ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Ročenka 14 - Slovensko

Znovu Mednyánszky

Sběratelé a investoři loni na aukcích trojice bratislavských aukčních síní utratili 4 miliony eur a za více než 30 tisíc eur, což přibližně odpovídá milionu slovenských korun, se prodaly tři desítky obrazů. Hned sedm děl v první desítce nese signaturu Ladislava Mednyánszkého.

Z aukce společnosti Soga / foto: Martin Marenčín Z aukce společnosti Soga / foto: Martin Marenčín

 

Reprezentativní krajina této přední osobnosti slovenského umění 19. století Děvče na lávce se stala i nejdražším dílem roku. Obraz, který byl titulním dílem zářijové aukce společnosti Soga, se prodal za vyvolávací cenu 112 tisíc eur. Za více než 30 tisíc eur společnost v průběhu roku vydražila ještě dalších sedm malířových obrazů a jeden další odešel za 95 tisíc eur také na aukci aukční síně Art Invest (obrázek 5 v seznamu nejdražších položek na dalších stránkách). To z Mednyánszkého dělá nejvyhledávanějšího autora v nejvyšším cenovém segmentu slovenského trhu. Do jisté míry se tak zopakovala situace z roku 2012, kdy se hlavní událostí sezony stala specializovaná aukce nově objevené kolekce Mednyánszkého obrazů a kreseb dovezená z Velké Británie. 

Moderní klasik Martin Benka se co do počtu milionových obrazů umístil na druhém místě se čtyřmi položkami a Andy Warhol, bez nějž se před pár lety neobešla bezmála žádná slovenská aukce, v seznamu nejdražších položek loňského roku zcela absentuje. Nejdražší jeho sítotisk, portrét senátora Edwarda Kennedyho, se loni prodal za 29,5 tisíce eur. Ke koupi deseti nejdražších obrazů by případný zájemce potřeboval necelých 900 tisíc eur, o půl milionu méně než o rok dřív.

Celkový obrat se meziročně snížil o pětinu. Po rekordních letech 2011 a 2012 tak vykazuje slovenský trh již druhým rokem poměrně výrazný pokles. Celoroční obrat za loňský rok byl jen polovinou toho, co sběratelé a investoři utratili v Praze jen v průběhu listopadu. Právě malá velikost slovenského trhu je podle Niny Gažovičové ze společnosti Soga jeho určující charakteristikou. „Zájem se koncentruje hlavně na osvědčená jména, je to velmi malý, velmi lokální trh,“ konstatuje. Michal Volčko z aukční síně Art Invest to nepřímo potvrzuje: „Dobré věci se prodávají dobře, průměrné spíše po aukci a se slevou. Opravdu špičkové kusy ale prodávám raději napřímo. U některých věcí, když se objeví, už přesně vím, komu zavolat, a určitě se prodají.“

Klasická moderna

Již zmiňovaný Martin Benka, jemuž od roku 2012 patří titul nejdražšího autora slovenské moderny, obsadil v top 10 druhou příčku, když se obraz Na pole (Liptov) ze začátku 30. let prodal na aukci Sogy za vyvolávací cenu 106 tisíc eur. Další Benkovy obrazy Pod Šarišským hradem (obr. 6), Žena z Bošáce a Pastýř se prodaly za 85, 35 a 34 tisíc eur.

Z klasické moderny dále vysokých cen dosáhla díla Jana Hály, Júlia Jakobyho, Imreho Weinera Kráľa, Jána Mudrocha a Edmunda Gwerka. Nejvíce se bojovalo o drobný dívčí portrét od Jana Hály (obr. 13), který se dostal z necelých 24 na 47 tisíc eur. V případě posledně jmenovaného Edmunda Gwerka se pak jedná o nový autorský cenový rekord. Jeho rozměrný obraz Rozsévač z přelomu 30. a 40. let (obr. 12) aukční síň White & Weiss vydražila za necelých 50 tisíc eur. Gwerk loni svůj aukční rekord překonal hned dvakrát, již na červnové aukci společnosti Soga se jiný jeho obraz prodal za 27 tisíc eur.

Za domácího autora je na Slovensku považován také František Foltýn, který na počátku 20. let patřil do okruhu Košické moderny. Loni se na bratislavských aukcích objevilo jediné jeho dílo, působivý civilistní obraz Rodina (Na periférii) z roku 1924. Na listopadové aukci společnosti Soga našel nového majitele za 33 tisíc eur, což odpovídá spodní hranici předaukčního odhadu.

Poválečné umění

Do první desítky nejdražších děl se loni poprvé dostalo i dílo poválečného umění. Obraz Milana Laluhy Tři chlapi z roku 1967 (obr. 9) se na dubnové aukci Sogy prodal s výrazným nárůstem za 75,5 tisíc eur. Dosažená cena je nejen autorským rekordem, ale současně i nejvyšší aukční cenou za dílo slovenského poválečného umění. Na listopadové aukci téže společnosti se pak ještě o rok mladší Laluhův obraz Odcházející žena (obr. 20) prodal za 41 tisíc eur.

Za více než 30 tisíc eur byla dražena ještě díla francouzského malíře se slovenskými kořeny Serge Charchouna (obr. 21) a Milana Paštéky. Dílo prvně jmenovaného se prodalo za necelých 38 tisíc, druhého za 35 tisíc eur. Úspěchem je také cena 28 tisíc za ranou malbu Stana Filka Eva, 13 tisíc za obraz Oscilační kulturní situace II od Júlia Kollera nebo necelých 12 tisíc eur za Optický objekt od Milana Dobeše. Ve Filkově i Kollerově případě se jedná o nové autorské rekordy.

Z aukce společnosti Soga / foto: Martin Marenčín Z aukce společnosti Soga / foto: Martin Marenčín

 

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...