ART+, vše o trhu s uměním
Září 2017 1367 

Ročenka 14 - Skupina 42

I v loňském roce se na českém trhu objevilo množství děl autorů Skupiny 42. Celkový počet 650 děl sice znamená viditelný meziroční nárůst, prodejnost ale stejně jako předchozí rok nedosáhla ani 40 %. Celkový obrat se oproti předloňskému roku zvýšil o bezmála tři miliony na téměř 25 milionů korun. Několik děl členů Skupiny bylo navíc zařazeno do londýnské podzimní aukce české avantgardy ze sbírky manželů Cullenových u Sotheby‘s.

Kamil Lhoták: Balon / 1939 olej na plátně / 61 x 70 cm cena: 2 040 000 Kč / Galerie Pictura 12. 11. 2014 Kamil Lhoták: Balon / 1939
olej na plátně / 61 x 70 cm
cena: 2 040 000 Kč / Galerie Pictura 12. 11. 2014

 

Nejvyšších cen již tradičně dosahovala díla Kamila Lhotáka. Rekord 3,12 milionu z roku 2011 sice překonán nebyl, na žebříčku Lhotákových nejdražších děl se ale umístilo hned pět milionových položek. Druhým až čtvrtým nejdražším dílem se v listopadu na aukci Galerie Pictura stalo dílo Balon, jehož konečná cena překročila 2 miliony korun (obr. 64). Galerie Kodl přispěla do žebříčku prodejem dvou děl – ranou přímořskou krajinou Z riviéry za 1,92 milionu a Stromovkou za 1,56 milionu korun (obr. 75 a 91). Společnost 1. Art Consulting pak vydražila obraz Závodiště za 1,86 milionu (obr. 79). Z překvapivě nízké vyvolávací ceny 312 tisíc se přes milion přehoupla i půvabná malba Mír na aukci European Arts (obr. 111).

Autorský rekord oproti minulým rokům loni nepřekonal ani Bohumír Matal. Největší ambice k tomu měla rozměrná pozdní malba na dřevěném panelu Figura s vyvolávací cenou 823 tisíc korun, která ale při lednové večerní aukci Adolf Loos Apartment and Gallery nového majitele nenašla. Nejdražším Matalovým dílem za loňský rok se tak stal olej na sololitu Cyklisté před startem, vydražený na téže aukci za 556 tisíc korun. I v tomto případě se ale jedná o dílo, které vzniklo až po ukončení činnosti Skupiny 42.

František Hudeček byl loni na trhu zastoupen celkem devatenácti nabízenými malbami. Z nich největší částka padla na aukci Galerie Kodl za malbu z klíčového skupinového období Reflektory, a to 468 tisíc korun. I Hudečkův autorský rekord ale zůstal nepřekonán. Jiné dílo, Chodec z roku 1947, nabízené za stejnou vyvolávací cenu 420 tisíc, na jaře kupce hledalo marně. Za zmínku stojí i drobný Dívčí akt za 132 tisíc nebo Přejezd v Dejvicích taktéž z roku 1947, který zdvojnásobil vyvolávací cenu a byl prodán za 384 tisíc korun.

Trhem loni prošlo i několik děl Jana Smetany, prodány ale nakonec byly jen čtyři malby. Nejdražší položkou přitom byl jediný skupinový obraz v nabídce, Dvě lampy II, původem ze sbírky Jiřího Kotalíka. Jeho tématem se Smetana zabýval zejména během svého členství ve Skupině, což z díla činí sledovaný artikl. Na trhu se objevil již v roce 2002, kdy byl stejně jako loni prodán za 384 tisíc a společně s předloni vydraženým Pohledem z okna tak zůstává jeho dosud nejdražším dílem na trhu.

Častěji se loni objevilo i jméno Jana Kotíka. Velký soubor děl z Kotíkovy pozůstalosti od raných grafik až po pozdní tvorbu se totiž dražil v červnu u Prague Auctions. Nejúspěšnější Kotíkův prodej ale proběhl až na podzim, kdy se unikátní předskupinové dílo Pracovna za 840 tisíc korun zařadilo na druhé místo za autorův pětiletý rekord. Obraz z roku 1941 je mimo jiné zajímavý i postkubistickou malbou na zadní straně.

Přestože jsou díla Ladislava Zívra na trhu spíše raritou, na čtyři roky starý autorský rekord loni útočilo hned několik jeho soch. V září to byl pozdější objekt z pálené hlíny a skla Amoeba II, vydražený u Dorothea za 480 tisíc, v říjnu následovala vrcholná plastika Pařížanka s chlebíčky, která s vyvolávací cenou 456 tisíc zůstala bez kupce. Nejúspěšněji tak byla vydražena mimořádná hliněná práce Objetí ze skupinového období, za kterou nový majitel u Pictury zaplatil 660 tisíc korun.

I příznivci fotografií Miroslava Háka měli loni oproti minulým rokům žně. V nabídce byly například na březnové dražbě soukromé sbírky fotografií Prague Auctions nebo v rámci souboru poválečné fotografie na prosincové aukci Orlys Art Auctions. Ceny se ale rekordu z roku 2008 přiblížily jen jednou, a to s fotografií Ve dvoře za bezmála 59 tisíc korun.

František Gross zůstal v loňském roce spíše v pozadí. Jeho díla byla dražena převážně za nižší desetitisícové částky, velká část z nich se navíc neprodala ani za vyvolávací cenu. Bez kupce například opět zůstala i neobvyklá dřevěná socha Totem. Výjimkou tak byly dvě malby, které byly shodně vydraženy za 132 tisíc korun: Figura – strojek ze skupinového období a Strojek z 60. let.

S podobnou bilancí loni skončila i tvorba Karla Součka. I jeho dílo na trhu zaznamenalo dva zajímavější prodeje, oba však z poskupinového období. Rozměrný olej Pasáž z 60. let, který odešel za 204 tisíc, i pozdější Postavy v pasáži za 120 tisíc nabídla společnost 1. Art Consulting.

František Hudeček: Přejezd v Dejvicích / 1947
olej na lepence / 29 x 43,4 cm
cena: 384 000 Kč / European Arts 26. 10. 2014

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...