ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 12 - Krajináři

Zajímavé náměty táhnou někdy víc než jména

Krajináři přelomu 19. a 20. století se dlouhodobě těší mezi sběrateli velké popularitě. Vedle Antonína Slavíčka, Františka Kavána a Aloise Kalvody v posledních letech roste zájem i díla méně známých Mařákovců, jako jsou Josef Bárta, Jan Honsa či Karel Langer. Úspěšný rok však za sebou mají hlavně Antonín Hudeček a Václav Radimský.

Od Antonína Hudečka se loni na trhu objevilo 43 obrazů, z nichž nového majitele našla necelá polovina. Hned tři z nich se prodaly za více než milion korun (obr. 70, 97 a 133 v seznamu milionových položek), což je víc než kdy v minulosti. Všechny tři obrazy z doby kolem roku 1900 dražila Galerie Kodl. Nejkvalitnější z nich, Večer na rybníce, se dostal z 1,2 na 2,16 milionu korun, což je druhá nejvyšší cena za dílo tohoto autora. Nad sto tisíc korun bylo draženo ještě sedm dalších Hudečkových obrazů. 

Václav Radimský: Louka u lesa / 1901
olej na plátně / 65 x 101 cm
cena: 480 000 Kč / Galerie Pictura 12. 12. 2012

Zatímco v roce 2011 sběratelé vyčkávali, co s cenami Václava Radimského udělá jeho velká výstava v Galerii hlavního města Prahy, a aukcemi prošlo jen devět jeho maleb, loňský rok byl na jeho díla velice bohatý. Celkem bylo draženo 31 Radimského obrazů, z nichž nového majitele našly dvě třetiny, dohromady za 12,7 milionu korun. Výstava cenami bezpochyby výrazně zahýbala. Do loňského roku se za více než milion korun prodal jediný Radimského obraz, a to již v roce 2003. Loni tuto hranici překonaly hned čtyři malířovy krajiny (obr. 71, 114, 124 a 137) a průměrná cena jeho obrazů se zvedla ze 360 na 600 tisíc korun. Radimského nový aukční rekord má hodnotu 2,16 milionu korun. „Žádný úplně špičkový obraz v aukci dlouho nebyl. Až se objeví nějaká opravdu pěkná věc z přelomu století, udělá ještě úplně jinou cenu,“ komentuje loňské výsledky galerista Martin Kodl. Stratifikace cen v Radimského případě je značná – milionový potenciál mají jen díla z doby kolem roku 1900 –, nejlevnější loni vydražený obraz nicméně stál nezanedbatelných 168 tisíc korun.

Naopak poměrně slabý rok má za sebou v úvodu zmiňovaná trojice nejznámějších mařákovců. Všech pět loni nabízených obrazů Antonína Slavíčka zůstalo nevydraženo a celkový obrat v případě děl Františka Kavána a Aloise Kalvody poklesl o pětinu, na 2,3 a 2 miliony korun. Nejde však ani tak o pokles sběratelského zájmu – počet prodaných děl se meziročně nijak výrazně nezměnil –, jako o svědectví, že v loňské nabídce chyběla výraznější díla. Současně však lze konstatovat, že oba autoři v minulých letech dosáhli svého momentálního cenového stropu, který patrně nějaký čas vydrží. 

Karel Langer: Kvetoucí sad

olej na plátně / 63 x 71 cm

cena: 192 000 Kč / Dorotheum 26. 5. 2012

Pro ostatní mařákovce ale toto neplatí. Řada autorů, kteří dosud byli poněkud ve stínu Kavána a Kalvody, loni zaznamenala nové autorské rekordy. Nejde však o plošný růst cen, spíše o ojedinělé rekordní prodeje výjimečných děl. Jejich společným jmenovatelem je, že se jedná o práce z přelomu století, navíc většinou o poměrně velké formáty. Svá aukční maxima tak loni vylepšili Otakar Lebeda (720 tisíc), Jan Honsa (456 tisíc), Josef Bárta (356 tisíc), Karel Langer (192 tisíce) a Bohuslav Dvořák (168 tisíc korun). Pozitivní zprávou je, že sběratelé nenakupují jen po jménech, ale dokážou ocenit kvality konkrétních obrazů. Dílo autora, který se jinak prodává v cenách do padesáti tisíc, se pak může vyšvihnout až na desetinásobnou částku.

Za vysoké ceny byly loni draženy také obrazy Oldřicha Blažíčka (840 tisíc) a Josefa Ullmanna (492 tisíce korun). Pro Blažíčka jde o druhou, pro Ullmanna o třetí nejvyšší cenu. Největším překvapením v této kategorii ale byla dražba obrazu Šanghaj od Bohumíra Dvorského. Na prosincové aukci společnosti Arcimboldo se jeho cena vyšplhala až na 930 tisíc korun. Dosud jen pět Dvorského obrazů bylo draženo za více než sto tisíc a jeho aukční rekord měl hodnotu 300 tisíc korun. Dvorský byl jedním z umělců, kteří v 50. letech navštívili Čínu v rámci budování česko-čínských kulturních vztahů. Obraz byl proto nabízen v rámci kolekce čínského umění, o kterou se utkali výhradně čínští kupci. Vysoká cena se tak odvíjí od námětu, nikoliv od jména autora. Zajímavostí je, že na trh se toto dílo vrátilo po pěti letech, v roce 2007 byla jeho cena 138 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...