ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 13 - Poválečné umění

Poválečné umění v loňském roce definitivně potvrdilo své postavení druhého nejdůležitějšího segmentu aukčního trhu. Segmentu, který ovšem oproti klasické moderně stále skýtá značné možnosti pro svůj další růst. 

Jednou z událostí roku byl nový rekord v této oblasti, částka 6 milionů korun zaplacená v květnu na aukci Galerie Kodl za obraz Dívka se švihadlem od Mikuláše Medka (obr. 25 v seznamu milionových položek). To je současně zatím nejvíc, kolik u nás bylo za jednotlivé dílo poválečného umění kdy v aukci zaplaceno. Medkovo plátno pochází ze závěru 50. let, tedy z jeho nejvíce ceněného tvůrčího období, které se dlouho na aukcích téměř neobjevovalo. Připomeňme, že hranice 3 milionů korun Medkův obraz dosáhl poprvé v listopadu 2011. V roce 2012 pak tuto hranici překročil hned třikrát, nejdráže, za 3,7 milionu korun, se předloni prodal obraz Jaro 1951 – Pytel, také z 50. let. Předchozí rekord v oblasti poválečného umění držel od března 2011 rozměrný olej Václava Boštíka z roku 1995, který se na aukci 1. Art Consulting prodal za 5,3 milionu korun.

Josef Vyleťal: Rej stromníků / 1966
olej na plátně / 70 x 100 cm
cena: 576 000 Kč / Galerie Pictura 24. 10. 2013

 

Zatímco úspěšně dražená poválečná díla dříve narozených autorů (František Muzika, Josef Šíma, Jan Zrzavý) uvádíme v dalších studiích, zde se soustředíme na autory, kteří na výtvarnou scénu vstoupili v čtvrtstoletí od konce druhé světové války. Mezi těmito nelze pominout klasika Václava Boštíka. Od něj se vloni na aukcích dražila čtveřice děl s vyvolávací cenou vyšší než milion korun. Nového majitele nakonec našla jen dvě z nich, obě přitom za první podání. Dělení z roku 1983 vyšlo na aukci 1. Art Consulting na 2,14 milionu (obr. 85), novodobý menší olej Bez názvu pak u European Arts přesně o milion korun levněji (obr. 138). Neprodala se oproti tomu dvojice cenných děl ze závěru 60. let s prvním podáním nad hranicí 2 milionů korun: jedno z publikovaných dobových rýhování a jiný zajímavý olej s proveniencí vídeňské sbírky Petera Bischofa.

Od dalšího z milionových klasiků českého poválečného umění, Zdeňka Sýkory, prošla v uplynulém roce trhem dvě výrazná díla a obě úspěšně. Akryl Šikmá struktura z roku 1968 se na aukci 1. Art Consulting prodal za 2,6 milionu (obr. 67) a olej Skvrny datovaný do roku 1990, který se měl podle výsledkové listiny prodat už o rok dříve, dokonce za vyšší cenu, odešel na aukci společnosti Sýpka za 1,9 milionu korun (obr. 95). Titul nejdražšího žijícího autora po Zdeňku Sýkorovi, který zemřel v létě 2011, převzal malíř Theodor Pištěk. Jeho nedostatková plátna ze 70. let loni vůbec poprvé opustila privátní trh a objevila se také na aukcích. Částka 3,24 milionu korun, za kterou byl na květnové aukci Galerie Kodl vydražen obraz Na návštěvě u Harrachů (obr. 54), je jednou z nejvyšších cen zaplacených za žijícího autora. Dražba této malby přitom začínala o celý milion níže, než kolik činila konečná částka. Připomeňme, že osmdesátiletý Pištěk měl o rok dříve retrospektivu v Národní galerii. Na trhu se pak na podzim objevila ještě další dvě jeho díla z téhož období. Zatímco Pozdní odpoledne se prodalo taktéž s nárůstem za 2,04 milionu korun (obr. 90), olej Ze života zůstal neprodán.

Na novou nejvyšší cenu, která těsně přesáhla hranici 1 milionu korun, se loni v květnu u European Arts dostal Robert Piesen se svou strukturální abstrakcí Gehinnom ze 60. let (obr. 149). Dynamiku segmentu poválečného umění však nejlépe ilustruje řada nových cenových rekordů, která loni padla v řádu statisíců korun. Svůj autorský rekord výrazně navýšil například malíř Jánuš Kubíček, jehož olej Zátiší – Ikarův pád se v únoru prodal za 720 tisíc korun. Předchozí Kubíčkovy prodeje se přitom pohybovaly do čtvrt milionu korun. Částku 100 tisíc korun pak loni překročila ještě dvě Kubíčkova díla ze 70. let, Léto u vody a Jeviště pro modrou. Novým autorským rekordem je cena 720 tisíc korun rovněž v případě Jiřího Načeradského. Za tuto částku se prodal malířův charakteristický raný obraz Běžci Chataway a Pirie z roku 1964. Oba tyto rekordy padly u 1. Art Consulting.

Jánuš Kubíček: Zátiší – Ikarův pád / 1967
olej na plátně / 140 x 95 cm
cena: 720 000 Kč / 1. Art Consulting 10. 2. 2013

 

Navýšení svého aukčního maxima dosáhl loni i Vladimír Kopecký, autor, jehož nejkvalitnější díla se dosud prodávala výhradně privátně. Za malbu Brána z konce 60. let kupec u Prague Auctions zaplatil 212 tisíc korun. Na nový cenový rekord ve výši 660 tisíc korun dosáhl i Sedící provazolezec, kvalitní figurální malba Otakara Slavíka ze závěru 70. let. I Slavíkovo aukční maximum bylo dosud přibližně na polovině této částky. Nárůstu se těšila i jiná Slavíkova raná malba, Koupající se, s konečnou cenou 325 tisíc korun. Nového rekordu dosáhl i Stanislav Podhrázský, překvapivě však nikoli se svou malířskou tvorbou. Cenového rekordu dosáhla bronzová skulptura Sedící ženy, která se v květnové aukci European Arts dostala až na 660 tisíc korun. Za stejnou částku, a rovněž v novém autorském rekordu, se v aukci 1. Art Consulting prodal jeden z původních variabilů Radka Kratiny, Hřivnáč (Velká bílá struktura). Jeho cena přesáhla dosavadní nejvyšší Kratinovy aukční prodeje dokonce trojnásobně. Z klasických poválečných sochařů loni uspěl také Zdeněk Palcr, jehož bronzová Hlava z poloviny 50. let se prodala za 144 tisíc korun (více o prodejích dalších soch v samostatné studii).

Tentokrát už bez autorských rekordů loni trhem prošla i mnohá další zajímavá díla poválečného umění. Na jaře a na podzim se u 1. Art Consulting dražila dvojice cenných maleb Adrieny Šimotové z poloviny 60. let, první vyšla s výrazným nárůstem na 780 tisíc, druhá bez nárůstu na 720 tisíc korun. Menší malba z téhož období se u Pictury prodala za 336 tisíc korun. Po několika letech se také znovu na trhu objevila větší asambláž Libora Fáry z poloviny 60. let, prodala se za vyvolávací cenu 234 tisíc korun. Jeho velmi cenná o desetiletí mladší Lineární kompozice na téma zátiší odešla s nárůstem za 228 tisíc korun. Za stejnou částku, ovšem s téměř trojnásobným nárůstem, se prodala i jedna z typických krajin Bohdana Kopeckého Léto a haldy – Hamr u Litvínova a také zajímavé Zátiší Richarda Wiesnera, obojí z počátku 60. let.

Vladimír Kopecký: Brána / 1969
olej na linoleu / 90 x 80 cm
cena: 212 500 Kč / Prague Auctions 9. 6. 2013

 

Podobně vyskočila konečná cena i u dalších položek. Cena za luxusní malbu Prázdný ovčinec Čestmíra Kafky, dílo z roku 1969, se u Galerie Art Praha dostala ze 72 na 180 tisíc korun. V prosincové aukci Galerie Kodl se zase dražila jedna z cyklu filmových hvězd Jaroslava Vožniaka, určených původně k prezentaci jablonecké bižuterie. Cena Ikony č. 24 – Simone Signoret se dostala ze 108 na 216 tisíc korun. Pozornost vzbudil i poválečný akt Miloslava Holého Před zrcadlem v ateliéru. Na jarní aukci Adolf Loos Apartment and Gallery se prodal za 230 tisíc korun. Druhou nejvyšší v aukci dosaženou autorskou cenou je částka 288 tisíc korun za obraz Sauna od Františka Ronovského, který v květnu Galerie Art Praha startovala na necelých 50 tisících korun.

Dražila se také trojice výrazných děl Richarda Fremunda, kupce našla za 360 tisíc Strukturální krajina z počátku 60. let a známý Portrét dívky se prodal za 216 tisíc korun, obojí u 1. Art Consulting. Hned tři díla z různých tvůrčích období od loni zesnulého Jana Kubíčka našla kupce nad hranicí 300 tisíc korun, nejdražší akryl Z cyklu forma – akce – uvolnění vyšel u European Arts na necelých 400 tisíc korun. Díla Josefa Vyleťala se i loni dražila za vysoké částky. Jeho kvalitní plátno Rej stromníků z roku 1966 odešlo u Pictury za první podání ve výši 576 tisíc korun. Pozdější malba Podivná operace našla kupce s dvojnásobným nárůstem za 192 tisíc korun. Na stejnou částku vyšla po nárůstu i jedna z pozdějších maleb Karla Valtera Za létem. Hranici 100 tisíc korun pak překročila ještě dvě další jeho díla.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...