ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 14 - Ateliérové sklo

Uplynulý rok na trhu s uměním opět dokázal, nakolik se ateliérové sklo a práce současných sklářských výtvarníků stávají stále více běžnou součástí aukční nabídky. V posledních letech se této oblasti systematicky věnovaly aukční domy Dorotheum a Sýpka. Letos k nim s několika artefakty přibyl i dům Arthouse Hejtmánek.

Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová: Trojúhelník v trojúhelníku / 1994 broušené sklo / 52 x 82 x 16 cm cena: 43 750 USD / Christie’s New York 27. 5. 2014 Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová: Trojúhelník v trojúhelníku / 1994
broušené sklo / 52 x 82 x 16 cm
cena: 43 750 USD / Christie’s New York 27. 5. 2014

 

O nejvýraznější domácí autorské dvojici tohoto segmentu, Stanislavu Libenském a Jaroslavě Brychtové, bylo na aukcích opět slyšet. Po velmi úspěšné sezoně 2013, kdy se hned dvakrát podařilo překonat prodejní rekord této dvojice, se loni dražila šestice prací, z nichž našly nové majitele tři, všechny však s velmi výraznými cenovými nárůsty. Nejdražším loňským dílem této kategorie se stal sytě zelený objekt z taveného skla, plastika Země – Měsíc, vytvořená v této autorské dílně roku 1985. Objekt, který po vzniku věnoval Libenský fotbalistovi Josefu Bicanovi, se v rámci kolekce skla nabídnuté v září u Dorothea dostal z vyvolávací ceny 432 tisíc na 540 tisíc korun.

Dalšími úspěšně draženými díly byly dvě rozdílné verze známé skleněné plastiky Polibek, v minulých letech již vícekrát nabízené. Raná varianta z přelomu 50. a 60. let, původem přímo ze železnobrodských skláren, dosáhla v aukci domu Sýpka nárůstu na 384 tisíc korun. O tři měsíce později pak novodobá varianta tohoto námětu dosáhla u Arthouse Hejtmánek na 149 tisíc korun.

Od Františka Víznera nabídl český trh v minulém roce devět prací, z nichž se úspěšně prodalo šest za celkovou částku přesahující milion korun. Dvojice sympatických Víznerových objektů z počátku 90. let se dražila na jaře u Sýpky. Rubínová mísa vyšla po nárůstu na 252 tisíc korun, Modrá mísa na rovných 300 tisíc korun. Nejlépe si loni vedla Oranžová mísa licitovaná v září u Dorothea za konečných 384 tisíc korun. V téže aukci se za 216 tisíc korun prodala ještě Modrá mísa z počátku 80. let, odvážnější a zajímavější objekty Modrá hranolová mísa a Kulovitá váza, nabízené kolem 300 tisíc korun, kupce nenašly.

Dvojici starších objektů loni s nárůsty prodal René Roubíček. Jeho Nehty, foukané barevné tvarované sklo z cyklu Dámské součástky, bylo v únoru u Sýpky vydraženo za 96 tisíc korun. Na téže aukci nabídla Sýpka i Roubíčkovu současnější abstraktní plastiku Objekt, inspirovanou tématem tance a pohybu. S vyvolávací cenou ve výši 192 tisíc korun, útočící na autorův český aukční rekord, však mezi kupci ohlas nenašla. V listopadu u Dorothea se pak dražil ještě Roubíčkův raný objekt, vzniklý ve spolupráci s Libuší Roubíčkovou. Kytice ve váze, práce v duchu estetiky 70. let, odešla za 78 tisíc korun.

Hojně byl nabízen jiný ze starší generace sklářských výtvarníků, Pavel Hlava. Ze dvou desítek objektů sklidily největší úspěch jeho Vázy. Nejlépe, s dvojnásobným nárůstem na necelých 47 tisíc korun, se prodala na jaře u Sýpky dvě desetiletí stará, broušená a lepená barevná Váza ve tvaru kruhové výseče. Tři objekty loni na aukcích prodal jiný ze sklářských klasiků, Bohumil Eliáš. Nejvíce sběratelé bojovali o jeho broušený duhově barevný Objekt, který dosáhl konečné ceny 66 tisíc korun, a sice opět u Sýpky.

Arthouse Hejtmánek na květnové aukci poprvé trhu nabídl trojici skleněných objektů Jakuba Berdycha staršího. Své zájemce za 9 a 15 tisíc korun našli dva jeho Hroši, jeden z uranového, druhý z rosalinového skla. Za částku 60 tisíc korun si pak získal kupce i rozměrnější kvádr Imprint z barevného skla. Z generace mladších výtvarníků se již druhým rokem na aukcích dražily práce Tomáše Hlavičky. Úspěšná byla u Sýpky dvojice jeho soudobých Akvárií. Větší našlo kupce za 66, menší za 42 tisíc korun. Za vyvolávací cenu 36 tisíc se u Sýpky prodal také dvě desetiletí starý objekt z rubínového broušeného skla Sfinga od Petra Hory. V zářijové kolekci skla u Dorothea našla jeden příhoz nad vyvolávací cenu, za 43 tisíc korun, kupce ještě čirá skleněná plastika Proudění od Jaromíra Rybáka.

František Vízner: Zelená mísa s čárou / 2008 řezané, broušené sklo / 12,5 x 44,5 cm cena: 40 000 USD / Christie’s New York 27. 5. 2014 František Vízner: Zelená mísa s čárou / 2008
řezané, broušené sklo / 12,5 x 44,5 cm
cena: 40 000 USD / Christie’s New York 27. 5. 2014

 

Daleko zajímavější než loňské tuzemské výsledky v tomto segmentu je však skutečnost, nakolik se v zahraničních aukcích daří předním jménům českého sklářství. Od Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové bylo loni v evropských i zámořských aukcích nabídnuto na dvě desítky položek. Nejlépe si vedla trojice monumentálních objektů z první poloviny 90. let, dražená v květnu v newyorské Christie’s v rámci výběrové kolekce současného skla. Rozměrné Prostory zde našly kupce za úctyhodných 56 tisíc dolarů, v přepočtu tedy asi 1,12 milionu korun, což je druhá nejvyšší aukční cena této dvojice. Ještě o 200 tisíc korun vyšší částky dosáhla v sezoně 2013 na pražské aukci Dorothea práce Siluety města III. V téže aukci Christie’s našel kupce i objekt Trojúhelník v trojúhelníku, a sice za 43,7 tisíce dolarů (870 tisíc korun). Další objekt, Modrá pyramida, dražená na Rockefeller Plaza v srpnu, vyšla na 27,5 tisíce dolarů (572 tisíc korun).

Podobně úspěšně si v zahraničí vedly i práce Františka Víznera, v Německu i ve Spojených Státech taktéž hojně draženého. Jeho Zelená mísa s čárou se v tentýž den u Christie’s  prodala nad horní hranicí cenového odhadu za 40 tisíc dolarů (795 tisíc korun), což je částka vyšší, než za jakou byl kdy Vízner dražen i na českém trhu, a tedy nový celosvětový autorský rekord.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...