ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Ročenka 13 - Asiatika

Z kategorie asiatik u nás v posledních letech slaví největší úspěch čínské umění, především tušová malba 20. století. Dokazují to výsledky dvou specializovaných aukcí galerie Arcimboldo, které dohromady vynesly přes 134 milionů korun. To je o 14 milionů víc, než byl celkový obrat v tomto segmentu v roce 2012. 

Celkem 25 tušových maleb se na aukcích Arcimbolda prodalo za sumy vyšší než milion korun. „Nakupují je hlavně Číňané, kteří v tuto chvíli mají dost peněz na to, aby bez většího váhání vydávali milionové částky – tím spíš, že na trhu v Číně ceny podobných obrazů dosahují dvojnásobné i trojnásobné výšky,“ uvedla na podzim pro ART+ sinoložka Olga Lomová. „Cenu čínského malířství první poloviny 20. století dnes v Číně zvyšuje vlna zájmu o domácí kulturní dědictví, které v 60. letech brutálně poznamenala Kulturní revoluce,“ dodává.

Čchi-Paj-šʼ: Červená chryzantéma
tuš a barvy na papíře / 33 x 33,5 cm
cena: 992 000 Kč / Galerie Arcimboldo 26. 11. 2013

 

Nejvyšší částky se již tradičně platí za obrazy Čchi Paj-š’e, malíře, který měl v 50. letech v Číně postavení národního pokladu. Jeho obraz Vadnoucí lotosy a vážka se částkou 10,8 milionu korun postaral v květnové aukci Arcimbolda o nový cenový rekord za moderní čínskou malbu na českém trhu (obrázek 7 v seznamu milionových položek). Šlo o dosud nejrozměrnější a nejkvalitnější autorovu práci nabízenou na české aukci. „Obraz vznikl v mistrově nejzralejším, a tudíž nejvyhledávanějším tvůrčím období a jeho námět je zcela typický. Jinými slovy, kdyby někdo chtěl vlastnit jediný obraz od Čchi Paj-š’e, byl by to právě červený lotos, symbolizující čistotu, přeneseně též bohatství, jednotu a plodnost; vážka je opět symbolem prosperity a harmonie, a navíc přináší štěstí,“ vysvětluje majitel galerie Oldřich Hejtmánek.

V listopadové aukci se nejdráže prodala Čchi Paj-š’ova Kachna v lotosové tůni pocházející ze sbírky novináře Milana Weinera, který na začátku 50. let pobýval v Číně jako dopisovatel Rudého práva. Ze startovních 2,3 milionu dražitelé cenu vyhnali až na 8,9 milionu korun, což je třetí nejvyšší cena dosažená na českém trhu za dílo tohoto autora (obr. 13). Dohromady loni dražitelé za Čchiovy malby utratili přes 80 milionů korun.

Za několikamilionové částky byly vedle Čchia draženy ještě malby Sü Pej-Chunga a Li Kche-žana. Běžící kůň, charakteristická ukázka tvorby Sü Pej-Chunga, se na květnové aukci prodal za téměř 7,2 milionu korun (obr 17). Na listopadové aukci se pak nejvíce bojovalo o atypickou malbu Vepře, jejíž cena se vyšplhala z necelého milionu korun na více než trojnásobek (obr. 55). Cenu Süových obrazů v očích čínských kupců zvyšuje i skutečnost, že byl významným pedagogem a organizátorem kulturního života Čínské republiky a různé důležité posty zastával i po vzniku ČLR; společenské postavení autora je pro kupce v Číně důležité. Malířův soukromý dopis středoškolákovi Liou Pchu-Šuovi, jenž se později sám stal významným malířem, se na květnové aukci postaral o jeden z nejvýraznějších nárůstů. Z vyvolávací ceny 7 tisíc se dostal až na částku 533 tisíc korun. „Dopisu, respektive tomu, co v něm bylo obsaženo, musela být již v době jeho vzniku přikládána váha – byl totiž přetištěn v jednom z čínských deníků. Jak jsme se po aukci dozvěděli, jeho dopisy se na trhu objevují jen velice zřídka,“ komentuje prodej Oldřich Hejtmánek.

Od Li Kche-Žana se loni na trhu objevily dvě charakteristické malby s buvoly. V květnu se Závod na rákosovém jezeře prodal za téměř 4,5 milionu (obr. 35), na listopadové aukci pak  Pasáček s buvolem vystoupal ještě o 2,1 milionu korun výše (obr. 19). Čtvrtým čínským autorem zastoupeným ve seznamu milionových položek je Čchen Šao-Mej. Jeho portrét Kuan-Jin Jižního moře se na květnové aukci prodal za necelé dva miliony korun (obr. 92).

Z kategorie čínských starožitností se stala loňským nejdražším prodejem slonovinová váza z 18. století, kterou v dubnu dražila aukční síň Zezula (obr. 132). Bohatě zdobená, půl metru vysoká váza byla podle dochovaných značek zhotovena pro císaře Chien-lunga, který vládl mezi lety 1735 až 1799. Z minimálního podání 767 tisíc se konečná cena vyšplhala až na 1,18 milionu korun. Druhou nejdražší loňskou položkou byla 35 cm vysoká vápencová socha buddhistické světice Kuan-Jin z přelomu 6. a 7. století, která se na listopadové aukci galerie Arcimboldo prodala za 570 tisíc korun. V květnové aukci stejné galerie vystoupala z vyvolávací ceny pouhých 80 tisíc na konečných více než půl milionu korun tři tisíce let stará bronzová bojová čepel Tao.

Na české poměry za vysoké ceny se dražily i misky a luxusní doplňky z různých materiálů, především porcelánu, jadeitu a nefritu. Prolamovaná miska z jadeitu z 19. století se v dubnu u Zezuly prodala za 472 tisíc korun. V listopadu pak tamtéž porcelánová miska zdobená rytým motivem letícího draka pod polevou barvy broskvového květu z 16. či 17. století vystoupala na 448 tisíc korun, víc než dvojnásobek minimálního podání. V květnu se v Arcimboldu dostala z necelých 70 na 446 tisíc korun mělká mísa s jednoduchým modrým dekorem z produkce císařských dílen z 18. století a v listopadu se tamtéž prodala ještě porcelánová miska s drakem se zelenou glazurou za 273 tisíc korun.

Mělká mísa / Čína, období Čchien-lung, 18. stol.
porcelán, malba kobaltem pod polevou / průměr 25 cm
cena: 446 000 Kč / Galerie Arcimboldo 21. 5. 2013

 

Čínské starožitnosti byly součástí nabídky i v Dorotheu. V květnu zde zaznamenala 24násobek minimálního podání porcelánová miska s motivy netopýrů malovaná kobaltem a emaily, za kterou dal nový majitel 288 tisíc korun. „Takový cenový nárůst nás také překvapil. Vyvolávací cena byla takto nízká na přání prodávajícího, ale očekávali jsme nárůst pouze v řádu desítek tisíc korun. Vzhledem ke skutečnosti, že kupec pocházel ze zahraničí, se domníváme, že na světovém trhu s čínským porcelánem vzrůstá zájem nejenom o kusy z 18., ale i z 19. století,“ uvedl k této položce znalec Dorothea Miroslav Zíka.

K dalším zajímavým položkám patří zásobnice z jadeitu z přelomu 18. a 19. století prodaná za 248 tisíc v dubnové aukci Zezuly nebo nefritová nádobka na šňupací tabák vydražená v listopadu v galerii Arcimboldo za 260 tisíc korun. Úspěchem stejné aukce byla také dražba dvou sošek koní bohatě zdobených barevnými emaily. Z vyvolávací ceny 60 tisíc se dostaly až na 236 tisíc korun. Největším překvapením aukce se nicméně stala dražba slonovinové nádobky na štětce, která z 18,6 tisíce korun vylétla na desetinásobnou částku.

Z mimočínských asiatik se v květnu v Dorotheu za 132 tisíc korun prodala bronzová soška pantera z japonského období Meidži z počátku 20. století. V Arcimboldu tibetská nebo čínská socha boha bohatství Kubéry ze zlaceného bronzu z 18. století vystoupala z 273 na 533 tisíc korun. Na rozdíl od květnové aukce, která byla zaměřena na čínské umění a starožitnosti, nabídla galerie Arcimboldo v listopadu i předměty z Číny, Koreje, Japonska, jihovýchodní Asie, Indie, Persie a Předního východu. Nejdražší položkou se stala tibetská mandala z 18. až 19. století prodaná za 198 tisíc korun. V aukční síni Zezula se v dubnu vydražila vyřezávaná slonovinová prachovnice indické provenience z 18. století, která se dostala z 224 na 366 tisíc korun.

Wang Jak: Zahrada hořčičného semene (malířský manuál) / Čína, 1782
dřevořez / 25,5 x 17 cm
cena: 198 400 Kč / Galerie Arcimboldo 26. 11. 2013

 

Na okraj této kategorie si zaslouží zmínku ještě Čchi Paj-š’ova monografie od Josefa Hejzlara nabídnutá galerií Arcimboldo na závěr její listopadové aukce. Knihu, ve které je reprodukováno i několik z dražených maleb, vydal v roce 1970 Odeon. Z necelých 10 tisíc její cena vylétla až na fantastických 105 tisíc korun, což z ní dělá aspiranta na titul nejdražší české knihy druhé poloviny 20. století.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...