ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 13 - Bohemika

Díla českého umění se ojediněle objevují na zahraničních aukcích každoročně. Loňský rok však byl výjimečný jak kvalitou, tak i šíří dražených děl. Vedle obrazů „obvyklých podezřelých“ Alfonse Muchy či Toyen byly loni draženy i práce méně frekventovaných autorů, jako jsou Josef Čapek, Jan Zrzavý či Zdeněk Sýkora. Hlavní událostí byla dražba Kupkova obrazu Studie na červeném pozadí, který byl v červnu v Londýně vydražen za rekordních 1,9 milionu liber (reprodukován na str. 2). Jde nejen o nejvyšší cenu zaplacenou v aukci za Kupkovo dílo, ale současně i o nejdráže vydražené dílo českého umění.

Abstraktní obraz z roku 1919 na své londýnské večerní aukci impresionistů a klasické moderny dražila společnost Sotheby’s. Předaukční odhad počítal s cenou 700 tisíc až 1 milion liber (bez aukční provize). Cena na sále se nakonec vyšplhala na téměř dvojnásobek, na 1,65 milionu liber. K této částce je však ještě třeba připočíst provizi aukční síně a příslušnou DPH, autorské poplatky z opětovného prodeje a DPH spojenou s dovozem díla ze země mimo území Evropské unie. To vše dohromady cenu zvyšuje o 430 tisíc liber na konečných 2,08 milionu. V přepočtu tehdy aktuálním kurzem to vychází na 62,4 milionu korun (kurz koruny k libře v den aukce byl 30,01 Kč), což je o 5 milionů korun víc, než za kolik byl o rok dřív v Praze vydražen obraz Tvar modré.

Josef Čapek: Kubistická krajina (na zadní straně: Kontemplace) / 1915
olej na plátně / 68 x 47 cm
cena: 265 250 GBP / Sotheby’s 6. 2. 2013

 

V aukčních výsledcích se standardně uvádějí pouze ceny včetně aukční provize, avšak bez dalších poplatků (tímto způsobem uvádíme i ceny u všech dále zmiňovaných děl). Povinnost zaplatit „dovozní“ DPH ve snížené pětiprocentní sazbě nastává pouze tehdy, pokud je dílo nově importováno na území unie. Pokud obraz zůstal ve Švýcarsku, odkud byl nabízen, či byl vyvezen do Spojených států, DPH kupující neplatil. Na skutečnosti, že šlo o rekordní cenu, to nicméně nic nemění.

Emil Filla byl loni na zahraničních aukcích zastoupen hned šesti obrazy. O největší překvapení se postaralo rozměrné plátno Plačící žena z roku 1948, které se na červnové aukci Sotheby’s v Londýně prodalo za 254 tisíc liber (8,3 milionu korun bez DPH a dalších poplatků). Dosažená cena nejen že  výrazně překonala předaukční odhad, ale jde také o český cenový rekord za poválečný Fillův obraz. Dráž byly dva Fillovy obrazy ze 40. let draženy jen před dvěma lety na aukci Hascoe. Všech šest obrazů, které byly v průběhu roku nabízeny v Londýně a New Yorku, našlo kupce.

Minimálně v případě raného Fillova obrazu Pohled na Gruž, který byl v listopadu vydražen ve stejné aukci jako Zrzavého Spící hoch (viz samostatná studie), je potvrzeno, že kupující byl z České republiky. Obraz z roku 1908 za 110 tisíc liber (3,6 milionu korun) získal investiční fond Pro arte. Fond se na svých internetových stránkách chlubí rovněž koupí Muchova obrazu Flora z roku 1892 (viz studie o Alfonsi Muchovi) a obrazu A nyní ať plyne čas od Toyen. Působivý rudý obraz z roku 1957, který jsme měli možnost vidět na malířčině poslední pražské výstavě v roce 2000, fond získal  začátkem prosince na aukci v Paříži za 193 tisíc eur (5,3 milionu korun).

Emil Filla: Plačící žena / 1948
olej na plátně / 146 x 97 cm
cena: 254 500 GBP / Sotheby’s 20. 6. 2013

 

Český kupec je potvrzen také v případě zajímavého oboustranného obrazu Josefa Čapka z roku 1915, který byl začátkem února dražen v Londýně. Prodal se za 265 tisíc liber (7,9 milionu korun), což je více než dvojnásobek očekávané částky. Na jaře pak byl bez uvedení jména majitele prezentován na Čapkově výstavě v Opočně. Dalším autorem české moderny, jehož dílo bylo loni draženo na aukci v Londýně, byl František Foltýn. Aukční dům Sotheby’s v červnu zařadil do aukce přípravnou kresbu k jednomu z Foltýnových nejdůležitějších obrazů Imperialismus z poloviny 20. let. Prodala se v rámci odhadu za 12,5 tisíce liber (408 tisíc korun). Připomeňme, že finální obraz byl o tři roky dřív prodán v aukci Hascoe za rekordních 12,7 milionu korun.

Početně bylo loni na zahraničních aukcích zastoupeno i české umění 19. století, zejména Václav Brožík. Newyorská aukční síň Doyle začátkem května nabídla hned šest jeho obrazů. Prodalo se pět z nich v cenovém rozmezí od 15 do 43,7 tisíc dolarů (295 až 860 tisíc korun). Ve srovnání s cenami na českém trhu jde o velice nízké částky, předaukční odhady však byly ještě nižší. Nejdražší obraz celého souboru Pasačka ovcí byl v prosinci pod názvem Odpočívající Bretoňka vydražen na aukci Galerie Kodl s výrazným nárůstem za 1,56 milionu korun (obrázek 117 v seznamu milionových položek). Na téže aukci se za 552 tisíc korun prodal ještě obraz Mušketýr pocházející ze stejného souboru.

Jaroslav Rössler: Světelná abstrakce / 1923
želatinový stříbrný tisk / 22,4 x 21,5 cm
cena: 62 500 USD / Christie’s 4. 4. 2013

 

Dalším dílem, které loni prošlo zahraničním trhem a následně se objevilo na aukci v Praze, je reprezentativní chiasmáž Sentiment A od Jiřího Koláře. Loni v březnu se na aukci Christie’s v Amsterdamu prodala za 7,5 tisíc eur (192 tisíc korun). Letos v lednu ji pak společnost Adolf Loos Apartment and Gallery úspěšně vydražila za necelých 400 tisíc korun.

Nejzajímavějším kusem v segmentu poválečného umění byl jeden z liniových obrazů Zdeňka Sýkory. Linie číslo 160 z roku 1998 se koncem května v aukčním domě Lempertz v Kolíně nad Rýnem prodala s trojnásobným nárůstem za 140 tisíc eur (3,65 milionu korun). Dosažená cena odpovídá rekordu za liniový obraz prodaný v aukci v Česku. Dvojici zajímavých děl nabídla o půl roku později také aukční síň Sotheby’s v Londýně. Šlo jednu z mlhovin Václava Boštíka z 80. let a o figurativní sochu Stanislava Kolíbala z roku 1956. Boštíkův obraz byl vydražen za 33,7 tisíc liber (920 tisíc korun), Kolíbalova socha, u které se počítalo s cenou 350 až 450 tisíc korun, však zůstala bez kupce.

Kategorií, která je na zahraničním trhu tradičně zastoupena lépe než na domácích aukcích, je česká fotografická avantgarda. Loni jsme sice nebyli svědky tak dramatických cenových rekordů jako v minulých letech, na aukcích ve Spojených státech i v Evropě nicméně bylo draženo několik desítek fotografií od Františka Drtikola, Jaromíra Funkeho či Josefa Sudka v takové kvalitě a v takových cenách, o jakých se nám ani nezdá. Své aukční maximum v dubnu vylepšil Jaroslav Rössler, když se jeho Světelná abstrakce z roku 1923 na aukci Christie’s prodala za 62 tisíc dolarů (1,2 milionu korun). Ještě skoro o dvacet tisíc dolarů dráž (za 1,6 milionu korun) se prodal Rozbitý talíř od Josefa Sudka, fotografie z roku 1924.

František Drtikol: Kompozice / 1928
pigmentový tisk / 22,5 x 28 cm
cena: 149 000 USD / Sotheby’s 5. 4. 2013

 

Bez kupce na téže aukci naopak zůstala vynikající abstrakce od Jaromíra Funkeho, u které se počítalo s cenou 150 až 250 tisíc dolarů (bez aukční provize). Známá Funkeho Spirála se ale o měsíc později v Chicagu prodala za 62 tisíc dolarů (1,2 milionu korun). Vůbec nejdražší českou fotografií loňského roku se stal jeden z aktů Františka Drtikola, dobový pigmentový tisk, který byl podle štítků na zadní straně v roce 1928 vystaven na fotografických výstavách v San Francisku, Edinburghu a Bruselu. Nový majitel za něj v aukci Sotheby’s v New Yorku v dubnu nabídl 149 tisíc dolarů (necelé 3 miliony korun). V přepočtu za více než milion korun byly v průběhu roku draženy ještě dvě další Drtikolovy fotografie. 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...