ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Ročenka 13 - Bez rekordů

Sběratelé a investoři loni na aukcích trojice bratislavských aukčních síní utratili necelých 5 milionů eur a za více než 30 tisíc eur, což přibližně odpovídá milionu slovenských korun, se prodaly tři desítky obrazů.

Nejdražším dílem roku se stal obraz Cypriána Majerníka Diváci, který se na květnové aukci společnosti Art Invest prodal za víc než 145 tisíc eur. Dosažená cena je druhou nejvyšší za Majerníkův obraz. „Když máme dobrý obraz, tak všichni pláčů, že je drahý. A přitom je to pořád jen polovina ceny Toyen,“ komentuje střízlivě loňský rekord majitel galerie Art Invest Michal Volčko. „Máme svůj okruh sběratelů a na tom stavíme,“ dodává.

 

Celkový obrat slovenského trhu meziročně poklesl o pětinu. Výsledkům za rok 2012 výrazně pomohla mimořádná aukce společnosti Soga, na které bylo nabízena kolekce obrazů a kreseb Ladislava Mednyánszkého a která sama vynesla více než milion eur. Ubylo však i „milionových děl“ a autorských rekordů. S výjimkou Miloše Alexandra Bazovského, jehož obraz Sekera se umístil na deváté příčce, byli všichni autoři v první desítce v minulosti draženi již i za vyšší částky. Zatímco v roce 2012 by případný zájemce na koupi deseti nejdražších obrazů potřeboval 1,4 milionu eur, loni by mu stačilo o 160 tisíc méně. Žádný z loni dražených obrazů se také nedostal do historického top 10. Bazovského obraz je zajímavý nejen svou rekordní cenou 106 tisíc eur, ale i tím, že kupcem podle internetových stránek prodávající aukční síně byla Slovenská národní galerie.

Poprvé od roku 2010 se do první desítky nedostalo žádné dílo Andyho Warhola, který je mezi slovenskými sběrateli mimořádně populární. Nejdražší v aukci prodaný Warholův sítotisk, soubor čtyř grafik se Sv. Apolenou, obsadil s cenou 69 tisíc eur až 14. příčku. Aukční síň Soga nicméně uvádí, že privátně loni prodala čtyři Warholovy portréty s dánskou královnou za 170 tisíc eur, což by stačilo na nový rekord. Album společnost původně nabízela na své aukci koncem roku 2012, zde však zůstalo nevydraženo.

Košická moderna

Nejvyšších cen tradičně dosahují autoři klasické moderny v čele s Martinem Benkou, který má v první desítce hned tři obrazy. V souvislosti s velkou výstavou Košické moderny, která až do konce května probíhá ve Východoslovenské galerii, se očekávalo, zda se její přípravy neodrazí i na trhu s umění a v aukcích se neobjeví dosud neznámá díla jejích reprezentantů. Zatím se však nic takového nestalo a Michal Volčko, který s organizátory úzce spolupracuje, je dosti skeptický, že k tomu vůbec může dojít. „Výstava zatím vytáhla jen pár nových věcí. Já je cíleně hledám už dvacet let a je jich opravdu málo,“ vysvětluje. „Košická moderna byla ve své době důležitým kulturním fenoménem, ale že by někdo z jejích autorů tehdy nějak moc prodával, to ne,“ dodává.

Nejfrekventovanějším „košickým“ autorem tak zůstává jediný český reprezentant v mezinárodním okruhu umělců, kteří se na počátku 20. let usadili v Košicích, František Foltýn. Na aukcích společnosti Soga se loni dva jeho obrazy z této doby, Krajina od Mukačeva II a Kamenolom u Košic, prodaly za 136,9 a 61,4 tisíc eur. Jakkoliv jde o vysoké ceny, i ve Foltýnově případě platí, že v minulosti byly jeho obrazy draženy již i za vyšší částky. V roce 2011 se o něco větší Krajina od Mukačeva prodala za 191 tisíc eur.

Jedeme dál

Zatímco pro český trh jsou důležité dovozy ze zahraničí, díla slovenských autorů se podle Michala Volčka na aukcích ve světě objevují méně často. „Za pět let jsem narazil na jednoho Weiner-Kraľa v Paříži a jednoho v Londýně, jednoho Benku ve Švédsku, Jasusche v Německu, Bauernfreunda v Londýně,“ vypočítává po paměti. „A teď se ve světě objevil jeden Foltýn v Praze,“ dodává s úsměvem v narážce na obraz Děvče s červenou stuhou ve vlasech, který letos v lednu nabízela aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery.

Z poválečného umění se nejdráže prodal kinetický objekt od čtyřiaosmdesátiletého Milana Dobeše Pulzující rytmus z roku 1965. Vítěz aukce za něj v dubnu u Sogy nabídl 29 tisíc eur. Novější Dobešův objekt Centrální přitažlivost (zelená) z roku 2010 se jen o pár dní dříve na aukci společnosti White & Weiss prodal za 27 tisíc eur. „Dobeš je čestná výjimka, jinak o poválečné umění moc zájem není. Jedině ještě tak o Galandovce. Hodně sběratelů sází na jistotu a kupují jen to, co se už prodávalo,“ říká Michal Volčko. Na otázku, co očekává od letošního roku, odpovídá: „Jsem optimista. Máme silnou základnu středních sběratelů, které zajímá grafika, a snažíme se propagovat sběratelství i prostřednictvím výstav. Nikdo nemáme křišťálovou kouli, ale myslím, že to poběží dál.“

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...