ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 14 - Sochy

Také oblast sochařství se rok od roku více prosazuje jako svébytný tržní segment, byť jeho podíl na počtu prodaných předmětů a celkovém obratu se pochopitelně počítá v jednotkách procent. V loňském roce, obdobně jako v předchozím, prošly českým aukčním trhem necelé čtyři stovky sochařských předmětů a objektů.

Stanislav Kolíbal: Co bylo dříve hranou / 1968 leštěný bronz / 100 cm cena: 900 000 Kč / 1. Art Consulting 16. 2. 2014 Stanislav Kolíbal: Co bylo dříve hranou / 1968
leštěný bronz / 100 cm
cena: 900 000 Kč / 1. Art Consulting 16. 2. 2014

 

Prodejní úspěšnost v této kategorii zůstává dlouhodobě na 41 % a změnila se pouze v řádu desetinných míst. Nejsignifikantnější změnou v této kategorii je tak nárůst průměrné prodejní ceny děl za uplynulý rok o více než 12 % (!) a s tím související růst podílu tohoto tržního segmentu na celkovém aukčním obratu, a sice na 3,7 % celkového finančního objemu trhu.

Je ovšem třeba říci, že za zmíněný nárůst průměrné ceny v této kategorii vděčíme především dílům poválečného sochařství a asiatikům (o těch více v samostatné studii), jež jsou velmi výraznými a skutečnými tahouny tohoto segmentu. V posledních letech se také stále více tržně prosazují sochařská díla dřívějších staletí (o těch více ve studii o starém umění). S konečnou cenou nad hranicí půl milionu korun se loni vydražilo celkem deset děl. Dvě první příčky obsadila dvojice drátěných objektů Karla Malicha. Tyto dvě práce, obě dražené u 1. Art Consulting, také jako jediné překročily hranici milionu. Nejdražším sochařským dílem sezony se stal Malichův Strom, objekt z roku 1975 s proveniencí sbírky Marian Goodman v New Yorku. Ten se v únoru vydražil s výrazným nárůstem na 1,85 milionu korun. V listopadu se pak znovu po pěti letech v aukci objevil objekt Mrak. Práce, která je podle katalogu nově vytvořenou variantou sochy z počátku 70. let, vydaná v edici pěti kusů, odešla s nárůstem jednoho příhozu za částku 1,38 milionu korun. Jiný Malichův reliéf, Objekt z roku 1963, taktéž se zahraniční proveniencí, zaujal u téže síně v květnu, když našel majitele s nárůstem za 900 tisíc korun.

Výrazně na trhu v uplynulé sezoně zazářil i jiný z klasiků poválečného sochařství, Stanislav Kolíbal. Když se v únorové aukci 1. Art Consulting objevila jeho leštěná bronzová socha Co bylo dříve hranou, výrazný, esteticky zajímavý objekt z roku 1968 s proveniencí sbírky bývalého ředitele Guggenheim Musea Thomase Messera, vylétla její cena z 348 na konečných 900 tisíc korun. Tím se tato práce také zasloužila o nové autorovo cenové maximum. Majitele za 420 tisíc v průběhu roku našla také Kolíbalova minimalistická látková socha Dvě a dvě a za 216 tisíc korun i bronzový objekt Sedlina, obě práce z přelomu 60. a 70. let. Na podzim pak ještě jeho dřevěná asambláž Bílý reliéf č. XI, a sice za 324 tisíc korun. Na stejné aukci jako Kolíbalovo Co bylo dříve hranou se dražil i na trhu výjimečný mobil Vladimíra Janouška Reliéf s kyvadlem, datovaný do roku 1972. Dosažená částka 660 tisíc korun znamená nejvyšší Janouškovu cenu za posledních šest let.

Poválečné tendence geometrie a konstruktivismu loni na aukcích reprezentoval Hugo Demartini. Úspěšně se od něj vydražila trojice chromových objektů. Dva menší u 1. Art Consulting za 216 a 132 tisíc, větší Objekt III z roku 1969 našel u Orlys Art Auctions kupce za vyvolávací cenu 372 tisíc korun, což je třetí Demartiniho nejvyšší aukční cena. Sádrový Růžový reliéf z roku 1960 vyšel u European Arts na 180 tisíc korun. Výjimečně se loni na českém trhu objevila také dvojice Opticko-kinetických reliéfů Milana Dobeše z roku 1982. Oba našly kupce po 240 tisících korunách. S nárůstem se u 1. Art Consulting prodal také jeden z variabilů Radka Kratiny. Částka 300 tisíc korun představuje druhou nejvyšší za Kratinu zaplacenou cenu. Jiný jeho variabil našel v květnu kupce za 180 tisíc korun.

Úspěšný rok má za sebou i Jan Koblasa. Kupce loni na aukcích našlo neuvěřitelných sedm desítek jeho děl v celkové částce na 5 milionů korun. Z 25 nabízených soch se prodaly téměř všechny. Nejlépe pak 2,5 metru vysoký raný bronz Sv. Šebestián (1958), který vyšel u Prague Auctions na 237 tisíc korun. Z téhož období se u Pictury dražila také busta Nuda, s nárůstem nového majitele vyšla na 192 tisíc korun. Jeden z Koblasových proslulých dřevěných Králů z počátku 60. let odešel u 1. Art Consulting za vyvolávací cenu 228 tisíc korun. Dvojici litinových Hlav ze 70. let vydražil loni tamtéž i Karel Nepraš. Vyšly na 480 a 300 tisíc korun.

Vladimír Janoušek: Reliéf s kyvadlem / 1972 hliníkový plech, železo / 138 x 120 cm cena: 660 000 Kč / 1. Art Consulting 16. 2. 2014 Vladimír Janoušek: Reliéf s kyvadlem / 1972
hliníkový plech, železo / 138 x 120 cm
cena: 660 000 Kč / 1. Art Consulting 16. 2. 2014

 

Velký boj byl u Sýpky sveden o cennou sádrovou patinovanou Hlavu Zdeňka Palcra ze závěru 50. let. Vítězný zájemce za ni zaplatil 216 tisíc korun, což je i nová výše autorského rekordu. Palcrova Sedící dívka z téhož období byla na stejné aukci prodána za 102 tisíc korun. U Sýpky se těšil novému autorskému rekordu i Jan Švankmajer, když se jeden z jeho původních objektů z poloviny 60. let, na trhu zcela nedostatkových, Láhev – utonulá, prodal s nárůstem za 240 tisíc korun. Pro srovnání, zcela nový Švankmajerův objekt Zvíře vyšel u Prague Auctions na 187 tisíc korun. Trhem prošly také dvě zajímavé práce Libora Fáry. Vystavovaný a publikovaný objekt Via di Felice Romani z roku 1969 s částkou 384 tisíc korun ovšem nového majitele nenašel, úspěšná byla naopak raná cínová figura Ty (192 tisíc korun). Za 252 tisíc korun se prodal také jeden z perforovaných reliéfů Aleny Kučerové s názvem V moři.

Výraznému zájmu se v zimě u Adolf Loos Apartment and Gallery těšil rozměrný objekt Jiřího Koláře Sentiment-A. Tato chiasmáž na dřevě z roku 1981 se objevila už o rok dříve na aukci v Amsterodamu. V Praze se pak dočkala dalšího nárůstu na konečných téměř 400 tisíc korun. Poprvé se loni v aukcích objevila také dvojice prací představitele poválečné výtvarné grotesky Bohumila Zemánka. Jeho bronz Houpačka z poloviny 60. let se u Pictury prodal za vyvolávací cenu 180 tisíc korun.

Z prací meziválečných autorů se loni s nárůstem prodala dvě výrazná díla Otty Gutfreunda. Civilistní sádrová skupina Čtyři roční období z poloviny 20. let našla majitele u Galerie Kodl za 516 tisíc korun. Jedna z variant rané kubistické Podobizny otce vylétla u Galerie Art Praha na 432 tisíc korun. Za stejnou částku a s hned trojnásobným nárůstem našla u téže síně zájemce Hlava medusy od Jaroslava Horejce. Dřevěná kompozice Františka Bílka V tvůrčí hodině vyšla u Dorothea i s nárůstem na 156 tisíc korun. Secesní figura Salambo Rudolfa Čermáka se zde prodala jen o 12 tisíc korun dráže.

U European Art se bojovalo o bronzovou figuru tanečnice Jelizavety Nikolské od Emanuela Kodeta. Dosažená částka 264 tisíc korun znamená pro tohoto autora aukční maximum. Tamtéž se po dramatické licitaci prodala raná Klečící figura Jana Baucha. Cena sádrové plastiky vylétla ze 60 na 276 tisíc korun. Raketový nárůst ze 42 na 228 tisíc korun zaznamenalo i ženské Torzo Karla Lidického u Galerie Art Praha, práce z roku 1936. Částka zaplacená za tuto práci je zdaleka nejvyšší, jakou kdy Lidického dílo v aukci dosáhlo. Z prací ještě 19. století se s nárůstem na 285 tisíc korun u Arthouse Hejtmánek prodaly párové karyatidy z pálené hlíny od Bohuslava Schnircha.

Sochařská díla nejnovějšího data na aukcích úspěšně reprezentovala například svařovaná Koule z koleček od Čestmíra Sušky (300 tisíc korun), ženská figura Nebezpečná od Petera Nižňanského (228 tisíc korun) či epoxidová figura Pičus od Viktora Freša (168 tisíc korun).

Jan Švankmajer: Láhev – utonulá / 1964 objekt / 50 x 22 cm cena: 240 000 Kč / Sýpka 19. 10. 2014 Jan Švankmajer: Láhev – utonulá / 1964
objekt / 50 x 22 cm
cena: 240 000 Kč / Sýpka 19. 10. 2014

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...