ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 14 - Světový trh

Rok 2014 byl pro aukční domy Sotheby’s a Christie’s úspěšný napříč všemi kategoriemi. Média tak mohla pravidelně přinášet zprávy o historických výnosech a nových autorských rekordech. Velmi dobrý rok se projevil i v tom, že oba aukční domy začaly opět v hojné míře poskytovat tzv. garance, které mají motivovat zdráhavé navrhovatele.

Andy Warhol: Trojitý Elvis / 1963 kombinovaná technika na plátně / 208,3 x 175,3 cm cena: 81 925 000 USD / Christie´s New York 12. 11. 2014 Andy Warhol: Trojitý Elvis / 1963
kombinovaná technika na plátně / 208,3 x 175,3 cm
cena: 81 925 000 USD / Christie´s New York 12. 11. 2014

 

Výsledky obou největších aukčních domů – Christie’s i Sotheby’s – vykazují pozitivní tendence. Shodně hlásí nárůsty ve všech třech námi sledovaných kategoriích. Potvrzuje se rovněž trend z minulých let, že nejdůležitějším segmentem aukčního trhu je pro oba aukční domy stále kategorie poválečné moderny a současného umění. Mezi deseti nejdražšími položkami sezony najdeme jen tři díla ze sekce impresionismu a klasické moderny a hned sedm zástupců poválečného a současného umění.

Sběratelé na aukcích pořádaných Christie’s a Sotheby’s dohromady utratili 12,8 miliardy dolarů. U Sotheby’s vzrostl celkový obrat o 18 % až na 6 miliard. Současné umění si ukrojilo 1,6 miliardy, což představuje nárůst o 20,3 %. O něco lépe se dařilo impresionistům, kde obrat 1,4 miliardy znamenal navýšení o 26,7 %. Statistiky ještě nejsou kompletní. Zatím chybí celková čísla k privátním prodejům. Za první tři čtvrtletí se však tento segment nevyvíjel dobře, neboť došlo k výraznému poklesu výnosů, o 35 %.

Ještě spokojenější mohou být u konkurence. Nabídka Christie’s přilákala 30 % nových kupců, kteří se podíleli na navýšení aukčních prodejů o 15 %. Celkový aukční obrat činil 6,8 miliardy dolarů. Historicky nejlepší rok zaznamenalo současné a poválečné umění, u nějž výsledný obrat 2,8 miliardy dolarů představuje nárůst o 33 % oproti roku 2013. Impresionisté si pak polepšili o 19 % (1,2 miliardy dolarů). Za první pololetí roku 2014 navíc plných 51 děl z nabídky Christie’s překonalo hranici 10 milionů dolarů a téměř 500 položek se prodalo za více než milion dolarů.

Nejúspěšnější aukce sezony proběhly na podzim v New Yorku. Během dvou listopadových týdnů bylo vydraženo umění za více než 2,3 miliardy dolarů. Součástí tohoto veleúspěšného bloku byla i aukce poválečného a současného umění v Christie’s, ve které bylo vydraženo 75 položek za 852,9 milionu dolarů. To je nejlepší výsledek večerní aukce všech dob.

Nehledě na úspěchy popsané výše však oba největší aukční domy mění své vedení. V Sotheby’s se změna očekávala. Současný ředitel William Ruprecht se dostal do sporu s hlavními akcionáři, a navíc Sotheby’s pod jeho vedením dosáhla v letech 2011–2014 v klíčovém segmentu poválečného a současného umění výrazně horších výsledků než konkurenční Christie’s. Změna na vedoucím postu v Christie’s, kde současného ředitele Stevena Murphyho vystřídala Patricia Barbizet, je však překvapivá. Murphy dosáhl v posledních letech výrazných úspěchů a jeho odchod se neočekával.

Poválečná moderna a současné umění

Hlavním dějištěm těch největších obchodů ze segmentu poválečné moderny a současného umění byl již tradičně New York. Všech deset nejdražších položek uplynulé sezony bylo vydraženo právě tam. Zajímavostí je, že sedm děl z této kategorie v první desítce se vydražilo v Christie’s. To jasně poukazuje na dominanci tohoto aukčního domu v klíčovém segmentu.

Nejvýše vydraženým dílem této kategorie se stalo dílo představitele abstraktního expresionismu – plátno Černý oheň I Barnetta Newmana. Práce z roku 1961 byla nabízena na jarní aukci Christie’s s neveřejným předaukčním odhadem a nový majitel jej získal za 84 milionů dolarů. Výsledná částka je současně i nový Newmanův autorský rekord, který je téměř dvojnásobný oproti jeho dosavadnímu rekordu (43,8 milionu dolarů) za plátno Onement VI.

Snad nikoho nepřekvapí, že šlo o velmi úspěšný rok i pro trh Andyho Warhola. Pokud bychom jako kritérium brali objem obratu jednotlivých umělců, s vydraženými bezmála 1300 položkami a celkovým výnosem 653 milionů dolarů vedl by Warhol žebříček. Jeho nejdražší plátna loňska byla prodána u Christie’s a hned dvěma z nich dominují hvězdy showbyznysu. Největší zájem vzbudil Trojitý Elvis, který našel kupce u Christie’s za 82 milionu dolarů. Tváří druhého nejdražšího Warholova plátna byl Marlon Brando (Čtyři Marlonové), za kterého nový majitel zaplatil 70 milionů dolarů. Závažnější téma nesl další Warholův obraz Race Riot (1964). Obraz odkazující na rasové nepokoje v Alabamě z jara 1963 zaujal dražitele v květnové aukci Christie’s a ti jej vynesli až na 63 milionů dolarů.

Alberto Giacometti: Vůz (Chariot) / 1951 - 1952 patinovaný bronz / výška 144,7 cm cena: 100 965 000 USD / Sotheby´s New York 4. 11. 2014 Alberto Giacometti: Vůz (Chariot) / 1951 - 1952
patinovaný bronz / výška 144,7 cm
cena: 100 965 000 USD / Sotheby´s New York 4. 11. 2014

 

V Christie’s se také mimořádně dařilo triptychu Francise Bacona Tři studie k portrétu Johna Edwardse. Když se na trhu objevil naposledy před 13 lety, prodal se jen za 4,5 milionu dolarů. Tentokrát za něj nový majitel musel zaplatit necelých 81 milionů dolarů. Mezi dalšími autorskými rekordmany sezony jmenujme například Cye Twomblyho (69,6 milionu), Eda Ruschu (30,4 milionu), Georga Baselitze (7,4 milionu), Petera Doiga (18 milionů), Cindy Sherman (6,8 milionu) nebo Jaspera Johnse (36 milionů).

Nejdražším žijícím autorem, díky rekordu z roku 2013, nadále zůstává Jeff Koons (Baloon Dog za 58,4 milionu dolarů). K několika změnám ale došlo na pozicích ženských autorek. Japonka Yayoi Kusama se v posledních letech, i díky svému extravagantnímu vzhledu, těší velké pozornosti. Na listopadové aukci Christie’s se právě ona stala nejdražší žijící ženskou autorkou. Jedna z jejích „puntíkovaných“ prací, Bílá č. 28 z roku 1960, se prodala za 7,1 milionu dolarů. Velký úspěch zaznamenala i Tracy Emin, představitelka Young British Artists (YBAs), jejíž instalace Moje postel se vydražila za velkolepých 2,2 milionu dolarů. Díky novému majiteli – německému sběrateli umění hraběti Christianu Duerckheimovi – bude na deset let zapůjčena do londýnské Tate Gallery, která si bohužel, kvůli nedostatku finančních prostředků, v aukčním souboji nemohla zahrát. V listopadu se pak měnilo pořadí nejdražších ženských autorek vůbec. Po aukci v Sotheby’s se do čela tohoto žebříčku dostala Georgia O’Keeff, za jejíž malbu Jimson Weed / Bílý květ č. 1 byl sběratel ochoten zaplatit 44,4 milionu dolarů.

Za zmínku v této kategorii stojí i úspěšná aukce Sotheby’s s nabídkou italských prací hnutí Arte Povera z významné sbírky inženýra Giobatty Meneguzza, která vynesla 65 milionu dolarů a zahrnovala jména jako Lucio Fontana, Piero Manzoni nebo Agostino Bonalumi.

Impresionisté a klasická moderna

Už začátkem roku se londýnská pobočka Christie’s těšila z rekordních výnosů, když aukce impresionismu a klasické moderny přinesly 179,9 milionu liber. Následný blok aukcí síně Sotheby’s tento výsledek překonal s číslem 215,8 milionu liber. Ke konci roku dokonce newyorská pobočka Sotheby’s hlásí nejlepší výsledek za svoji 270letou kariéru – 422 milionů dolarů. Nejlepšímu výsledku, jaký kdy Sotheby’s v New Yorku dosáhli, dozajista pomohla i sbírka Jana Krugiera, která se kompletně vyprodala a vynesla 122,1 milionu dolarů.

Nejúspěšnějšími položkami této sekce se stala dvě sochařská díla, obě vydražená v listopadové aukci newyorské Sotheby’s. Absolutně nejdražším dílem loňské aukční sezony se stala socha Alberta Giacomettiho Chariot (Vůz). Skulptura datovaná mezi léta 1951–1952, jak tomu už u nejdražších položek bývá, neměla veřejný předaukční odhad. Konečná cena se vyšplhala na téměř 101 milionů dolarů. Nicméně nejdražším Giacomettiho dílem stále zůstává Kráčející muž I, socha vydražená před čtyřmi lety za 104,3 miliony dolarů. I druhou nejdražší položkou kategorie, shodou okolností i večera, byla sochařská práce, Modiglianiho vápencová busta Tête. Konečná částka 70,7 milionu dolarů vysoko přesáhla předaukční odhad, který se pohyboval kolem 45 milionů.

Nejdražším impresionistickým plátnem sezony je Manetův portrét Le Printemps (Jaro), dražený v listopadové aukci Christie’s. Portrét dámy se slunečníkem čekala cesta z jednoho muzea do druhého. Z National Gallery of Art ve Washingtonu, kde bylo Manetovo plátno na dlouhodobé zápůjčce před aukcí, putuje do losangeleského Gettyho muzea, jenž obraz získalo za 65,1 milionu dolarů.

Juan Gris: Zátiší s kostkovaným ubrusem / 1915 olej na plátně / 116,5 x 89,3 cm cena: 56 658 470 USD / Christie´s London 4. 2. 2014 Juan Gris: Zátiší s kostkovaným ubrusem / 1915
olej na plátně / 116,5 x 89,3 cm
cena: 56 658 470 USD / Christie´s London 4. 2. 2014

 

I když Picasso tentokrát nemá zástupce mezi nejdražšími položkami sezony, objem jeho prodejů byl fenomenální. S vydraženými téměř třemi tisíci položkami (přesně 2820 děl) a obratem 448,7 milionu dolarů obsadil druhé místo, hned za Warholem. V Sotheby’s si Picasso připsal alespoň rekord za práci na papíře (16,9 milionu dolarů) za kvaš Kompozice (Composition au Minotaure) z roku 1936. Tento kvaš byl přitom nabízen jen s odhadem 2,9–4 miliony dolarů. Atraktivní provenience ovšem udělala své. Švýcarský sběratel Jan Krugier, součástí jehož pozůstalosti byl nabízený kvaš, jej totiž získal přímo od Picassovy vnučky Mariny Picasso.

Příkladem dalšího aukčního úspěchu byl únorový prodej plátna Juana Grise, který se odehrál na půdě londýnské Christie’s. Zátiší Nature morte à la nappe à carreaux (Zátiší s kostkovaným ubrusem) z roku 1915 dražitelé vynesli až na 56,7 milionu dolarů. Cena za velkoformátové plátno syntetického kubismu tak není jen Grisovým osobním rekordem, ale současně i nejdražším kubistickým dílem prodaným v aukci.

Staří mistři

Tak jako je New York pomyslnou Mekkou současného umění, Londýn stále platí za centrum trhu starých mistrů. Specifikem a největším úskalím tohoto segmentu je sice relativně omezená nabídka, aukčním domům se ale opět podařilo shromáždit zajímavý materiál. Staří mistři se sice netěší tak velké pozornosti médií ani veřejnosti, přesto se ale o ně nezajímá tak uzavřený okruh sběratelů, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ze zpráv Sotheby’s vyplývá, že komunita sběratelů není až tak vyhraněná. Více než polovina klientů nakupujících staré mistry vloni utrácela i v dalších odděleních.

I když jde o nejméně exponovaný segment, i tady se posunovaly příčky osobních rekordů a aukční domy byly s výsledky převážně spokojeny. Sotheby’s vloni v kategorii starých mistrů napříč všemi pobočkami posbíral celkový výnos ve výši téměř 295 milionů dolarů. Oproti roku 2013 se jedná o 36% nárůst a Sotheby’s tímto úspěchem upevnil svoji vůdčí pozici na poli starých mistrů, kterou se jim za posledních deset let povedlo obhájit hned osmkrát.

Hvězdou sezony byl určitě J. M. W Turner a jeho plátno Řím z hory Aventine. Nejenže Turnerovi zajistilo s částkou 47,4 milionu dolarů autorský rekord, ale tento výsledek současně představuje i nejvyšší cenu, za jakou kdy bylo britské umění vytvořené před rokem 1900 vydraženo. Katalog stejné aukce nabízel i Canalettovy Benátky, náměstí San Marco, východní pohled směrem k bazilice. Canaletto je považován za nejlepšího malíře Benátek a tato jeho veduta ze 30. let 18. století byla k vidění poprvé po 160 letech. Sběratelé to náležitě ocenili a výslednou cenu vynesli na 8,5 milionu dolarů.

Za úspěch umění 19. století lze považovat i prodej práce na papíře představitele prerafaelitů Dante Gabriela Rossettiho. Výše předloňského rekordu (Láska mezi ruinami – 22,4 miliony dolarů) to sice zdaleka nedosahuje, i tak výsledná cena 4,5 milionu dolarů za Venuši (Venus Verticordia) předčila očekávání (předaukční odhad 1,6–2,4 milionu dolarů). Akvarel vznikl jako verze původní malby, která se nachází ve sbírkách Russell-Cotes Art Gallery & Museum v Bournemouthu. Obraz se, bohužel už jako prodaný, zalíbil továrníkovi z Glasgow Williamu Grahamovi, který byl současně i významným patronem prerafaelitů, a tak pro něj Rossetti dodatečně vytvořil tento akvarel.

Síni Christie’s se zase podařilo získat významnou Rothschildovu sbírku, z níž mimo jiné pocházela i další zajímavá veduta uplynulé sezony. O výjevy z Benátek je dlouhodobě na trhu zájem, a díky tomu si tato díla konzistentně drží vysoké ceny. Vzácně je ale k mání práce takového mistra, a to navíc v kombinaci s neotřesitelnou proveniencí, jakou byly Benátky (The Bacino di San Marco, with the Piazzetta and the Doge’s Palace) od Francesca Guardiho, které měl rod Rothschildů v držení již od konce 19. století. Nový majitel tuto kombinaci ocenil na 16,9 milionu dolarů.

Hned začátkem roku se pozici nejdražšího iluminovaného rukopisu podařilo potvrdit tzv. Rothschildově modlitební knížce. Ukázka zaalpské renesanční práce byla v Christie’s dražena během patnácti let již podruhé. Její cesta z Nizozemí, kde byla vytvořena zřejmě v Ghentu nebo Bruggách, vedla přes Rothschildovu sbírku, jejíž součástí se stala v průběhu 19. století. Během druhé světové války byla zabavena nacisty a až v roce 1999 opět vrácena. Ještě tentýž rok byla v Christie’s dražena a její výsledná cena 8,6 milionu liber jí zajistila pozici nejdražšího iluminovaného rukopisu (tehdejším kurzem 13,4 milionu dolarů). Tentokrát za něj zájemce musel zaplatit 13,6 milionu dolarů, což je sice částka rekordní, nicméně navrhovatel určitě očekával více.

Závěrem je třeba zmínit jiný, pro české prostředí však významný prodej. V prosincové aukci Christie’s měli dražitelé možnost bojovat o bronzovou, více než metr vysokou, na trhu zcela výjimečnou figuru Bakcha držícího glób z dílny dvorního rudolfínského sochaře Adriaena de Vriese. Její konečná cena v New Yorku překonala horní hranici akčního odhadu částkou 27,9 tisíc dolarů, v přepočtu tedy přibližně 620 tisíc korun.

Rothschildova modlitební knížka (Kniha hodinek) / 1505 - 1510 iluminovaný manuskript na pergamenu / 252 listů, 23 x 16 cm cena: 13 605 000 USD / Christie´s New York 29. 1. 2014 Rothschildova modlitební knížka (Kniha hodinek) / 1505 - 1510
iluminovaný manuskript na pergamenu / 252 listů, 23 x 16 cm
cena: 13 605 000 USD / Christie´s New York 29. 1. 2014

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...