ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Ročenka 14 - Krištof Kintera

Jedenačtyřicetiletý Krištof Kintera se v posledních třech letech postupně stal stálicí českých aukcí. Jen v loňském roce bylo draženo sedmadvacet jeho děl, z nichž polovina našla nového majitele. Z umělců, kteří na výtvarnou scénu vstoupili v 90. letech, je Kintera jediný, jehož dílo v aukcích takto úspěšně funguje.

Krištof Kintera: Zkoumám skutkovou podstatu / 2013 polyuretan na sololitové desce / 105 x 73 cm cena: 57 600 Kč / Sýpka 23. 2. 2014 Krištof Kintera: Zkoumám skutkovou podstatu / 2013
polyuretan na sololitové desce / 105 x 73 cm
cena: 57 600 Kč / Sýpka 23. 2. 2014

 

Rozlišení na primární a sekundární trh – prodeje z galerií, respektive od samotných umělců versus prodeje mezi sběrateli, které se většinou dějí prostřednictvím aukcí – sice v českém prostředí není tak striktní jako v zahraničí, neboť díla přímo z ateliérů se v aukcích objevují poměrně často, přesto však platí, že žádného jiného umělce Kinterovy generace sběratelé a obchodníci s uměním dosud takto přesvědčivě nepřijali. Výmluvným svědectvím jejich zájmu je, že Kinterova díla byla loni nabízena hned devíti různými aukčními síněmi.

Nejvýznamnějším Kinterovým dílem, jež se dosud objevilo v aukci, byla třímetrová postava poskládaná z lamp a svítidel Šiva samuraj, kterou v roce 2012 – v době konání umělcovy velké výstavy v pražské Městské knihovně – dražila společnost Adolf Loos Apartment and Gallery. Socha sice zůstala s vyvolávací cenou 750 tisíc korun (bez aukční provize) nevydražena, krátce po aukci ji však do svých sbírek koupila Galerie výtvarného umění v Ostravě. Stejná aukční síň byla i u Kinterova aukčního rekordu. V lednu 2013 byl jeden z jeho Mluvičů, varianta v obleku, na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery vydražen za 576 tisíc korun.

Na podzim téhož roku si Kintera odbyl i svou mezinárodní aukční premiéru, když společnost Sotheby’s zařadila jednu jeho sochu do své speciální londýnské aukce poválečného a současného umění ze střední a východní Evropy. Byť s cenou kolem 700 tisíc korun zůstala nevydražena, pro Kinteru bylo úspěchem už to, že jeho socha byla do aukce vybrána. Dalšími českými autory, kteří se v této aukci objevili, byli jen Josef Sudek, Václav Boštík a Stanislav Kolíbal.

Krištof Kintera: Příbuzní / 1995
nerezová ocel, částečně leštěná / 30 x 27 x 28 cm
nevydraženo / Adolf Loos Apartment and Gallery 23. 11. 2014

 

Z Kinterových děl nabízených na aukcích v loňském roce se nejdráže prodala socha He well Hidden z roku 2011, kterou v říjnu dražila společnost Prague Auctions. Nový majitel ji získal po jednom příhozu za 225 tisíc korun. Několik dalších soch nabízených za stotisícové částky, v čele s dvojicí drobných postaviček z masivní nerezové oceli Příbuzní z roku 1995 a s cenou přes půl milionu korun, nicméně zůstalo nevydraženo. Nejlépe se v aukcích prodávají Kinterovy pestrobarevné kresby-reliéfy, které vytváří za pomoci litého epoxidu. Aukcemi jich loni prošlo šestnáct, kupce našlo osm z nich. Ceny se pohybují od 35 tisíc korun výše. Nejdráže se prodala žlutá „hlava“ Zkoumám skutkovou podstatu, která byla na únorové aukci společnosti Sýpka vydražena za necelých 58 tisíc korun.

Vstup Kintery na aukční trh souvisí nejen s popularitou jeho díla – již zmiňovaná Kinterova výstava v pražské Městské knihovně byla s návštěvností 21 tisíc lidí nejúspěšnější výstavou současného umění v historii Galerie hlavního města Prahy –, ale i s ukončením činnosti Galerie Jiří Švestka, která umělce od roku 2004 zastupovala. Galerie většinou nemají zájem, aby se aktuální tvorba jejich kmenových umělců objevovala v aukcích, neboť dražby z jejich pohledu deformují ceny. Jiří Švestka na svou firmu na jaře 2012 sám podal insolvenční návrh a v loňském roce úplně ukončil galerijní činnost v České republice. Dál funguje jen berlínská pobočka galerie, kterou otevřel v roce 2009.

„Celé je to založené na mé liknavosti a naprostém nezájmu se tím jakkoli zabývat,“ komentuje četnost svých aukčních prodejů sám Krištof Kintera. „Nemám v tomhle směru žádnou strategii, jde to úplně mimo mě. Některé ty věci byly ode mě, ale u některých vůbec nevím, jakými cestami se tam dostaly. Mám k tomu velmi volný vztah,“ vysvětluje. „Teď připravuji výstavu do Rotterdamu a některé své starší věci bych si tam chtěl půjčit, ale vůbec nevím, kdo je má. To je trochu nepříjemné, ale tak to je. Mě baví ty věci dělat a neřeším, co se s nimi děje pak,“ dodává Kintera.

S Jiřím Švestkou dál spolupracuje, ale v Česku žádné stálé zastoupení nemá. Na mezinárodním trhu Kinteru reprezentují ještě galerie Schleicher/Lange v Paříži a Berlíně a bruselská galerie D+T Project. „Občas je mezi nimi určitá řevnivost, ale podle mě zbytečně. Každá z nich má svůj okruh sběratelů a je nesmysl, že by jedna galerie mohla mít stejně široký záběr. Jak už jsem říkal, tohle celé jde trochu mimo mě. Snažím se držet si od toho odstup. Dosud jsem se taky nesetkal s galerií, která by naplňovala mou představu o péči o umělce. Galerie určitě dělají důležitou práci, za kterou jsou ale taky náležitě oceněny,“ konstatuje Kintera.

Krištof Kintera: He well Hidden / 2011
polyuretan, gymnastické míče / 145 x 50 x 55 cm
cena: 225 000 Kč / Prague Auctions 5. 10. 2014

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...