ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 12 - František Kupka

Kupkův rok: výstava vs. prodej

Loni uplynulo sto let od prvního vystavení dvojice Kupkových abstraktních maleb na pařížském Podzimním salonu. Národní galerie toto výročí oslavila povedenou výstavou Cesta k Amorfě, Museum Kampa koupí unikátního konvolutu raných Kupkových děl, Ministerstvo kultury zmatečnými tanečky kolem případného převozu malířových ostatků z Paříže do Prahy a trh s uměním několika mnohamilionovými prodeji.

Hlavní událostí byla dražba obrazu Tvar modré, který na své dubnové aukci nabídla společnost Adolf Loos Apartment and Gallery. Abstraktní malba z roku 1913 pocházející z Waldesovy sbírky startovala na částce 45 milionů korun, bez aukční provize. Ta sice u tohoto obrazu činila jen tři procenta, i tak však byla požadovaná cena o 2,5 milionu korun vyšší, než za kolik se o rok dříve na aukci Hascoe v Londýně prodal Kupkův obraz Pohyb. Tvar modré je sice významnějším dílem, začínat aukci rovnou na cenovém rekordu však bylo přijímáno s rozpaky. Očekávalo se, že se obraz prodá, avšak jen s minimálním nárůstem.

Nakonec však dvojice zájemců cenu vyhnala o více než 10 milionů korun. Téměř dvacetiminutový souboj skončil vítězně pro zahraničního kupce, kterého na telefonu zastupoval sám majitel společnosti Vladimír Lekeš a který za obraz nabídl, včetně provize, 57,42 milionů korun. Jakkoliv je tato cena na české poměry astronomická, v librách Tvar modré rok starý rekord obrazu Pohyb překonal o necelých 19 procent. 

František Kupka: Tvar modré / 1913


olej na plátně / 73 × 60 cm


cena: 57 422 500 Kč
Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2012

 

Dopředu bylo jasné, že s případným vývozním povolením mohou být problémy. Obraz byl však – na základě vyjádření Národního památkového ústavu – dražen s tím, že nejde o kulturní památku. Pokud by na ni byl nově navržen, mohl by majitel argumentovat dobrým zastoupením Kupkových děl ve veřejných sbírkách i tím, že když Národní galerie v roce 1999 nejdůležitější díla z Waldesovy sbírky vykoupila, zrovna o tento obraz neprojevila zájem. Po aukci však vyšlo najevo, že obraz ve skutečnosti již kulturní památkou je. Nebyl za ni prohlášen samostatně, ale jen jako jedna z položek Waldesovy sbírky při její restituci, což pracovníci NPÚ přehlédli.

Tím se situace radikálně změnila, neboť již nešlo jen o vydání vývozního povolení, ale o sejmutí památkové ochrany. Národní galerie i NPÚ se však vyjádřily proti. Nemusely ani nijak věcně argumentovat, stačilo konstatovat, že dílo nadále vykazuje kvality, pro něž bylo za památku v minulosti prohlášeno. Jako kulturní památku není možné obraz natrvalo vyvézt. „Budu o tom s kupcem mluvit začátkem února. Dávám tomu tak desetiprocentní naději, že by o něj měl zájem i za těchto podmínek,“ komentoval vzniklou situaci v lednu majitel galerie Vladimír Lekeš. „Co dál, se musím poradit s právníkem, ale zvažuji, že budu na českém státu požadovat náhradu škody. Dobré jméno galerie takovéto věci poškozují, a přitom to celé vzniklo jen kvůli neschopnosti památkářů,“ dodává.

Na téže aukci jako Tvar modré měl být nabízen i Waldesův archiv obsahující dokumentaci týkající se nejen Kupky, ale i dalších umělců. Na poslední chvíli byl však stažen, neboť o něj projevila zájem Národní galerie. Soubor čítající přes 6500 položek Ministerstvo kultury následně vykoupilo za 1,1 milionu korun. Sběratelův syn George Waldes spolu s galeristou Vladimírem Lekešem u této příležitosti státu věnovali ještě Kupkovu bronzovou bustu od sochaře Jana Vlacha. „Jindřich Waldes tuto sochu obdržel od Františka Kupky darem. Bylo by symbolické, kdyby se ji podařilo nyní umístit na místě malířova posledního odpočinku,“ vysvětluje tento dar Vladimír Lekeš.

František Kupka: Apoteóza Heleny / 1906


olej na plátně / 72,1 × 97 cm


cena: 15 750 000 Kč / 1. Art Consulting
18. 3. 2012

 

Dva mnohamilionové Kupkovy obrazy nabídla na svých aukcích také společnost 1. Art Consulting. Na březnové aukci to byl obraz Apoteóza Heleny z roku 1906, který je v rámci Kupkovy tvorby do značné míry unikátem. Jde o výrazně ornamentální malbu svou stylizací odkazující k archaickému řeckému umění. Stylově blízko k tomuto dílu mají Kupkovy ilustrace k bibliofilským vydáním Písně písní (1905), Erýniím (1906–08) či Prométhea (1905–10), v malbě bychom však další příklady tohoto stylu hledali obtížně. Obraz v původním zlaceném rámu se prodal s několikamilionovým nárůstem za 15,75 milionu korun. V minulosti několikrát prošel zahraničními aukcemi, naposledy byl v prosinci 2006 na aukci v Paříži vydražen v přepočtu přibližně za 5,5 milionu korun. Na podzim byl obraz jako jediné z děl, jež v posledních letech prošla českými aukcemi, zařazen na výstavu Cesta k Amorfě, která je tvořena výhradně pracemi, které Kupka vystavoval na pařížských salonech. Apoteózu Heleny s podtitulem Návrh nástěnné malby vystavil na Podzimním salonu v roce 1907.

Na své červnové aukci pak společnost nabídla mašinistický obraz Úsměv O z let 1933–51 (obr. 2 v seznamu milionových položek). Trojice zájemců cenu z minimálního podání 14,14 milionu vyhnala až na 23,71 milionu korun, což z obrazu dělá třetí nejdražší Kupkovo dílo prodané na českých aukcích. V říjnu měla společnost 1. Art Consulting ještě úspěch s abstraktním geometrickým kvašem ze 30. let, který se prodal za vyvolávací cenu 660 tisíc korun.

Z prací na papíře se nejdráže loni prodal akvarel Moře na francouzském jihu z roku 1905 pocházející z Waldesovy sbírky, který se na prosincové aukci Galerie Kodl dostal z 1,68 na 2,76 milionu korun. Další Kupkovo rané moře (obr. 59), taktéž z Waldesovy sbírky, se na dubnové aukci Orlys Art Auctions prodalo za necelých 2,5 milionu korun. Třetí milionovou prací na papíře byl abstraktní kvaš z cyklu Kruhy a přímky z roku 1935 (obr. 100), který společnost Prague Auctions v únoru vydražila za 1,5 milionu korun.

 

František Kupka: Dívka v zahradě / 1906
olej na plátně / 65 x 52 cm
Musem Kampa ze sbírky Lillian Lonngren Anders

Z drobnějších Kupkových prací je možné zmínit kresebný ženský portrét z roku 1904, který se na dubnové aukci Galerie Art Praha prodal za 276 tisíc, nebo studii Pohybu pocházející podle aukčního katalogu z majetku rodiny kovolitce Karla Bartáka. Na prosincové aukci Meissner-Neumann se prodala za 90 tisíc korun. Poměrně často jsou nabízeny i Kupkovy grafiky, přičemž ceny nejsou zdaleka tak vysoké, jak by se dalo čekat. Důvodem je, že se jedná většinou o práce signované pouze malířovým razítkem, u kterých není jasné, zda nejde o pozdější otisky. Na aukcích Galerie Dolmen se dvě abstraktní suché jehly prodaly za 30 tisíc korun, několik dalších však zůstalo nevydraženo.

Z nabídky zahraničních aukcí je třeba vyzdvihnout soubor akvarelových a kvašových ilustrací k básni Erýnie francouzského básníka Leconta de Lisla. Kniha s 25 Kupkovými ilustracemi se v roce 1908 stala nejkrásnější francouzskou bibliofilií roku. Na červnové aukci Sotheby’s v Londýně se objevilo deset z těchto ilustrací, které byly nabízeny jako čtyři samostatné položky. Předaukční odhady, nezahrnující aukční provizi, se různily od přibližně 350 tisíc korun za dvojici nejmenších prací až po 800 tisíc až milion korun za trojici větších akvarelů. Nakonec však tato díla zůstala nevydražena. Bez kupce zůstal další kvaš z téhož cyklu, který na své listopadové aukci nabídla společnost Orlys Art Auctions. Požadovaná cena v tomto případě byla 432 tisíce korun.

Nejvýhodnější kupkovská koupě se loni podařila Museu Kampa. Za půl milionu dolarů (necelých 10 milionů korun) od americké historičky umění Lillian Lonngren Anders, která po druhé světové válce byla jednou z prvních propagátorek Kupkova díla, zakoupilo soubor 41 kreseb a malířských studií v čele s raným olejem malířovy nevlastní dcery Andree. Jen tento jeden obraz by na volném trhu pravděpodobně stál tolik, co museum zaplatilo za celý soubor.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...