ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Staří francouzští mistři v Paříži

Louis Grandchamp des Raux nabídl svoji sbírku Sotheby‘s

Nestává se každý měsíc, že se na trh dostane výjimečně vkusně a citlivě poskládaná sbírka. Louis Grandchamp des Raux se rozhodl nabídnout svou kolekci francouzského výtvarného umění 17. a 18. století. Kolekce propagovaná jako „nejvýznamnější sbírka tohoto typu nabízená v aukci za několik posledních desetiletí“ jde do dražby 26. března pod záštitou pařížské Sotheby’s ve spolupráci s domy Arcurial a Cabinet Turquin.

Anne Vallayer-Coster Portrét houslistky (Portrait d’une violoniste) / 1773 / olej na plátně / 116 x 96 cm / Sotheby’s 26. 3. 2015 / 300 – 400 tisíc EUR Anne Vallayer-Coster: Portrét houslistky / 1773 / olej na plátně / 116 x 96 cm / Sotheby’s 26. 3. 2015 / 300 – 400 tisíc EUR

 

Louis Grandchamp des Raux svou sbírku, která čítá čtyřicet devět exemplářů, budoval plných dvacet pět let. Dnes se v ní vyskytují jména jako François Boucher, Jean Honoré Fragonard, François Desportes, Louyse Moillon, Anne Vallayer-Coster nebo Hubert Robert a po jejich boku méně známí Pierre-Antoine Lemoine či Nicolas-Bernard Lépicié. Sbírku děl ze 17. a 18. století tvoří především francouzská a severoevropská škola.

Odhadce a specialista na daná období Eric Turquin, který zná příběh kolekce od jejich raných začátků, k ní uvedl: „Louise zpočátku lákala vlámská a holandská klasika z první poloviny 17. století.“ Se stupňující se vášní se vyvinul i jeho sběratelův vkus. Grandchamp des Raux si oblíbil především francouzskou malbu 18. století.

Silné malířky

Součástí sbírky je hned několik děl přinejmenším blížících se mistrovské kategorii. Portrét houslistky (Portrait d’une violoniste) od Anne Vallayer-Costerové z roku 1773 je jedním z nich. Houslistka je jedním z mála portrétů Vallayer-Costerové, která většinu své tvorby věnovala námětům zátiší. Plátno inspirované Jean Siméon Chardinovou jde do dražby při odhadu 300 až 400 tisíc eur. Zátiší, kterých je v nabízené sbírce nespočet, reprezentuje i Louyse Moillonová Zátiším s broskvemi na cínovém podnose z roku 1634. Vyšší odhad díla je 600 tisíc eur. Obdobně chmurně laděné je i její další zátiší s pomeranči a granátovými jablky (Nature morte au panier de bigarades et grenades), které se taktéž drží linie střídmých barev a přímé kompozice.

Jacob van Hulsdonck: Koš s broskvemi, švestkami a grepy / přelom 16. a 17. století / olej na plátně / 48 x 64 cm / Sotheby’s 26. 3. 2015 / 250 – 350 tisíc EUR Jacob van Hulsdonck: Koš s broskvemi, švestkami a grepy / přelom 16. a 17. st. / olej na plátně / 48 x 64 cm / Sotheby’s 26. 3. 2015 / 250 – 350 tisíc EUR

 

Severská škola zátiší

Stavebními kameny Grandchamp des Rauxovy sbírky jsou ve skutečnosti díla, která byla původně v rodinném majetku. Jde o další zátiší pocházející z palet ve Francii oblíbených severských mistrů. Isaac Soreau nabídne Podnos s grepy, třešněmi a jahodami v duchu vlámské tradice. Kytice ve váze od Belgičana Jana Franse van Daela je typickým příkladem mistrova harmonického citu pro detail a barvu. Oba výše zmínění svedou licitační souboj po boku barokního Jacoba van Hulsdoncka, jehož Koš s broskvemi, švestkami a grepy z přelomu 16. a 17. století je klasickým příkladem jeho tvorby. Při střídmém odhadu 250 až 350 tisíc eur by se o plátno mohl strhnout poměrně zajímavý boj.

François Boucher: Pastorální scéna s pradlenami a párem / první pol. 18. století / olej na plátně / 72,5 x 60 cm / Sotheby’s 26. 3. 2015 / 120 – 180 tisíc EUR

 

Staří mistři

François Boucher oživil pastorální náměty nespočtem postav v moderních kostýmech a povysadil je tak na nejvyšší piedestal malby 18. století. Pastorální scéna (Pastorale champêtre avec lavandières et un couple au bord de l’eau) je toho příkladem. Energický styl podchycený silnými tahy štětce dokonale podkresluje cit pro kompozici. Horní odhad 180 tisíc eur by si malba jistě zasloužila. Jean-Honoré Fragonard během své první návštěvy Itálie mezi lety 1756 a 1761 objevil krásy okolí Říma. Poezie Fragonardovy Italské krajiny se schodištěm (Paysage italien à l’escalier) je typickým příklade malířovy jemné práce se světlem a stíny. Plátno má šanci dosáhnout na vyšší odhad 300 tisíc eur.

Mezi skutečné klenoty des Rauxovy sbírky patří scéna Rybářů za svítání (Le départ des pêcheurs au lever du jour) od Josepha Verneta. Dílo, které je označováno za „historický monument“ zdobilo zámek de Ferney-Voltaire. Vernet si malbami ze svých cest získal značnou reputaci, která pro něj znamenala vstupenku do prestižního pařížského Salónu.

Joseph Vernet : Rybáři za svítání / 1747 / olej na plátně / 98 x 134 cm / Sotheby’s 26. 3. 2015 / 400 – 600 tisíc EUR Joseph Vernet : Rybáři za svítání / 1747 / olej na plátně / 98 x 134 cm / Sotheby’s 26. 3. 2015 / 400 – 600 tisíc EUR

 

Neméně významnou součástí sbírky je pohled na Svatopetrské náměstí z Berniniho kolonády (Rome, la place Saint Pierre, vue depuis la colonnade du Bernin) od Huberta Roberta. Malé plátno o rozměrech 33 x 33 centimetrů jde do dražby při odhadu 80 až 120 tisíc eur.

Do dražby jde i žánrový portrét Ženy s bílým šátkem (Le Portrait de jeune femme au fichu blanc) Jean-Baptista Greuze, nabízen bude s odhadem 80 až 120 tisíc eur. Podobná autorova práce, Vesnická nevěsta, se roku 1761 objevila například na pařížském Salonu. Pro sběratelské nadání majitele sbírky hovoří i další zajímavá díla méně známých umělců jako jsou Nicolas-Bernard Lépicié nebo Pierre-Antoine Lemoine. Poslední březnový čtvrtek bude u pařížské Sotheby’s z čeho vybírat.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...