ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 14 - Slovenští umělci

Nejdražším autorem slovenského umění prodaným loni v Česku se stal Endré Nemes a jeho obraz Mezi nocí a deštěm z let 1949–50, který byl na červnové aukci galerie Pictura vydražen v novém autorském rekordu za 900 tisíc korun. I když šlo o prodej za vyvolávací cenu, předchozí malířův rekord na českém trhu, který vydržel celých pět let, byl překonán o 120 tisíc korun.

Endré Nemes: Mezi nocí a deštěm / 1949–50 olej na plátně / 130 x 165 cm  cena: 900 000 Kč / Pictura 11. 6. 2014 Endré Nemes: Mezi nocí a deštěm / 1949–50
olej na plátně / 130 x 165 cm
cena: 900 000 Kč / Pictura 11. 6. 2014

 

Nutno však dodat, že ve Švédsku a na Slovensku byl Nemes již dražen i za vyšší částky. Obraz před necelými třemi lety prošel aukcí umělcovy pozůstalosti ve Stockholmu, kde se tenkrát prodal v přepočtu za 640 tisíc korun. Na aukcích 1. Art Consulting byly vydraženy ještě dva Nemesovy obrazy, a to shodně za 384 tisíc korun. Další odešel za 204 tisíc korun na aukci European Arts. Zbývající čtyři malířova díla nabízená v průběhu roku zůstala bez kupce.

Rekordem českých aukcí – byť i zde platí, že v Bratislavě a Budapešti byl tento autor dražen již i za výrazně vyšší částky – je cena 264 tisíc korun za jednu z krajin od Ladislava Mednyánszkého, kterou v listopadu dražila společnost Dorotheum. Další rekord padl na říjnové aukci European Arts, kde se obraz Koupání od Jana Hály prodal s mírným nárůstem za 564 tisíc korun. Další dva Hálovy obrazy byly vydraženy za 408 a 552 tisíc korun. Na listopadové aukci European Arts se za rekordních 228 tisíc korun prodala ještě krajina ze Štiavnických vrchů od Edmunda Gwerka.

Od Martina Benky, jemuž patří titul nejdražšího slovenského modernisty, bylo loni v Praze nabízeno pět obrazů. Nejdráže, za 588 tisíc korun, se na říjnové aukci 1. Art Consulting prodal obraz Vesnický motiv, který byl o několik měsíců dříve neúspěšně nabízen za částku ještě o 200 tisíc vyšší. Další čtyři Benkovy obrazy se prodaly s výraznými nárůsty za částky v rozmezí od 114 do 384 tisíc korun. Další dva výrazní představitelé klasické moderny Anton Jasusch a Miloš Alexandr Bazovský zcela propadli. Prvně jmenovaný byl na pražských aukcích zastoupen hned šesti obrazy a kresbami, druhý třemi díly. Všechna však zůstala bez kupce.

Svůj šest let starý cenový rekord vyrovnal Josef Teodor Mousson, když se na aukci 1. Art Consulting jeho obraz Na námluvách prodal za vyvolávací cenu 360 tisíc korun. Galerie Vltavín ještě vydražila jeho obraz Na dvorku za 234 tisíc korun. Od Vincenta Hložníka byly nabízeny bezmála dvě desítky obrazů a prací na papíře, část z nich opakovaně. Nového majitele však našla jen trojice obrazů dražených aukční síní Orlys, nejdražší z nich, figurativní scéna ze 40. let, odešel za 198 tisíc korun.

Po pěti letech se na trh vrátila zimní krajina Vesnice z okolí Bratislavy od Gustava Mallého z let 1910–14. Na aukci European Arts se v říjnu prodala za 408 tisíc korun, což oproti předchozímu prodeji z května 2009 představuje nárůst o necelých deset procent.

Z poválečného umění se vedle již jmenovaného Endrého Nemese nejdráže prodal obraz dalšího exulanta a někdejšího Nemesova spolužáka z pražské akademie Jakuba Bauernfreunda. Matka s dětmi z dob malířova pražského pobytu se na aukci galerie Pictura prodala s mírným nárůstem za 396 tisíc korun. Jedna z malířových abstrakcí ze začátku 60. let, nabízená za 588 tisíc korun, pak zůstala nevydražena. Za 168 a 228 tisíc korun se prodaly ještě dvě charakteristické figurativní kompozice od Rudolfa Krivoše.

Tradičně v této kategorii uvádíme také díla Vojtěcha Erdélyiho, vůdčí postavy uměleckého života na Podkarpatské Rusi v meziválečném období. Loni se na českých aukcích objevil jediný jeho obraz,

Pohled na pevnost v Užhorodu. Obraz pocházející z majetku legionáře Olega Svátka, který byl v letech 1935–38 vojenským velitelem v Užhorodu, na zářijové aukci Dorothea vystoupal z 360 na 720 tisíc korun, což je třetí nejvyšší cena za Erdélyiho dílo. Ještě urputněji sběratelé na aukci European Arts bojovali o krajinu jeho souputníka Josifa Bokšaje. Podzimní pohled na dřevěný kostelík ve vesnici Užok vystoupal ze 108 na 360 tisíc korun.

Na jarní aukci bratislavské společnosti Soga se obraz Zpěvačky od Cypriána Majerníka prodal v přepočtu za 776 tisíc korun. Jde o stejné dílo, které bylo o osmnáct měsíců dříve v Praze vydraženo za 600 tisíc korun. Na podzimní aukci téže společnosti byl pak jiný obraz téhož autora, který se předloni v Praze prodal za 540 tisíc korun (obě díla jsou reprodukována v Ročenkách ART+ za příslušné roky), neúspěšně nabízen v přepočtu za 580 tisíc korun. Jakkoli se může zdát, že jde o výrazné nárůsty, oba příklady spíše ukazují na vyrovnávání cen v Praze a v Bratislavě. Pokud prodávající platil standardní provize, i v případě Zpěvaček na opětovném prodeji tratil. Možná i proto jsme loni v segmentu slovenského umění na pražských aukcích mnoho překvapení a nečekaných nárůstů nezaznamenali.

Vojtěch Erdélyi: Pohled na pevnost v Užhorodu olej na plátně / 84,5 x 96,5 cm  cena: 720 000 Kč / Dorotheum 20. 9. 2014 Vojtěch Erdélyi: Pohled na pevnost v Užhorodu
olej na plátně / 84,5 x 96,5 cm
cena: 720 000 Kč / Dorotheum 20. 9. 2014

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...