ART+, vše o trhu s uměním
Březen 2017 1146 

Art+Antiques Světové aukční maximum pro Milana Kunce

Sýpka 26. 2. 2017

První z větších aukcí v novém roce byla aukce společnosti Sýpka, která se konala poslední únorovou neděli. Jejím těžištěm byla tentokrát kolekce poválečných a současných uměleckých děl, nechyběl ale ani kvalitní soubor modernistických designových výrobků a nábytku. Dražba nabídla celkem 219 děl, prodáno jich bylo 102 za cenu přesahující 5,5 milionu korun. Jedno dílo bylo vydraženo nad hranicí milionu korun, devět dalších za více než stotisícové částky.

Milan Kunc: Láska, víra, válka a smrt, 1980

Milan Kunc: Láska, víra, válka a smrt, 1980, olej na plátně, 170 x 200 cm, cena: 1 790 000 Kč

 


 

Nejdražším dílem aukce se stal obraz Milana Kunce Láska, víra, válka a smrt vydražený sice jen za minimální podání, ale i tak v novém celosvětovém maximu 1,79 milionu korun. Překonalo to předchozí, tři čtvrtě roku staré (taktéž z českých aukčních síní), o téměř 800 tisíc korun. Ačkoli se díla Milana Kunce na domácím trhu objevují v poslední době poměrně často, v tomto případě se jednalo o dost specifickou záležitost. Obraz byl rozměrný, časné datace (1980) a nezanedbatelná byla i jeho výstavní minulost (Düsseldorf, Groningen, Milano, San Marino). Autor, který po roce 1968 emigroval do Německa, se na düsseldorfské Kunstakademie stal žákem Josepha Beuyse a Gerharda Richtera, od roku 2004 již opět žije a pracuje v Praze. Aukce nabídla i dílo Kuncova souputníka z Düsseldorfské akademie, Petera Angermanna, s nímž (a také s Janem Knapem) společně v roce 1979 založili skupinu Normal. Obraz Canyon du Verdon je prvním Angermannovým na domácím trhu draženým dílem, prodal se za 216 tisíc korun.

Na horní hranici odhadní ceny se z oblasti klasické moderny dostal olej Otakara Nejedlého Krajina z Korsiky. Nový majitel za něj vydal 216 tisíc korun. Svěží drobný olej Letní den Oldřicha Blažíčka (1934) odešel za 84 tisíc korun. Zájem byl i o komorní zátiší Jana Slavíčka (66 tisíc) nebo Jaro v Třebenicích Bohumíra Dvorského (78 tisíc korun).

Z poválečného umění uspěl Jiří Kolář, jehož velkoformátová koláž Bez názvu se dostala k novému majiteli za 180 tisíc korun. Výrazný nárůst zaznamenal i drobný olej na dřevě Bohumíra Matala Postava z roku 1985, který vystoupal na více než dvojnásobek minimálního podání, 78 tisíc korun.

Federico Díaz: Big Light I, 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

  Federico Díaz: 
  Big Light I, 2016,
  glazovaná keramika, 
  výška 33 cm, ø 37 cm,
  cena: 144 000 Kč

Dařilo se i současnému umění, především dílům Federica Díaze. Recentní vázy z modře glazované keramiky Big Light I a Big Light II získal nový majitel za 144 a 114 tisíc korun. Big Light, autorův nejnovější projekt s prvky performance, do 12. března představuje brněnský Dům umění. Díazovo třetí dílo, kresba inkoustem na rýžovém papíře adjustovaném na plátně ze série Eccentric Gravity, se vydražilo za konečnou částku 192 tisíc korun. Za 180 tisíc korun se prodal obraz Maminka Petra Nikla z roku 2012. S cenou 192 tisíc úspěšně prošlo aukcí i dílo Olej v srsti Jiřího Černického z 90. let s podobiznou Krista namalovanou na zadní části obrazu, která z přední strany prosvítá přes umělou srst a tvoří abstraktní výjev.

V oblasti prací na papíře se dobře prodaly koláže Adolfa Hoffmeistera První Marťané přistáli v jižní Anglii a Rio de Janeiro, obě shodně za 66 tisíc korun. Překvapením byla dražba souboru kubánských revolučních plakátů, které vystoupaly ze 7 na více než 33 tisíc korun. Z užitého umění a starožitností byl zájem o keramickou, glazurovanou, přes metr vysokou plastiku Velký marabu, vyrobenou v Bechyni zřejmě v první polovině 20. století. Odešla za 144 tisíc korun.

K nejzajímavějším nevydraženým artefaktům patřil kubizující kryt otopného tělesa z doby po roce 1918 a dvojice monumentálních skleněných lustrů Reného Roubíčka ze 70. let.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...