ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Začíná veletrh v Maastrichtu

Ve čtvrtek 11. března začíná v Maastrichtu veletrh umění a starožitností TEFAF. Nejdůležitější akce svého druhu na světě.

První, co člověka při návštěvě maastrichtského veletrhu zaujme, nejsou vystavená díla, ale velkorysá květinová výzdoba – tisíce a tisíce barevně sladěných řezaných tulipánů. Každý rok v jiné barvě. Na kolik tato paráda organizátory přijde, se nikde neuvádí. Vzhledem k tomu, o jaké částky se zde jedná, nejde jistě o položku, která by je příliš trápila. Přesná čísla – jak už to tak v obchodu s uměním bývá – sice nejsou k dispozici, podle oficiálních odhadů ale sběratelé na veletrhu každoročně utratí až půl miliardy eur.

Na veletrhu se tradičně ojediněle objevují i nejrůznější bohemika. Jednou z nejzajímavějších položek letos

bude slavný snímek Vlna od Františka Drtikola. Vintage tisk z roku 1925 nabízí berlínská fotografická galerie

Kicken. Cenu galerie neuvádí, vzhledem k tomu, že jde o možná vůbec nejslavnější Drtikolovu fotografii, dá

se očekávat, že bude hodně vysoká. Před třemi lety byl Drtikolův akt Sněžná vlna, snímek z počátku 30. let,

na aukci Sotheby's v New Yorku vydražen za 312 tisíc amerických dolarů.

Veletrh se v Maastrichtu koná od roku 1975. Ze skromných začátků se postupně rozrostl v událost světových parametrů. Přinejmenším v kategorii starého umění jde o nejvýznamnější akci svého druhu na světě. V Maastrichtu jsou nabízena ta nejlepší díla, jež jsou momentálně k dispozici, a své nákupčí na veletrh pravidelně vysílají i největší světová muzea. Na prodej je vše od antických mramorů, čínského porcelánu a iluminovaných rukopisů až po díla Pabla Picassa či Andyho Warhola. Těžištěm veletrhu jsou staří mistři, zejména holandské a vlámské umění, v posledních letech však organizátoři dávají více prostoru i galeriím zaměřeným na moderní a současné umění. Loni byl TEFAF nově rozšířen také o sekci věnovanou designu.

Veletrhy obecně fungují jako galerijní odpověď na aukce. Prodej uměleckých děl prostřednictvím aukcí totiž lépe odpovídá globálnímu charakteru současného trhu s uměním. Galerie jsou mnohem více vázány na konkrétní místo a osobní kontakty, což je do jisté míry limituje. Veletrh, který si žádný vážný sběratel nemůže nechat ujít, pro obchodníky s uměním představuje způsob, jak dát o sobě vědět širšímu okruhu potenciálních zákazníků. Podle výzkumu, který si organizátoři TEFAFu nechali před pár lety zpracovat, většina vystavovatelů uvádí, že prodej na veletrhu představuje v průměru čtvrtinu jejich celoročních tržeb. U některých galerií je to ale až šedesát procent.

Letošní veletrh lze navštívit ve dnech 11. až 21. března. Vstupné stojí 55 eur. K vstupence každý účastník automaticky dostává pět seti stránkový katalog vystavovatelů.

Snímky z minulých ročníků:
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...