Velké formáty

Prague Auctions 8. 3. 2015

Společnost v neděli 8. března uspořádala dvě aukce, jednu zaměřenou obecně na poválečné a současné umění, druhou pak na díla velkých formátů. Dohromady vynesly 3 miliony korun, přičemž nového majitele našly dvě pětiny nabízených děl (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize). 

 

Adam Štech: Picasso a Kateřina / 2014
Adam Štech:
Picasso a Kateřina / 2014

olej na plátně / 200 x 150 cm
cena: 137 500 Kč

 

Z poválečného umění se nejdráže prodal jeden z obrazů Vladislava Mirvalda z cyklu Undulační válce. Černobílý akryl středního formátu vystoupal z 44 na 138 tisíc korun. Zbývající tři statisícové položky byly součástí druhé části aukčního odpoledne. Za rovných 200 tisíc se prodal pohled na katedrálu Sv. Víta od Jakuba Špaňhela, 156 tisíc stál bezejmenný obraz Petra Pastrňáka z poloviny 90. let a za 138 tisíc korun našel nového majitele obraz Picasso a Kateřina od letos pětatřicetiletého Adama Štecha. Ve všech třech případech šlo o prodeje za vyvolávací cenu.

 

Nejsledovanější položkou aukce byla socha Karla Nepraše Přepadení králíkárny z konce 60. let nabízená za rekordních 1,06 milionu korun. Jedná se o čtyři hliníkové hlavy propojené převodovým řemenem a umístěné v dřevěné skříni připomínající králíkárnu. Nešlo však o původní sochu, která byla v roce 1970 vystavena ve Špálově galerii a poté prodána do zahraničí, ale její rekonstrukci vytvořenou po autorově smrti za použití dochovaných odlitků. Aukční katalog ji označoval jako „2. odlitek“.

 

Karel Nepraš: Přepadení králíkárny / 1968–70

Karel Nepraš: Přepadení králíkárny / 1968–70 / hliník, dřevo, pletivo / 180 × 248 × 110 cm
dobová fotografie první verze díla

 

Vznikla se souhlasem umělcovy dcery a z hlediska autorského práva jde o legitimní postup. Novodobé edice soch Karla Malicha ze 70. let se například v aukcích objevují poměrně běžně. Předmětem kontroverze bylo, že jiná pražská galerie před časem v Itálii zakoupila původní verzi sochy a cítila se postupem umělcovy rodiny i aukční síně poškozena. Zejména proto, že v aukčním katalogu byla jako ilustrace použita dobová fotografie původní sochy, nikoliv nabízené varianty. Přepadení králíkárny nakonec zůstalo nevydraženo.

 

 


Související články

Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Přehled trhu s uměním za rok 2023 v Ročence Art+

Český aukční trh s uměním se s obratem sálových aukcí ve výši 1,4 miliardy korun vrátil na úroveň, kolem níž osciluje posledních šest let. Patnáctiprocentní propad ve srovnání s rokem 2023 zapříčinil menší počet prodaných položek a nižší hodnota nejd...

16. dubna 2024
Raritní Štyrského tisk atakoval hranici dvou milionů korun

Raritní Štyrského tisk atakoval hranici dvou milionů korun

Zajímavé výsledky z březnových aukcí, březen 2024

Jarní sezónu na tuzemském trhu s uměním odstartovalo hned několik úspěšných prodejů. Vedle rekordní bibliofilie Jindřicha Štyrského se nejlépe dařilo poválečnému umění. Na on-line platformách či přímo v živých aukcích si kupující pečlivě vybírali, ta...

5. dubna 2024
Třetí milionová Kmentová a Šímův papír přes milion

Třetí milionová Kmentová a Šímův papír přes milion

Artslimit 24. 3. 2024

Bezmála 20,5 milionu korun nechali sběratelé v online aukci Artslimit 7 uplynulou neděli. Vydraženo na ní bylo 196 z celkového počtu 210 položek, tedy více než 93 procent. Za milionové částky z aukce odešla dvě díla.

28. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Prague Auctions

Drtikol, Rössler i Tichý a Kolářová

Drtikol, Rössler i Tichý a Kolářová

24. ledna 2019

Grygar skoro za milion

Grygar skoro za milion

17. dubna 2017

Maxima pro Mertu a Chatrného

Maxima pro Mertu a Chatrného

15. prosince 2016


<