ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 11 - Sklo a keramika

Aukční výsledky z loňského roku potvrzují, že v kategorii skla a keramiky se neobjevil žádný nový výrazný trend, spíše došlo k ustálení některých tendencí z let minulých. Pouze v oblasti moderního českého skla se dá vysledovat pozvolná proměna sběratelských preferencí. Podle Simony Šustkové, prezidentky Asociace starožitníků, se hodně kupuje secesní sklo firem Lötz Witwe, Gallé či Daum a jeho ceny se postupně stabilizují; ukázalo se však, že zájem o konkrétní návrhy významných autorů dokáže vyvolávací cenu překonat i několikanásobně. Magickou hranici 100 tisíc korun nakonec v kategorii skla a keramiky překonalo na dvě desítky položek.

Velký úspěch slavilo lötzovské sklo. Za ceny nad 100 tisíc korun se v Dorotheu vydražily celkem čtyři předměty vyrobené ve sklárně Klášterský Mlýn před první světovou válkou. Dva byly dílem rakouského architekta a návrháře Hanse Boleka, dva Josefa Hoffmanna. Cena Bolekovy dózy s víkem s tmavě hnědým odleptávaným dekorem z roku 1915 se vyšplhala ze 45 na 132 tisíc korun a jeho oválná miska s růžovým dekorem ze stejného roku dokonce na 192 tisíc korun, což je více než čtyřnásobný cenový nárůst. Ještě větší boj se strhl o vázu s černým dekorem podle návrhu Josefa Hoffmanna. Konečná cena se vyšplhala ze 72 na 332 tisíc korun, což je nový rekord v cenách skla této provenience na českém trhu. Menší váza ze stejné série z roku 1912, tentokrát s růžovým dekorem, se prodala za 180 tisíc korun.

Rovněž secesní sklo od firmy Gallé se prodávalo velmi dobře. Na listopadové aukci v Dorotheu se z vyvolávací ceny 120 tisíc na výsledných 156 tisíc korun dostala váza ve stříbrné montáži s dekorem magnolie. Simona Šustková považuje za jednu z nejzajímavějších událostí loňského roku prodej skleníku od Gallého, za nějž jeho nový majitel zaplatil na podzimním veletrhu starožitností Antik v Novoměstské radnici 550 tisíc korun. Skleník byl podle ní perfektně zrestaurovaný, s prosklenou přední stranou a boky a s intarziemi na vnitřní dřevěné straně a podobal se dvěma exponátům ze vstupní haly Muzea secese v Nancy (Musée de l’École de Nancy). Obsahem skleníku bylo originální sklo firmy Gallé. Jedna secesní váza se prodala za 90 tisíc a lampa za 60 tisíc korun.

Zajímavý pohyb zaznamenaly v březnové aukci Dorothea také dva broušené poháry slavného malíře skla a sklářského technologa Friedricha Egermanna z doby kolem roku 1840. První z nich, zdobený fazetami s pestrými lazurami a malbou růží, vystoupal na osminásobek vyvolávací ceny, na celých 192 tisíc korun, a konečná cena druhého poháru s barevným ornamentálním dekorem se vyšplhala z vyvolávací ceny 8 tisíc na 54 tisíc korun. V brněnské aukční síni Zezula se vydražil pohár s malovanou scénou z Vergiliova eposu od malíře skla a porcelánu Franze Antona Siebela z německého Lichtenfelsu z 20. let 19. století z původních 18 tisíc za konečných 66 tisíc korun.

Míšeňská váza, kol 1760

Váza / Míšeň, 1760–70  / glazovaný porcelán s celoplošným dekorem
výška 27 cm / cena: 126 500 Kč / Meissner-Neumann 11. 12. 2011

 

 V aukční síni Meissner-Neumann dosáhly těsně pod hranici 100 tisíc korun dvě sklenice z čirého skla z řezanými motivy a nápisy. První, s námětem pastýřky s ovcemi a šlechticem na lovu, byl dílem rytce a řezače skla českého původu Hieronyma Hackela z roku 1834 a prodala se za 98 tisíc korun, více než pětinásobek vyvolávací ceny. Druhá sklenice rakouské provenience z Guttenbrunu s motivem Ledy s labutí byla nabízena za 10 tisíc, ale nakonec se prodala za 92 tisíc korun. U Zezuly se vydražil za 100 tisíc korun biedermeierský pohár s jeleny rytce a řezače skla Antona Simma ze 30. let 19. století, tedy za víc než trojnásobek vyvolávací ceny.

Hojně bylo na aukcích zastoupeno také české sklo druhé poloviny 20. století. Společnost Sýpka na každé ze svých tří loňských aukcích nabízela přes sto položek z této kategorie. Nejdráže prodala váza od Ladislava Olivy, jež byla součástí kolekce oceněné na XII. trienále v Miláně roku 1960 Zlatou medailí: bylo to za 26 tisíc korun. Autorská váza Golem od Pavla Hlavy, dílo z 80. let, pak na zářijové aukci Dorothea vystoupala na 84 tisíc korun, víc než dvojnásobek vyvolávací ceny.

Podle Ireny Velkové ze Sýpky v poslední době zájem o tento typ skla roste: „Pomalu a jistě nabývá na intenzitě proud sběratelské pozornosti věnovaný průmyslově vyráběnému sklu (lisovanému a litému). Postupný vzestup vydražených položek svědčí o tom, že česká scéna pozorně sleduje vývoj mezinárodních trendů a začíná oceňovat to, co nám ještě před několika lety připadalo jako běžné, užitkové, často i podřadné. V zahraničí si odborná i sběratelská veřejnost uvědomila, že díky specifickým podmínkám bývalého socialistického státu mohla vzniknout produkce, která ovlivnila celý vývoj oboru a dodnes je považována za jeden z vrcholů sklářské tvorby vůbec.“

Pokud jde o keramiku a porcelán, děl dražených za více než sto tisíc korun bylo v této kategorii méně. Na jarní aukci společnosti Arcimboldo byly nabízeny dvě italské ozdobné renesanční mísy, které se prodaly za 149 a 186 tisíc korun. Jinak bodovala hlavně míšeň. Nesignovaná konvička na smetanu s víčkem s chinoiseriemi v Höroldově stylu se vydražila v podzimní aukci Dorothea za vyvolávací cenu 120 tisíc korun. Aukční síň Meissner-Neumann nabídla na podzim párové míšeňské vázy z 60. let 18. století s celoplošnými květinovými nálepy a vysokým reliéfním dekorem ptáčků na větvích s plody, které se prodaly za vyvolávací cenu 322 tisíc. Na své prosincové aukci pak společnost za 126 tisíc korun vydražila ještě další vázu s téměř identickou výzdobou. Krásná ukázka produkce Vídeňské porcelánové manufaktury z roku 1832, šálek s podšálkem s pestře malovaným květinovým vlysem, kde počáteční písmena francouzských názvů zobrazených květin tvoří jméno Leopoldine, byla na červnové aukci společnosti Zezula vydražena za 26 tisíc korun, více než čtrnáctinásobek vyvolávací ceny.

Holíč: terina s víkem

Terina s víkem / Holíč, 1756–70 / fajáns, bílá glazura
výška 23,2 cm / cena: 141 600 Kč / Zezula 12. 11. 2011

 

 Přestože obliba holíčské fajánse u nás není neobvyklá, cena, které na listopadové aukci společnosti Zazula dosáhla fajánsová terina s víkem v podobě bažanta z roku 1756, byla pro všechny překvapením. Vystoupala z 18 na 420 tisíc. Majitel brněnské aukční síně Tomáš Zezula uvedl, že „dosažená cena je mimořádná v našem i mezinárodním kontextu. Teriny v podobě zvířat jsou velmi vzácné a sběratelsky frekventované. O položku bojovalo několik zájemců, nad částkou 60 tisíc korun už pak šlo o souboj dvou dražitelů.“ Za 111 tisíc korun se také již na jaře v aukční síni Arcimboldo prodala habánská lahev s víkem. V tomto případě však šlo o vyvolávací cenu.

Z keramiky 20. století se tradičně největší oblibě těší kubistická kamenina od Pavla Janáka. Slavný Janákův kávový servis se zlatým dekorem a kuličkovými oušky, provedený firmou Graniton pro značku Artěl, se loni na trhu objevil hned dvakrát. Na jaře jeden nabízela Galerie Pictura za 168 tisíc korun, zůstal však bez kupce. Na podzim se pak v Dorotheu jiný soubor prodal za vyvolávací cenu 180 tisíc korun. V obou případech šlo o kompletní sadu skládající se ze dvou konviček s víčky, na kávu a na mléko, cukřenky a šestice hrnečků s podšálky.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...