ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 13 - 19. století

Domácí trh s díly mistrů 19. století již několik let zvolna posiluje a potvrzuje zvyšující se atraktivitu tohoto typu uměleckých děl mezi našimi sběrateli. Jasnými favority jsou příslušníci generace Národního divadla a autoři tvořící v časech belle epoque. Poněkud v pozadí stojí střízlivý proud první poloviny století, z něhož kontrastně vystupují malby romantických krajinářů. Výsledky prodejů těchto prací v loňském roce projdeme chronologicky, jak se pro století historismu sluší.

Z autorů tvořících na přelomu 18. a 19. století jmenujme oblíbeného malíře architektur Ludvíka Kohla, jehož Antické město bylo na aukci společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery prodáno za vyvolávací cenu 336 tisíc korunu. Jiný působivý Kohlův obraz, Interiér Sv. Štěpána ve Vídni, zůstal na aukci Arthouse Hejtmánek s cenou 211 tisíc korun nevydražen. Generačně blízký František Xaver Procházka zaujal publikum svými nočními krajinami, z nichž jedna byla vydražena aukčním domem Zezula s vysokým nárůstem za konečných 307 tisíc, druhá se prodala v pražském Dorotheu za vyvolávací cenu 456 tisíc korun.

Ludvík Kohl: Antické město
olej na dubové parketáži / 51,5 x 72,5 cm
cena: 336 000 Kč / Adolf Loos Apartment and Gallery 23. 1. 2013

 

Patrně nejvýznamnějším představitelem malířství 20. let je Josef Navrátil, který byl vedle Augusta Piepenhagena a Josefa Mánesa jedním z nejvyhledávanějších ve sběratelské komunitě první poloviny 20. století. V uplynulém roce se na aukcích prodalo devět Navrátilových obrazů, nejdráže Zátiší s holbou a ovocem, které na aukci Europen Arts odešlo za vyvolávací cenu 540 tisíc korun. Další zajímavý prodej zaznamenalo Dorotheum, v jehož aukci byla vydražena olejomalba Dvě herečky za 432 tisíc korun. Z Navrátilových krajin se nejvíce bojovalo o Horské jezero s chrámem, které se na aukci 1. Art Consulting dostalo ze 180 na 384 tisíc korun.

Také od Augusta Bedřicha Piepenhagena se loni prodalo hned deset obrazů, nejdráže Horská chata s bystřinou. Na Piepenhagena poměrně rozměrný obraz odešel na aukci Galerie Kodl za 900 tisíc korun. Menší formáty byly v průběhu roku draženy za částky od 50 do 250 tisíc korun. Od dalšího z velkých romantických krajinářů Maxe Haushofera se loni dražil jediný obraz, alpská krajina U ledovcového jezera, která se na květnové aukci Galerie Kodl prodala za 432 tisíc korun. Na prosincové aukci téže společnosti se za vyvolávací cenu 1,92 milionu korun prodala ještě Horská krajina s vodopádem od o generaci mladšího Adolfa Kosárka (obr. 101).

Jiným významným prodejem z tohoto okruhu se stala dražba působivého obrazu Bedřicha Havránka Alpská vesnice v dešti, který byl s nárůstem prodán v aukci společnosti Arthouse Hejtmánek za 930 tisíc korun, a stal se tak druhým nejvýše ceněným dílem autora na aukčním trhu. Menší Havránkova Divoká zahrada se na aukci galerie Pictura prodala za vyvolávací cenu 150 tisíc korun.

Adolf Chwala: Česká krajina
olej na plátně / 93 x 128 cm
cena: 780 000 Kč / Galerie Kodl 19. 5. 2013

 

Další z Haushoferových žáků Adolf Chwala se v posledních letech stal jedním z nejprodávanějších krajinářů 19. století. V loňském roce trhem prošlo rekordních dvanáct Chwalových obrazů, z nichž bez kupce zůstaly jen dva. Dohromady sběratelé za jeho práce loni utratili necelých 3,8 milionu korun. Nejdráže se prodala Česká krajina, která se na jarní aukci Galerie Kodl dostala na 780 tisíc korun. Z prací generačních souputníků uvedených autorů jmenujme alespoň Rybářskou baštu Soběslava Hippolyta Pinkase vydraženou aukčním domem European Arts za 204 tisíc nebo Nábřeží s koňskými povozy Viktora Barvitia prodané stejným aukčním domem za vyvolávací cenu 300 tisíc korun.

Z generace tvořící po polovině století se stal pro domácí trh nejvýznamnějším Jaroslav Čermák, jehož díla dosahují v posledních letech milionových cen. V roce 2013 bylo nabídnuto celkem deset prací, z nichž se jich prodala polovina. Nejpozoruhodnější byla jistě malba Židovský hřbitov v Praze vytvořená v Paříži roku 1857 (obr. 58). Plátno se na prosincové aukci Galerie Kodl prodalo s nárůstem za konečných 3,12 milionu korun, což je cena blízká autorovu aukčnímu rekordu z předminulého roku.

Tvorbou z následujícího období se dostáváme ke skupině tržně nejoceňovanějších autorů 19. století. Nejúspěšnějším z nich je Václav Brožík, od nějž bylo loni nabízeno 22 děl. Prodalo se 19 z nich, dohromady za více než 10 milionů korun, což je dosud nejlepší roční výsledek tohoto autora. Tři obrazy se prodaly za milionové částky, nejdráže působivé plátno Černé jahody z roku 1899 (obr. 72). Galerie Kodl je v květnu vydražila s milionovým nárůstem za konečných 2,52 milionu korun, což je nový Brožíkův aukční rekord. Stejný aukční dům v prosinci za 1,56 milionu korun vydražil obraz Odpočívající Bretonka (obr. 117). Na březnové aukci Meissner-Neumann se za 2,1 milionu korun prodala ještě žánrová malba Politikáři na vsi z roku 1886 (obr. 87).

Další velikán generace Národního divadla Vojtěch Hynais si udržel vysoké postavení formované již v předchozích letech. Svůj rok starý aukční rekord sice nepřekonal, jeho Dívčí akt z roku 1912 (obr. 45) se nicméně postaral o jedno z největších překvapení v této kategorii, když na prosincové aukci Galerie Kodl vylétl z 960 tisíc až na 3,84 milionu korun. S výrazným nárůstem byl již v lednu na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery vydražen také obraz Dívka s azalkou z roku 1913. Nový majitel jej získal za 1,86 milionu korun (obr. 103). Úspěšný rok zaznamenali též příznivci díla Antonína Chittussiho. Prodalo se osm z devíti nabízených děl, nejdráže obraz Lomy u Paříže z 80. let, který se na aukci Galerie Kodl prodal s nárůstem za 660 tisíc korun. Za více než půl milionu korun byly Chittussiho krajiny draženy také aukčními síněmi European Arts a Galerie Art Praha.

Nejdražším autorem přelomu 19. a 20. století je Jakub Schikaneder, od nějž se loni prodalo pět děl za více než 18 milionů korun. Nejdráže dva obrazy z roku 1910, Šítkovské mlýny (obr. 22) a Podzimní červánky (obr. 23), vydražené na aukcích Adolf Loos Apartment and Gallery a Galerie Kodl shodně za 6,12 milionu korun. Obraz Šítkovské mlýny je zajímavý mimo jiné tím, že byl v roce 2004 prvním Schikanederovým dílem, které v aukci pokořilo hranici milionu korun. Třetím loňským milionovým malířovým obrazem byl Západ slunce na Vltavě (obr. 28), který byl na aukci European Arts vydražen za 5,4 milionu korun. Dvě další několikamilionová Schikanederova díla nicméně zůstala nevydražena.

Poprvé za více než milion korun byl loni vydražen jeden z obrazů Joži Uprky. Vynikající Naše mamičky, které malíř vystavil na pražské Jubilejní výstavě roku 1895, vylétl na aukci Dorothea z 540 tisíc až na 1,68 milionu korun (obr. 110). Předchozí malířův aukční rekord měl hodnotu 708 tisíc korun. Nad stotisícovou hranici se loni dostalo šest Uprkových obrazů, čtyři z nich na aukcích společnosti Zezula. Úspěchem byla také cena 540 tisíc korun za obraz Vinobraní z roku 1914, který v květnu dražila Galerie Art Praha.

Vojtěch Bartoněk: Mlékařka
olej na plátně / 34 x 45 cm
cena: 168 000 Kč / Dorotheum 23. 11. 2013

 

Nový autorský rekord loni zaznamenal Luděk Marold, když se jeho drobný olej na lepence Polibek na aukci Arthouse Hejtmánek dostal z 558 tisíc na 1,24 milionu korun (obr. 128). Stálicí trhu s díly 19. století je též Beneš Knüpfer. Z jeho sedmi nabízených obrazů se v uplynulém roce prodaly čtyři. Nejvyšší ceny dosáhl typický námět mořských panen dovádějících v příboji restituovaný ze sbírek Alšovy jihočeské galerie. Plátno bylo prodáno v aukci společnosti European Arts za vyvolávací cenu 252 tisíc korun. Námětově blízkou malbou vydraženou v aukci Galerie Kodl byl Měsíční úsvit s najádou vydražený za 114 tisíc korun. Od dalšího výrazného představitele symbolismu Maxmiliána Pirnera se za více než sto tisíc prodala pouze alegorická scéna z roku 1913.

Hned dvacítkou děl byl loni v nabídce aukčních síní zastoupen Karel Špillar. Nejdráže se prodala krajina Bretaňské pobřeží, která se na aukci European Arts dostala na 300 tisíc korun. Z méně frekventovaných autorů druhé poloviny 19. století jmenujme ještě Vojtěch Bartoňka, Františka Dvořáka a Františka Tavíka Šimona. Bartoňkův žánrový výjev Mlékařka byl v Dorotheu vydražen s nárůstem za 168 tisíc korun. Dvořákův obraz Dáma s knihou v zahradě z roku 1892 se na aukci 1. Art Consulting prodal za 324 tisíc korun a od Františka Tavíka Šimona se na aukcích téže společnosti prodaly dva pohledy na noční Paříž, a to za 372 a 396 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...