ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Umění v době krize

„Trh s uměním je nad propastí,“ hlásila katastroficky už v listopadu Mf Dnes. Zahraniční experti sice situaci až tak dramaticky nevidí, o tom, že ekonomická krize se projeví i na trhu s uměním, však nikdo nepochybuje. Oslabení trhu ostatně již bylo na nedávných aukcích v New Yorku jasně patrné.

Fakt, že výroční aukce Christie’s a Sotheby’s dopadly hůř než před rokem, ale zdaleka neznamená zhroucení trhu. Zatím se nestalo nic víc, než že kupci projevili větší vybíravost, než bylo v posledních letech zvykem. Pro aukční síně to sice znamená citelné snížení jejich tržeb a ztráty na poskytnutých cenových garancích, je však brzy hovořit o plošném poklesu cen. Jisté cenové korekce jsou nevyhnutelné, různé segmenty trhu však budou zasaženy různě.

I když se část kupců z trhu stáhne, zároveň se patrně objeví noví. Na aukce se především začali vracet někteří zavedení sběratelé, kteří své sbírky budují dlouhodobě a kteří se v posledních letech drželi stranou či více prodávali, než kupovali. V době propadu akciových trhů navíc roste důležitost umění jako alternativní investiční příležitosti, což může na trh přilákat i zcela nové kupce.

Série listopadových aukcí, které jsou tradičně jedním z vrcholů aukční sezóny, začal v pondělí 3. listopadu aukcí impresionistů a klasické moderny společnosti Sotheby’s. Výsledek necelých 224 milionů dolarů sice zůstal daleko za předaukčními odhady, očekávání však byla ještě horší. Díla Edgara Degase, Edvarda Muncha a Kazimira Maleviče se prodala za rekordní ceny. Malevičova Suprematistická kompozice za rovných 60 milionů dolarů.

Aukce Christie’s o tři dny později dopadla podobně. Celkový obrat 147 milionů dolarů se samozřejmě ani nepřiblížil původním předaukčním odhadům, některá jednotlivá díla je však dokonce překonala. Nejdražším obrazem aukce se stalo kubistické zátiší od Juana Grise, jehož cena se vyšplhala na rekordních 20 milionů dolarů. Pozitivně překvapil také Egon Schiele, když se jedna z jeho kreseb prodala za 1,6 milionu dolarů.

Změna celkové atmosféry se projevila hlavně na obou aukcích poválečného a současného umění, konaných 11. a 12. listopadu. Sotheby’s utržilo 125, Christie’s necelých 114 milionů dolarů. Loni to bylo 316 a 325 milionů dolarů. Díla autorů, kterých se trh ještě před pár měsíci nemohl nabažit – v čele s Francisem Baconem a Damienem Hirstem – najednou zůstala bez kupců. Nejdražším dílem obou aukcí se stal modrý reliéf s mořskými houbami od Yvese Kleina, který byl na aukci Sotheby’s vydražen za více než 21 milionů dolarů. Na aukci Christie’s se nejdráže prodal jeden z abstraktních obrazů Gerharda Richtera, a to za 14,8 milionu dolarů.

Začátkem prosince obě společnosti uspořádaly v Londýně své aukce starých mistrů. Soudě podle jejich výsledků, jako by žádná krize snad ani neexistovala. Některé mistrovské kusy se prodaly za mnohonásobně vyšší cenu, než bylo odhadováno. Renesanční portrét od Girolama da Carpi malovaný na mramoru, jehož cena měla být 200 až 300 tisíc liber, se na aukci Sotheby’s prodal z 3 miliony liber. Dívka s papouškem od Franse van Mieris st., u které se počítalo částkou 500 až 700 tisíc liber, se na téže aukci dostala až na 3,6 milionu liber. Na aukci Christie’s se stejným překvapením stala dražba Flóry od Giambattisty Tiepola. Místo za 700 až 900 tisíc liber se tento dívčí portrét prodal za 2,8 milionu liber.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...