ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 12 - Asiatika

Asijské úspěchy

První specializovaná aukce asiatik se u nás uskutečnila na podzim 2009 a vynesla 4,7 milionu korun. O rok později celkový obrat v tomto segmentu dosáhl částky 30 milionů korun a sedm děl se prodalo za více než milion. Loni pak sběratelé především za čínské umění na českých aukcích utratili již 120 milionů korun a Čchi Paj-š’ se stal po Emilu Fillovi autorem s největším počtem milionových položek.

Pod označení asiatika je zahrnováno vše od umění staré Indie přes japonské samurajské meče až po moderní čínskou malbu. Jde tedy spíše o několik dílčích segmentů trhu než o jednu kategorii, pro kterou by platil určitý společný trend. Segmentem, který na českých aukcích v posledních letech slaví největší úspěchy, je čínské umění, zejména moderní malba. Díky intenzivním kulturním vztahům mezi oběma zeměmi v 50. letech minulého století se u nás dochovala řada kvalitních děl soudobých čínských malířů, jejichž ceny nyní díky ekonomické síle Číny dosahují rekordních výšek. O staré umění či keramiku je mezi čínskými sběrateli rovněž velký zájem, v tomto směru jim však český trh nemá mnoho co nabídnout.

Výjimkou v tomto směru byla středověká bronzová soška buddhistické světice Kuan-jin, která se na listopadové aukci brněnské společnosti Zezula prodala za více než 19 milionů korun. Dražba začínala ceně 1 milion korun, společnost však dopředu věděla, že jen u ní nezůstane. „Signály samozřejmě přicházely již krátce po zveřejnění naší inzerce v Číně a Hongkongu. Ještě v sobotu si před započetím aukce samotné prohlíželi předmět zájemci, kteří přiletěli z New Yorku a Pekingu,“ řekl v rozhovoru pro ART+ krátce po aukci majitel aukční síně Tomáš Zezula. O sochu se podle něj utkalo šest zájemců přímo v sále a dalších čtrnáct na telefonu. 

BUDDHA ŠÁKJAMUNI / 16. stol.
zlacený bronz / výška 33 cm
cena: 992 000 Kč / Arcimboldo 5. 12. 2012

Vysoká cena, která je úspěchem nejen z hlediska českého, ale i evropského trhu, se odvíjí nejen od dobrého stavu, ve kterém se socha zachovala, ale i od toho, že je přesně datována. „Soška je opatřena na zadní straně datací ,Rok ting-mao za císaře Čeng-tchunga‘, což odpovídá roku 1447. Přestože v čínské umělecké tradici byly často obdobné nápisy během staletí různým způsobem napodobovány, zdá se, že v tomto případě by mohlo jít skutečně o originální inskripci, která nepochybně výrazně zvyšuje hodnotu uměleckého dílka, neboť nápis odkazující k éře císaře Čeng-tchunga (vládl 1436–50 a 1457–65) je na obdobných pracích výjimečný,“ vysvětlil v článku na ART+ bývalý ředitel orientální sbírky Národní galerie Filip Suchomel. Důvěryhodnost sochy posiluje i její provenience – pochází ze sbírky Josefa Moráka, z jehož souboru pořizovala akvizice i Národní galerie. Ikonograficky Suchomel sošku určil jako podobiznu bohyně milosrdenství, Bódhisattvy Kuan-jin.

Na české poměry výjimečnou cenou bylo také částka 437 tisíc za dřevěný paraván ze 17. století, oboustranně zdobený technikou laku, který rovněž pocházel ze sbírky Josefa Moráka, nebo 389 tisíc korun za vykuřovadlo ve tvaru šestiboké pagody z 18. století. Za statisícové částky krom děl moderních mistrů společnost Zezula dražila ještě několik porcelánových váz ze 17. a 18. století. Nejdráže se prodala bohatě zdobená dvouplášťová váza z konce 17. století, která přišla nového majitele na 578 tisíc korun.

Několik prací starého čínského umění za více než milion korun na svých aukcích nabídla také společnost Arcimboldo. Největším překvapením byla dražba 27 cm vysoké porcelánové vázy z druhé poloviny 18. století s charakteristickou zelenou lazurou, která se na jarní aukci společnosti dostala z vyvolávací ceny 80 tisíc až na částku 1,86 milionu korun. Na prosincové aukci se pak s nárůstem ze 434 tisíc na 6,32 milionu korun prodala malba na hedvábí Napájení koní z 15. století. Z dalších prodejů starého umění je možné zmínit ještě cenu 992 tisíce za bronzovou sochu Buddhy ze 16. století nebo 322 tisíce korun za elegantní 15 cm vysokou nezdobenou kameninovou konvici na čaj z 18. století. Mezi nevydraženými položkami pak zůstala například bronzová nádoba na víno z 5. až 3. století před naším letopočtem, která byla nabízena za 1,18 milionu korun.

Hlavní pozornost kupců se soustředila na již zmiňovaná díla moderních mistrů v čele čínským národním umělcem Čchi Paj-š’em. Loni aukcemi prošlo patnáct jeho maleb, z nichž dvanáct se prodalo za více než milion korun. Čchi Paj-š’ byl za milionové ceny dražen již v minulých letech, v roce 2011 se jeden z jeho svitků na aukci galerie Arcimboldo například prodal za více než 8 milionů korun. Loni jeho obraz Lotos, titulní dílo prosincové aukce téže společnosti, tuto cenu ještě o 1,8 milionu korun překonal. Vedle společnosti Arcimboldo po jednom Čchi Paj-š’ově obrazu nabídly i aukční síně Zezula a Dorotheum. 

KONVIČKA NA ČAJ
18. stol.
kamenina typu i-sing,
stříbrné kování
výška 14,8 cm
cena: 322 400 Kč
Arcimboldo 5. 12. 2012

Společnost Arcimboldo, která v minulých letech pořádala i aukce zaměřené na české a staré evropské umění a starožitnosti, se loni soustředila výhradně na asiatika. Na své jarní aukci vedle děl čínského umění dražila ještě i práce z Japonska, Indie či Nepálu, na prosincové to byla již jen Čína. Galerista Oldřich Hejtmánek dohledal potomky lidí, kteří v 50. letech navštívili Čínu v rámci různých oficiálních delegací, a z jejich sbírek sestavil kolekci pětatřiceti obrazů, kterou doplnil porcelánem a výše zmiňovanými díly starého umění. Dohromady aukce čítala 82 položek, nového majitele našly dvě třetiny z nich za celkem více než 65,7 milionu korun. Vedle sedmi obrazů od Čchi Paj-š’e se na ní za více než milion korun prodala ještě díla Sü Pej-chunga, Li Kche-žana, Šao Mej Čchena a Chuang Pin-chunga.

Galerie Arcimboldo, která stála i za onou první specializovanou aukcí asiatik v listopadu 2009, si podle Oldřicha Hejtmánka za tu dobu na čínském trhu vybudovala velice dobré renomé. „V Číně vznikají čím dál tím lepší padělky, takže o to víc si kupující cení toho, že díla, která nabízíme, mají doložitelnou provenienci,“ vysvětluje. „Standardní Krevety od Čchi Paj-š’e, kterých namaloval stovky, prodáme o 30 až 50 procent dráž než v Hongkongu. V Číně se prodávají i věci za mnohem vyšší ceny, ale to jsou díla jiné kvality,“ dodává Hejtmánek.

Galerie ve svých aukčních podmínkách zdůrazňuje, že negarantuje, že předmět nepodléhá vývoznímu povolení, a v případných jednáních s příslušnými státními úřady se sama nijak neangažuje. „Je to jediná cesta, jinak by se z toho člověk zbláznil. Přístup českého státu je takový, že dopředu získat vývozní oprávnění ani nejde,“ říká Hejtmánek. Za drtivou většinou koupí jsou ale podle něj dražitelé z Číny. Nejde prý ani tak o sběratele, jako o lidi, kteří v umění hledají bezpečný způsob uložení peněz.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...