ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Ročenka 14 - Šperky

Klientela pro šperky

Loňský rok se z pohledu obchodování rozbíhal velmi pomalu, stejně jako každý rok. V jeho počátku v nákupech jasně vedla ruská a postsovětská klientela, která slaví pravoslavné Vánoce později a má v oblibě Českou republiku jako místo, kde tráví svátky.

Marie Křivánková / secesní set  žlutého zlato a akvamarýny Marie Křivánková / secesní set
žluté zlato a akvamarýny

 

text: Martin Cinolter (autor je starožitník a znalec šperků)

Zahraniční turistika je faktor, který se nemalou mírou podílí na obchodování se starožitnostmi v naší republice. Zahraniční návštěvníci si často chtějí odvézt z destinace suvenýr, resp. upomínku na zemi, kterou navštívili. Suvenýry vyráběné podle jedné šablony a často i s nálepkou made in China jim většinou nestačí co do kvality a vkusu, a proto občas zavítají do českých antiků, aby zde našli něco, co je svým způsobem jedinečné a unikátní. Proto u nás najdeme většinu obchodů se starožitnostmi na místech, kam nejraději cílí zahraniční návštěvníci. Z tohoto důvodu nás obchodníky nepřímo a někdy i přímo zasahuje a ovlivňuje dění ve světě.

Při vleklé krizi západní civilizace zcela jasně odpadá tradiční zahraniční klientela, která se mění hlavně ve prospěch asijských zákazníků. Tento vliv se projevuje zvýšenou poptávkou po čínských uměleckých artefaktech. Zvýšený zájem o starožitnosti je možné sledovat i u korejských zákazníků. Jednou z mála asijských zemí, která v minulých letech ekonomicky sílila a její zájem o komoditu jménem starožitnosti v České republice je okrajový, resp. žádný, je Indie.

Vliv ruské klientely milující luxus, výrazně ovlivňující i náš trh se starožitnostmi, se koncem roku zcela propadl vlivem krize kolem krádeže Krymu a ne zcela latentní ruské vojenské anexe východu Ukrajiny. Následně uvalené sankce spolu s výrazným poklesem cen ropy a plynu vykonaly své. Nájezdy překupníků se starožitnostmi z postsovětských republik ustaly a zůstali jen ti, kteří „loví“ pro své movité zákazníky hodnotnější šperky a drahé kameny v nejvyšších cenových relacích. Bohatí zákazníci hledali místo, kam by utekli se svými penězi od propadajícího se rublu a prohlubující se krize tohoto regionu. Šperky s drahými kameny v tomto směru skýtají vítané uchování hodnoty v kombinaci s možností rychlého přesunu s koncentrovanou hodnotou v malém objemu.

Konec roku byl ale ve znamení velkého zájmu české klientely o starožitnosti, a to nejen v souvislosti s přicházejícími Vánocemi. Zřejmé to bylo i v porovnání jarního a podzimního veletrhu starožitností, kde co do prodeje dominoval jasně ten podzimní. Určitě na to měl i vliv tentokrát vhodně zvolený termín podzimního veletrhu Asociace starožitníků, která jej každoročně pořádá.

Češi stále podléhají kouzlu jedinečnosti starožitností a dávají jim přednost před unifikovanými dárky diktovanými reklamou v masmédiích. Zájem střední třídy o starožitné šperky dlouhodobě roste, a to nejen u střední a starší generace. Dlouhodobě stoupající zájem je znát i u mladších lidí. Vlažný trh drží šperky na nižší cenové úrovni a našinec poznává, že velmi často najde v anticích kvalitní, ručně vyrobený šperk za lepší cenu než v nových zlatnictvích.

Marie Křivánková / secesní koliér   žluté čtrnáctikarátové zlato zdobené akvamarýnem Marie Křivánková / secesní koliér  
žluté čtrnáctikarátové zlato zdobené akvamarýnem

 

Zdravým trendem je kultivace vkusu a zvyšující se náročnost. Češi se naučili selektovat kopie starožitných šperků, které před deseti lety zaplavily některé obchody a aukční síně, od těch pravých. Naštěstí jsou tyto kopie pomalu na ústupu. Na trhu se již také dlouho nabízí dovezené šperky ze světa. Po delší dobu se u nás objevují kopie artdecových šperků vyráběných masivně v Argentině a Brazílii a dovážené do Čech hlavně přes Spojené státy. To by samo o sobě nebylo špatné, kdyby našinec nebyl klamán časem vzniku, resp. výroby. Šperky vypadají velmi atraktivně, jedná se většinou o kombinaci barevných kamenů, jako jsou smaragdy, safíry a rubíny s diamanty. Na první pohled zaujmou atraktivním designem, ale posléze je pod lupou patrná nízká kvalita. U diamantů se většinou jedná o nízkou barvu a u valné většiny kamenů o nízkou čistotu. Šperky nejsou puncovány starými punci a je na ně většinou vystaven certifikát puncovního úřadu, v mnoha případech jsou přepuncovány. Matoucí může být i fakt, že diamanty mají starý brus.

Oproti tomu se na trhu objevují šperky dovážené z Evropy povětšinou skutečně z první poloviny 20. století, hlavně z Francie, Británie, Spojených států a Itálie, kdy je kvalita výrazně lepší. Velmi trendy začínají být také zajímavé kousky z 50. a 60. let minulého století, které jdou ruku v ruce s rostoucím zájmem o užité umění z této doby. Vozí se většinou z Německa.

Není bez zajímavosti, že nejen naši obchodníci dovážejí starožitné šperky, ale i zahraniční obchodníci zkoušejí prodat u nás svoje starožitnosti. Osobně jsem zaznamenal prodejce z Venezuely, Rakouska, Německa, ale v obchodě se mi dokonce ukázali i italští obchodníci nabízející jejich starožitné šperky. Trh tedy funguje obousměrně.

Stálicí co do zájmu klientů českého trhu se starožitnými šperky jsou šperky z první třetiny, resp. poloviny dnes již minulého 20. století z období art deca a secese. Lídrem českého „art nouveau“ jsou již dlouho krásné šperky pocházející z návrhů Marie Křivánkové - „ženy české secese“, jak ji nazvala paní Adlerová. Budí neutuchající zájem. Její osobité návrhy a realizace nenechávají žádného znalce a sběratele chladným, vzbuzují respekt a uznání i u zahraničních sběratelů. Osobitý šnekovitý filigrán je skutečně nezaměnitelným rukopisem této dámy. Šperky jsou povětšinou zdobeny jejím oblíbeným akvamarínem, ale i syntetickými kameny.

Rok 2014 tedy opět potvrdil pokračující trendy z posledních let – vzrůstající zájem asijské klientely, vytříbený vkus českých zákazníků a také zájem mladší generace o starožitnosti.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...