ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Zapomenutý Dobroslav Foll

Co na trhu (ne)najdete

Dobroslav Foll, malíř skupiny Radar, patří k zajímavým, dnes téměř zapomenutým tvůrcům reagujícím na charakteristickou modernistickou estetiku 60. let. Své civilizační a technické náměty nazírá s osobitým humorem a poetikou. Kvalitní díla tohoto autora jsou na trhu prakticky nedostupná. Kolekci Follových maleb a grafik ze svých sbírek teď prezentuje Východočeská galerie v Pardubicích.

Dobroslav Foll: Stav beztíže / 1967 / Východočeská galerie v Pardubicích

Dobroslav Foll: Stav beztíže / 1967 / tempera, latex na sololitu / Východočeská galerie v Pardubicích

 

Dobroslav Foll (1922 - 1981) byl zakládajícím členem Skupiny Radar, kde působil mezi léty 1960 – 1970. Její původní jádro tvořil Foll, Zdeněk Mlčoch, František Skála st. a v nedávné době trhem a uměnovědou "objevený" Teodor Rotrekl. Brzy se k nim připojila trojice zakladatelů Skupiny 42 – František Gross, František Hudeček a Ladislav Zívr. Do konce 60. let, kdy byla činnost skupiny zakázána, shromáždili společně kolem sebe více než 25 členů. Obsáhlý monografický katalog s textem Václava Formánka, který byl připraven v roce 1971 k vydání v nakladatelství Odeon, však již byl zakázán a na veřejnost se dostala jen malá část nákladu.

Follova tvorba šedesátých let v sobě obsahuje charakteristickou dobovou modernistickou estetiku a modernistického ducha doby. Zájem o civilizační náměty a techniku našel svůj výraz v kompozicích skládajících se z mozaiky geometrizovaných a silnou linkou ohraničených barevných ploch a stylizovaných zjednodušených tvarů a směřoval k abstraktní geometrické formě. Fascinovala ho především technika, auta, aeroplány, rakety a hvězdolety. Zájem o letectví a aviatiku ho provázel již od dětství, kdy vyrůstal poblíž letiště ve Svítkově u Pardubic.

Dobroslav Foll: Váha / 1961 / Východočeská galerie v Pardubicích

Dobroslav Foll: Váha / 1962 / olej na sololitu / Východočeská galerie v Pardubicích

 

Foll je jedním z velmi kvalitních, příznačně českých a osobitých výtvarníků 60. let, jejichž dílo nemá na současném trhu s uměním prakticky žádný ohlas. Ostatně ani tvorba velmi zájímavě a nadčasově profilované skupiny Radar nebudila v posledních letech právě velký zájem historiků umění. Skupině Radar se ve své disertaci věnuje Kateřina Tučková, která je také autorkou poslední Follovy publikace Ohlédnutí za dílem Dobroslava Folla vydané roku 2008 ve Vltavínu.

„Zjednodušení forem do pevných, dělených tvarů v dalších letech pokračuje - od légerovského figurálního principu se jednotlivé tvary dále odpoutávají a osamostatňují. Je tomu tak například v díle Jindřiška v kuchyni, kde se všechny prvky kuchyně stávají samostatnými, na sobě vzájemně nezávislými symboly. Obraz kuchyně, kterou rodina obývala v roce 1967, se tak dostává do jedné roviny, šálky levitují nad podšálky, Jindřiščiny nohy se oddělují od těla a zásuvky a kohoutky spotřebičů tančí mezi ostatním kuchyňským nábytkem. Zjednodušení a hravost se v podobných dílech doplňuje s recesí a vtipem, který je znám i z Follových ostatních prací,“ píše Tučková o jednom z obrazů, který je nyní k vidění na komorní výstavě v Pardubicích.

Dobroslav Foll: Helo, Jeníku...! (Jindřiška v kuchyni) / 1967 / Východočeská galerie v Pardubicích

Dobroslav Foll: Helo, Jeníku...! (Jindřiška v kuchyni) / 1967 / tempera a latex na sololitu /

Východočeská galerie v Pardubicích

 

Na trhu se Follova díla dlouhá léta vůbec neobjevila, několik zajímavých prací z jeho pozůstalosti se dražilo za poslední čtyři roky ve Vltavínu. Většinou opakovaně a bez jakéhokoliv zájmu sběratelů. Přitom jde o zajímavá díla české poválečné moderny s ojedinělou poetikou reagující na dobové vnímání technických prvků civilizace. Takto bez povšimnutí aukcemi dvakrát prošlo například jedno z Follových klíčových děl Radar použité jako titulní dílo katalogu Kateřiny Tučkové (vyvolávané naposled vloni v listopadu za 174 tisíc korun). Podobně dopadla malba František Skála a automobil, nabízená za 126 tisíc korun. V roce 2008 se prodala naopak tempera V raketě (70 tisíc korun), vloni pak na druhý pokus neopakovatelní Inženýři (66 tisíc korun).

Východočeská galerie v Pardubicích vlastní ve svých fondech 11 Follových prací, z toho pětici maleb a šestici litografií. Follovy zajímavé tisky, na rozdíl od několika dražených olejů, jsou dnes sběratelsky zcela nedostupné. Tuto kolekci teď do 26. srpna představuje v komorním cyklu výstav připomínajícím významné výtvarníky regionu ve svých prostorách na zámku.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...