ART+, vše o trhu s uměním
Září 2017 1367 

Turner, Brueghel a van Dyck

Prosincoví staří mistři a britská malba v Londýně

Po strhujících listopadových aukcích moderny a současného umění přichází Christie’s a Sotheby’s s dražbami starých mistrů a vrcholné britské malby. Licitace konané již tradičně v Londýně nabídnou na osmdesát pečlivě vybraných děl. Na autorský rekord si pomyslí Turnerův Řím z hory Aventine.

Sir Anthony van Dyck: Portrét Hendricka Libertiho /1939 / olej na plátně / 114.3 x 88.3 cm / Christie’s 2. 12. 2014 2,5-3,5 GBP Sir Anthony van Dyck: Portrét Hendricka Libertiho /1939 / olej na plátně / 114.3 x 88.3 cm / Christie’s 2. 12. 2014 / 2,5-3,5 miliony GBP

 

Holandsko a Itálie u Christie’s
U Christie’s bude v úterý 2. prosince probíhat dražba zahrnující období od severské renesance k tzv. zlatému holandskému věku. Vrcholem aukce je portrét hudebníka Hendricka Libertiho od sira Anthonyho van Dycka z proslulé vlámské školy. Dílo původně patřilo do sbírky krále Charlese I. a na posledních skoro sto let skončilo v soukromých rukou mimo zraky veřejnosti. Plátno v roce 1923 vydražil osmý vévoda Graftonský právě u Christie’s. Tmavě vyvedený portrét skladatele s notovým listem se tak vrací zpět do důvěrně známých aukčních prostor a budoucího majitele vyjde na 2,5 až 3,5 milionu liber.

Van Dycka doplní dva vlámské oleje od Pietera Brueghela mladšího. Malba Dobrý pastýř byla po dlouhou dobu atributovaná Brueghelovi staršímu, po kterém jeho syn práce často reprodukoval. Vzhledem ke skutečnosti, že pro toto dílo neexistují žádné předlohy, má se za to, že se jedná o práci Brueghela mladšího. Dobrý pastýř existuje celkem ve třech verzích. Jednu lze vidět v bruselském Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique. Druhou restituovali Ernst and Gisella Pollackovi z Vídně a je tak součástí soukromé sbírky. Znalecký odhad se pochybuje mezi 800 tisíci a 1,2 milionem liber.

Pieter Brueghel mladší: Vesnická rvačka / 1619 – 1622 (sign. 1610) / olej na desce / 39 x 57 cm /Christie’s 2. 12, 2014 700 tisíc – 1 mil GBP Pieter Brueghel ml.: Vesnická rvačka / 1619 – 1622 (sign. 1610) / olej na desce / 39 x 57 cm /Christie’s 2. 12. 2014 / 700 tisíc – 1 mil GBP

 

Druhým Brueghelovým olejem je verze slavné Vesnické rvačky. Jedná se o jednu z deseti signovaných variant obrazu. Z toho čtyři se nacházejí v muzeích včetně Národní galerie v Praze. Vlámský region je v neposlední řadě zastoupen Portrétem mladého šlechtice od Joose van Cleveho. S přezdívkou „Leonardo severu“ se van Cleve řadí mezi jména jako Jan Gossaert a Bernard van Orley – čili regionální špičku.

Co by to bylo za dražbu starých mistrů bez zastoupení Benátek. Christie’s tak v úterý nabídnou malbu Paláce Vendramin-Calergi od Giovanniho Antonia Canala, též zvaného il Canaletto. Toho vhodně doplní Michele Giovanni Marieschi s olejem Náměstí sv. Marka v Benátkách. Plátna obou mistrů by mohly končit na relativně skromném milionu liber.

Skvosty vlámské, italské i britské u Sotheby’s
Na úterní večer plynule naváže středeční licitace 3. prosince u Sotheby’s. Ta pečlivě vybranými díly míří skutečně vysoko. V nabídce budou dva oleje Brueghela mladšího s tradičními vesnickými výjevy. Těšit se můžeme také na celkem pět příjemných zátiší, vyvedených v důvěrně známé technice vlámské školy. Neméně zajímavé jsou krajinné malby a výjevy ze všedního života téhož regionu. Zastupovat ho budou jména jako Joss de Momper mladší, Jan Brueghel starší či Willem Van de Velde. V nabídce bude též na více než deset maleb s náboženskými motivy.

Giovanni Antonio Canal: Benátky, Náměstí sv. Marka z východu směrem k basilice / 1730 – 1740 / olej na plátně / 58,5 x 92 cm / Sotheby’s 3.12. 2014 5 – 7 milionů GBP Giovanni Antonio Canal: Benátky, Náměstí sv. Marka z východu směrem k basilice / 1730 – 1740 / olej na plátně / 58,5 x 92 cm / Sotheby’s 3.12. 2014 /  5 – 7 milionů GBP

 

Skutečná lákadla večera jsou však z jiného soudku. Ve středu se totiž naskytne možnost vydražit jedno z vrcholných Canalettových děl. Plátno zachycující dobový pohled na Náměstí sv. Marka nebylo k vidění od roku 1857, kdy se konala přelomová výstava Poklady umění v Manchesteru. Světlem prosvícená detailní malba jednoho z nejznámějších náměstí starého kontinentu půjde pod kladívko při odhadu 5-7 milionů liber.

Bezkonkurenčním zlatým hřebem této dražby je ovšem olej krále britské malby, malíře světla či prvního modernisty Josepha Turnera. Dílo bylo za svoji existenci prodáno pouze jednou a to v roce 1878, kdy si ho za 6 tisíc liber pořídil hrabě z Rosebery, který se později stal premiérem Britského království. Plátno Řím z hory Aventine je včetně původního rámu k dnešnímu datu ve skvělé kondici a směle ho můžeme zařadit mezi ikonická zlatavá plátna mistra Turnera. Řím, jež obraz zvěčňuje, byl pro rodáka z Londýna důležitým symbolem demokracie a svobody. Právě více uvolněnou technikou malby je charakterizována Turnerova pozdní perioda, ve které byl výše uvedený skvost namalován. Budoucího majitele však místo šesti tisíc liber tentokráte vyjde nejspíše na 20 milionů.

J.M.W. Turner: Řím z hory Aventine / 1835 / olej na plátně / 92,7 x 125,7 cm / Sotheby’s 3. 12. 2014 / 15 -20 milionů GBP J.M.W. Turner: Řím z hory Aventine / 1835 / olej na plátně / 92,7 x 125,7 cm / Sotheby’s 3. 12. 2014 / 15 -20 milionů GBP

 

Turnerova plátna tohoto významu se nedostávají na trh právě často. Právě jiná z jeho římských maleb podobných rozměrů - Campo Vaccino - se před čtyřmi lety v Londýně prodala za necelých 30 milionů liber a je držitelem dosavadního autorského rekordu. Ten však může Řím z hory Aventine lehce překonat.

Londýn tak dle všeho čeká zajímavý vstup do posledního měsíce v roce. Zajímavé jsou především relativně nízké ceny starých mistrů, jejichž díla budou s největší pravděpodobností ve střednědobém horizontu růst na hodnotě. Jedná se tak o investici přinejmenším výhodnou a nepochybně umělecky cennou.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...