ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 12 - Současné umění

Kdo se bojí současného umění?

Současné umění je v poslední době na aukcích nabízeno v čím dál tím větší míře. Přinejmenším ojediněle se dnes díla současných autorů objevují na aukcích v podstatě všech společností. O jednoznačně pozitivní zprávu však nejde. Motivací k zařazování děl současných malířů – až na výjimky jde hlavně o obrazy a práce na papíře – totiž není ani tak sběratelská poptávka, jako problém obchodníků se sháněním tradičnějšího zboží. Při velkém počtu aukčních síní a aukcí je pro ně obtížné dát třikrát až čtyřikrát do roka dohromady kvalitní kolekci, a tak často používají současné umění jako jakousi výplň.

Poměrně velké množství děl současného umění na aukcích také svědčí o slabosti českého galerijního prostředí. Pro samotné umělec jsou totiž aukce v mnoha směrech problematické. Jsou pro ně nebezpečné především z hlediska tvorby cen. Pokud se dílo prodá výrazně dráž, než za kolik dotyčný prodává z ateliéru či prostřednictvím galerie, může mu aukce teoreticky i pomoci, mnohem častěji však dochází k tomu, že díla zůstanou nevydražena, což mu pak ztěžuje jakýkoliv další prodej, neboť potenciální kupci aukční výsledek považují za cenový strop. Z opětovných prodejů navíc samotní umělci mají jen pár procent, takže na případné rekordní ceně vydělávají hlavně obchodníci. 

Lubomír Typlt: Tři osvícení / 2011
akryl na plátně / 145 x 200 cm
cena: 240 000 Kč / Galerie Pictura 12. 12. 2012

Na zahraničních aukcích se díla současných autorů rovněž objevují a z hlediska obratu jde dokonce o jeden z nejvýznamnějších segmentů trhu. Rozdíl je však v tom, že do aukcí jsou dávána až díla, která jinak na trhu nejsou dostupná, a o která má tedy pro sběratele smysl bojovat. V Česku tomu tak až na výjimky není. Celková čísla úspěšnosti svědčí spíše proti aukcím – nového majitele najde sotva třetina nabízených děl, což je hluboko pod celkovým průměrem. Nahlíženo z opačné strany, pro sběratele mohou být aukce leckdy příležitostí, jak levně nakoupit.

Z hlediska počtu prodaných děl byl loni nejúspěšnější Vladimír Kokolia. Ze šestnácti nabízených obrazů a prací na papíře se jich prodalo jedenáct, nejdráže obraz Vítr z roku 1998, který byl na aukci Prague Auctions vydražen za 168 tisíc korun. Nejčastěji byla nabízena díla Michaela Rittsteina, ze 79 jich našla kupce čtvrtina. Diptych Mrknutí z roku 1984 se na březnové aukci Dorothea dostal z 288 tisíc až na částku 540 tisíc korun, což je autorův nový aukční rekord. Ve velkém počtu jsou draženy také práce Jiřího Sopka, loni šlo hlavně o kresby. Z obrazů se nejdráže prodal jeho monumentální diptych Vlna za vlnou z roku 1988, který na listopadové aukci Dorothea našel kupce za vyvolávací cenu 420 tisíc korun. V cenách nad sto tisíc korun se pohybují ještě obrazy Jana Merty. Středně velké plátno Ski Jump, zakoupené u malířova galeristy v Berlíně, se na aukci Prague Auctions prodalo za vyvolávací cenu 336 tisíc korun.

Několika výraznými díly byli zastoupeni i tři autoři generace 70. let, kteří měli loni velké monografické výstavy v Galerii hlavního města Prahy: Krištof Kintera, Lubomír Typlt a Jakub Špaňhel. Společnost Adolf Loos Apartment and Gallery na svou večerní aukci přímo z Kinterovy výstavy zařadila monumentální světelnou sochu Shiva Samurai. Na aukci sice zůstala s cenou 700 tisíc korun (bez aukční provize) nevydražena, následně ji však koupila Galerie výtvarného umění v Ostravě. Na aukcích Prague Auctions se pak za 287 tisíc prodala Kinterova socha Belzebub v mládí a několik jeho obrazů z litého epoxidu, jejich ceny se pohybovaly kolem 40 tisíc korun. 

Federico Díaz: Ultra / 2008
polyamidový objekt / 40 x 75 x 30 cm
cena: 264 000 Kč / Dorotheum 22. 9. 2012

Od Lubomíra Typlta byla loni dražena jen dvě díla, obraz Tři osvícenci z roku 2011 a jeden z jeho starších kvašů. Obraz, který byl přes léto vystaven v pražské Městské knihovně, se na prosincové aukci Galerie Pictura prodal s nárůstem za 240 tisíc korun. Kvaš z roku 2006 na aukci společnosti Sýpka odešel za 21 tisíc korun. Jakub Špaňhel je oproti tomu bezmála stálicí českých aukcí. Loni aukcemi prošlo deset jeho obrazů a prací na papíře, nevydraženy zůstaly jen dvě z nich. Nejdráže se prodaly dva jeho Lustry, a to za 112 a 114 tisíc korun.

Svou aukční premiéru si loni odbyl také Federico Díaz, když společnost Dorotheum do své zářijové aukce zařadila jeho sochu Ultra a dva digitální tisky. Prodala se všechna tři díla, vesměs s poměrně výraznými nárůsty. Socha za 264 tisíc, obě grafiky pak za 78 a 84 tisíce korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...