta našla zájemce za vyvolávací cenu 708 tisíc korun. S výrazným nárůstem z 264 na 660 tisíc korun se prodal i olej Květy Válové Postavy ze 70. let, který nabídla Pictura. Tamtéž našel kupce také její Dotyk (336 tisíc korun). Na novou cenovou hladinu se letos dostala i díla Josefa Jíry. Galerie Art Praha prodala dvojici jeho pláten, Koncert z roku 1973 a Garsonku z roku 1985, shodně za 660 tisíc korun, v prvním případě vzrostla cena téměř trojnásobně. Na nový rekord si loni sáhl i Mikuláš Medek. Nejprve když se jeho olej Příliš mnoho alkoholu I (Příliš temný spánek) z roku 1964 (obr. 33) dostal v podzimní večerní aukci 1. Art Consulting na 2,77 milionu korun. O měsíc později znovu, když se rozměrný obraz Velká Iviška, namalovaný v roce 1970 pro zastoupení ČSA v New Yorku, prodal na aukci Galerie Kodl za 3 miliony korun (obr. 30).

Jan Kotík: Malba / 1962 / olej na plátně
162 x 130 cm / neprodáno / Orlys Art Auctions 30. 10. 2011

 

 Společnost Orlys Art Auctions v říjnu dražila rozměrnou publikovanou Malbu Jana Kotíka z roku 1962, za vyvolávací cenu 660 tisíc korun ale na ni nikdo nezareagoval. Svého zájemce za cenu 1,38 milionu korun naopak našla Krajina z Brie (obr. 82) od Josefa Šímy datovaná rokem 1950. Od Jiřího Koláře se na rozdíl od předchozích let mnoho děl neobjevilo, Vltavín prodal s nárůstem na 216 tisíc korun například Koláž z roku 1985, aukční dům Sýpka pak samizdatový výtisk knihy Cholupický den od Ladislava Klímy s šesticí Kolářových koláží (141 tisíc korun). Stejně jako v předchozích letech i loni se na trhu objevila řada děl Ladislava Sutnara. Část z nich ještě stihla být v létě vystavena na první samostatné výstavě Sutnarovy malířské tvorby, kterou připravilo Uměleckoprůmyslové museum. Nejdráže vyšla v září Venuše (Rolling) (obr. 85), prodaná v Dorotheu s nárůstem z 900 tisíc na 1,32 milionu korun. Další dva větší akryly se tamtéž prodaly po 840 a 900 tisících, menší formáty pak po 504 a 408 tisících korun. Po 72 tisících korun se prodávaly i Sutnarovy kvaše na papíře ze 60. let, předjímající náměty jeho obrazů. Obecně možná brzy začneme sledovat jistou nasycenost trhu se Sutnarovými pracemi, dvoumilionovou hranici jako v předchozích letech už loni jeho díla nepokořila.

Dražilo se také nezvyklé množství děl Theodora Rotrekla, Pictura nabídla některé jeho malby ze 70. let. Jeho Číše s ženským aktem se zde prodala s nárůstem na 102 tisíce korun. Na aukci Prague Auctions se jeho asambláž ABCD-EFGH dostala až na 132 tisíc korun. Nového majitele našla dvě díla Bedřicha Dlouhého. U Orlys Art Auctions jeho olej Test z roku 1978 (204 tisíc) a u Pictury pak asambláž New – obraz se zadní projekcí (180 tisíc korun). Pictura nabídla v květnu také výjimečnou dvojici olejů a asambláží Nebe č. 2 a Nebe č. 3 z počátku 70. let, vystavené v roce 1991 na TEFAF v Maastrichtu. Po 540 tisících korunách nakonec zůstaly nevydraženy.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...