ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Začátek sezóny v Londýně

Hlavní událostí začátku nové aukční sezóny byla přinejmenším z pohledu českého publika dražba pětice obrazů restituovaných z Galerie výtvarného umění v Ostravě v londýnské pobočce Sotheby’s.

Restituční spor o obrazy ze sbírky někdejšího ředitele Vítkovických železáren Oskara Federera, který na začátku války uprchl před nacisty do Kanady, trval celých deset let a skončil teprve v roce 2007. Galerie argumentovala, že obrazy nepatřily přímo Federerovi, ale byly součástí firemní sbírky. Soud dal nakonec za pravdu sběratelovým dědicům. Nejcennější díla sbírky (obrazy Van Gogha, Cézanna, Gauguina či Moneta) se za války ztratila, i tak ale byla mezi 22 navrácenými obrazy řada výjimečných kusů. V Londýně byly ve dnech 3. a 4. února draženy obrazy Oskara Kokoschky, Jamese Ensora, Lovise Corintha, Maxe Pechsteina a Lessera Uryho. Další čtyři díla se mají v průběhu roku objevit na aukcích ruského umění a umění 19. století.

Nejcennějším dílem celého restituovaného souboru byl právě Kokoschkův obraz Istanbul I., rozměrná veduta z roku 1929, kterou Sotheby’s zařadilo do své večerní aukce impresionistů a klasické moderny. Obraz sice nebyl nejdražší položkou večera, patřil však mezi díla, jimž bylo v katalogu věnováno nejvíce prostoru. Nový majitel za obraz zaplatil necelých 1,5 milionu liber, což je o sto tisíc víc, než kolik byla spodní hranice předaukčního odhadu. Dosažená cena je i tak novým Kokoschkovým aukčním rekordem.

Corinthova kytice se druhý den prodala za 235 tisíc liber, krajina od Lessera Uryho za necelých 19 tisíc a Pechsteinovy Červené domky za téměř 64 tisíc liber. Ensorovo zátiší, jehož cena byla před aukcí odhadována na 200 až 300 tisíc liber, zůstalo bez kupce. Obrazy Uryho a Pechsteina podle ČTK zakoupila společnost Vítkovice Holding, která se takto snaží navazovat na historické tradice firmy. Ředitel a spolumajitel společnosti Jan Světlík je sám rovněž významným sběratelem.

Nejdražším dílem aukce se stala Malá tanečnice od Edgara Degase. Slavná metrová soška baletky se prodala za rekordních 13,3 milionu liber. Prodávající ji přitom v únoru 2004 na aukci Sotheby’s získal za pouhých 5 milionů liber. Celkový obrat večerní aukce impresionistů a klasické moderny činil 32,6 milionu liber. Stejně zaměřená aukce Christie’s o den později vynesla 63,4 milionu liber. Největším úspěchem byla dražba Monetova obrazu Dans la prairie z roku 1876. Dosažená cena 11,2 milionu liber je dvojnásobkem nejvyššího předaukčního odhadu. Ve srovnání s loňskými výsledky obě společnosti zaznamenaly dramatický propad. Loni v únoru společnost Christie’s za jediný večer vydražila díla za 105 a Sotheby’s dokonce za 116 milionů liber.

Aukce poválečného a současného umění konané o týden později vynesly 8,4 (Christie’s), respektive 17,9 milionu liber (Sotheby’s). Nejdražším kusem obou aukcí se stal obraz Concetto Spaziale od Lucia Fontany vydražený v Sotheby’s za 4,4 milionu liber. Původně se nicméně počítalo s ještě výrazně vyšší cenou. Jednou z mála položek, které naopak předaukční odhady překonaly, se stala socha Anische Kapoora z leštěné oceli, jejíž cena se vyšplhala na téměř milion liber.

Christie’s i Sotheby’s v únoru rovněž zveřejnily své výsledky za loňský rok. Prvně jmenovaná společnost vykázala tržby 5,1 miliardy amerických dolarů, druhá dokonce 5,3 miliardy dolarů. V meziročním srovnání to znamená snížení o 19, respektive 15 procent oproti výsledkům za rok 2007. Christie’s zveřejnilo i statistiku jednotlivých segmentů trhu. K nejvýraznějšímu propadu v tržbách došlo v případě ruského umění (-55 %), poválečného a současného umění (-23 %) a starých mistrů (-21 %).

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...