ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 14 - Poválečné umění

Kategorie poválečné moderny si i v uplynulém roce upevnila svou pozici druhého nejdůležitějšího segmentu českého aukčního trhu a také oblasti, která se těší v posledních letech dynamickému rozvoji. Ze čtyř desítek autorských rekordů, které trh loni zaznamenal, sem spadá přibližně pětina.

Stanislav Podhrázský: Dívka s diviznou / 1972 olej na plátně / 120 x 100 cm cena: 516 000 Kč / Galerie Art Praha 27. 4. 2014 Stanislav Podhrázský: Dívka s diviznou / 1972
olej na plátně / 120 x 100 cm
cena: 516 000 Kč / Galerie Art Praha 27. 4. 2014

 

Pozici lídra této kategorie upevnil v loňském roce malíř Mikuláš Medek. Ze čtveřice nabídnutých pláten se všechna prodala s výraznými nárůsty, přičemž hned dvakrát se podařilo překonat nejvyšší cenu za Medkovu informelní malbu ze 60. a 70. let. Rozměrná výšková práce Opilý svatý v květnu dosáhla částky 3,56 a jiná rozměrná malba 3 604 cm2 šramotu, 536 cm2 ticha pak v říjnu dokonce 3,7 milionu korun, obojí u 1. Art Consulting (obr. 34 a 32). Další dva menší Medkovy oleje se prodaly po 660 tisících korunách.

Malíř Theodor Pištěk, dříve obchodovaný výhradně privátní cestou, se v kategorii poválečného umění poprvé objevil a výrazně zapsal už před rokem. V závěru minulého roku tento autor opět potvrdil svou pozici nejdražšího žijícího malíře, když se jeho tři desetiletí stará malba Racek letící do snu (obr. 38) u Galerie Kodl prodala s nárůstem za 3,48 milionu korun. Obraz, který má na šířku více než tři metry, tak předchozí rekord malby Na návštěvě u Harrachů překonal o necelých 300 tisíc korun. Z malířů ještě předválečné generace se dařilo pozdnímu dílu Josefa Šímy. Výrazný nárůst z 264 na 876 tisíc korun zaznamenala jemná práce na kartonu z roku 1947, Bílá variace na modré. Dobře se prodávaly i Šímovy abstraktní krajiny z 60. let, Krajina (obr. 101) za 1,44 milionu a drobná Krajina s krystalem za 528 tisíc korun. Nejvyšší ceny dosáhl olej Metamorfóza IV z roku 1966 (obr. 21), který je s částkou 4,92 milionu korun druhou nejdražší Šímovou poválečnou prací.

Záhy po retrospektivě Stanislava Podhrázského, od nějž se vlastně až do loňska žádná z jeho profilových malířských prací na trhu neobjevila, se prodaly hned dvě malby v novém autorském rekordu. Dubnová Dívka s diviznou, která se do Čech vrátila ze soukromé americké sbírky, dosáhla u Galerie Art Praha ceny 516 tisíc korun. Měsíc poté tuto částku překonala kompozice Tři dívky z konce 70. let, vydražená u European Arts za 900 tisíc korun. Snad vůbec nejcennější akvizicí je však pro nového majitele menší Krajina měsíční z roku 1954, získaná za 216 tisíc korun. V novém autorském rekordu ve výši 528 tisíc korun se na květnové aukci Galerie Kodl prodala i rozměrná informelní malba Jana Koblasy Co je dole, je i nahoře z přelomu 50. a 60. let.

Příliš naopak nebylo slyšet o jiném z klasiků poválečné moderny, Václavu Boštíkovi. Nad hranicí milionu se dražily dvě práce, z nichž našlo majitele jen Barevné vrásnění z počátku 80. let (obr. 85). Malba, která o půl roku dříve prošla aukcí Sotheby’s v Londýně, se v Praze prodala za vyvolávací cenu 1,67 milionu korun. Z dalších autorů UB 12 stojí za zmínku raná olejová skica Autoportrét v zrcadle od Adrieny Šimotové, prodaná za 192 tisíc, nebo Nerosty Jiřího Johna z konce 60. let za 456 tisíc korun, obojí u Pictury. Z konstruktivisticky orientovaných autorů loni dvakrát výrazně bodoval Zdeněk Sýkora. Poprvé v únoru, kdy cena jeho Linie 212 (pozdní práce z roku 2002, obr. 26) v dražbě vylétla o celý milion na částku 3,97 milionu korun, což je nejvyšší aukční cena zaplacená za Sýkorův liniový obraz. Podruhé v říjnu, kdy se jeho Černo-bílá makrostruktura (obr. 55), olej vystavovaný už v roce vzniku 1972, prodal s výrazným nárůstem na 2,62 milionu korun. Obě práce nabídla 1. Art Consulting. Zde se dražil i rozměrný akryl Jana Kubíčka Konkrétní kombinace z roku 1969, který odešel s rovněž nárůstem, a sice na 528 tisíc korun, a také jedna z imaginativních abstrakcí brněnského Jánuše Kubíčka, Pokus o obrazový prostor, která skončila na vyvolávací ceně 288 tisíc korun.

Adriena Šimotová: Autoportrét v zrcadle olej na lepence / 50,5 x 40,5 cm cena: 192 000 Kč / Galerie Pictura 12. 11. 2014 Adriena Šimotová: Autoportrét v zrcadle
olej na lepence / 50,5 x 40,5 cm
cena: 192 000 Kč / Galerie Pictura 12. 11. 2014

 

Za povšimnutí v této kategorii stojí dvojice dalších autorských rekordů. O první se v únoru zasloužil obraz Zbyška Siona Pád z roku 1968, který se prodal za 432 tisíc korun. Druhým autorským maximem  se na téže aukci 1. Art Consulting pyšnil obraz Bedřicha Dlouhého Arana z roku 1977, který vyšel na 372 tisíc korun. Novým rekordem je i částka 456 tisíc korun zaplacená v říjnu tamtéž za papírový reliéf Jiřího Hilmara z roku 1972. Své autorské maximum po roce opětovně vylepšil i malíř Vladimír Kopecký, když se jeho prostorová geometrická malba Sám z klíčového období konce 60. let prodala za 336 tisíc korun. Za 115 a 96 tisíc korun se v průběhu roku prodaly ještě další dvě Kopeckého malby z téhož roku, Trámy a Na té louce zelené.

Mezi zajímavými solitérními prodeji uplynulého roku nelze nezmínit také dražbu raně poválečné malby Zdeňka Sklenáře Ulice. Poeticky stylizovaná městská krajina vzbudila v listopadové aukci Galerie Art Praha zájem dražitelů, nový majitel tuto drobnou práci získal s nárůstem na 792 tisíc korun. Aukčním trhem loni prošla i dvojice figurálních maleb z posledních let tvorby Jiřího Balcara, majitele našly za 312 a 336 tisíc korun. Z děl autorů s těžištěm tvorby v období 50. a počátku 60. let se v loňském roce dražilo opětovně například skvělé Zátiší s černými jablky Jitky Kolínské, tentokrát s výrazným nárůstem na 348 tisíc korun, nebo Půlakt Richarda Fremunda, s nárůstem na 312 tisíc korun. Informelní Vrypy Roberta Piesena, plátno ze zajímavého roku 1959, vyšlo na 720 tisíc korun.

Novým autorským maximem je také částka 408 tisíc korun, zaplacená na březnové aukci Dorothea za ojedinělé poetické dílo Vladimíra Fuky Na Letenské pláni. Nabízené přitom bylo s vyvolávací cenou 84 tisíc korun. Na téže aukci bojovali kupci i o Fukův Cirkus Henry na Letné, i ten odešel s výrazným nárůstem za 240 tisíc korun. Bez většího zájmu naopak prošla listopadovou aukcí Galerie Kodl jiná sběratelská perla, raná, ještě předválečná Městská krajina Václava Bartovského, která skončila na ceně 108 tisíc korun. Teprve podruhé byl loni za více než milion vydražen obraz od Josefa Vyleťala, poprvé se tak stalo před více než šesti lety. Rozměrný olej Podivné zvěstování z roku 1974 (obr. 103) se v únoru u 1. Art Consulting dostal ze 780 tisíc na téměř 1,44 milionu korun. Celkem bylo na této aukci draženo deset Vyleťalových obrazů, bez kupce zůstal jen jediný.

Od typicky poválečných autorů se loni dobře prodalo i několik děl náležejících již časově spíše do současného umění. Mezi nimi je možno jmenovat Jarní polibek, pozdní dvoumetrovou monumentální práci Otakara Slavíka, která našla kupce za vyvolávací cenu 600 tisíc korun. S touto částkou tak zůstává jen 60 tisíc za předloňským rekordem Slavíkova plátna Sedící provazolezec z roku 1979. Podobně se za 420 tisíc korun u Adolf Loos Apartment and Gallery prodal i jeden z monochromních černých olejů Milana Grygara z roku 1989. S nárůstem odešla i jedna z rozměrnějších prací na plátně od malířky Daisy Mrázkové. Malba Skály z roku 1995 si našla u Prague Auctions nového majitele za 175 tisíc korun, což je prozatím i autorčin aukční rekord. Řada zajímavých děl spadajících do kategorie poválečného umění se dražila i v oblasti sochařství. Na nový autorský rekord zde dosáhli například Stanislav Kolíbal nebo Jan Švankmajer, o tom ale více v samostatné studii.

Vladimír Fuka: Na Letenské pláni olej na plátně / 30,5 x 45 cm cena: 408 000 Kč / Dorotheum 8. 3. 2014 Vladimír Fuka: Na Letenské pláni
olej na plátně / 30,5 x 45 cm
cena: 408 000 Kč / Dorotheum 8. 3. 2014

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...