Desetimilionový Medek a rekordy napříč kategoriemi

Galerie Kodl a Vltavín 29. 5. 2016

Sběratelé a investoři utratili na společné aukci galerií Kodl a Vltavín, která se konala poslední květnovou neděli na pražském Žofíně, úctyhodných 150 milionů korun. Nového majitele našlo 62 procent ze 485 nabízených obrazů, prací na papíře a soch. Rekordních 39 obrazů bylo vydraženo za více než milion korun, v cenovém rozmezí od sto tisíc do milionu ještě dalších 90 položek. V nových autorských rekordech se prodaly práce: Rudolfa von Alt, Joži Uprky, Otakara Lebedy, Josefa Ullmanna, Oldřicha Blažíčka, Václava Špály, Josefa Lady, Miloslava Holého, Cyrila Boudy, Endrého Nemese, Mikuláše Medka a Karla Nepraše.

Mikuláš Medek: Bez názvu, 1949 olej na plátně, 50,5 x 85 cm, cena: 10 200 000 Kč
Mikuláš Medek: Bez názvu, 1949
olej na plátně, 50,5 x 85 cm, cena: 10 200 000 Kč

 

Asi nejvíce sledovanou položkou byl Medkův surrealistický obraz Bez názvu II z roku 1949, u kterého aukční síň uváděla odhad 10 až 15 milionů korun. Kupce nakonec našel za 10,2 milionu korun, a o 140 tisíc tak překonal půl roku starý rekord jiného Medkova obrazu ze stejné doby. Jde nejen o autorské maximum, ale současně také o nejvyšší cenu za dílo poválečného umění. Úspěchem je i cena 3,48 milionu za obraz Hladová věž z roku 1965, která stačí na devátou příčku v autorově aktuálním top 10.

Nejdražším dílem aukce se přesto nestal Medek, ale Filla. Jeho Čtenářka Lidových novin ze začátku 30. let se prodala s dvoumilionovým nárůstem za 14,16 milionu korun. Pro Fillu jde již o patnáctý obraz v ceně nad deset milionů korun. Od téhož autora se prodala ještě dvě zátiší z první poloviny 20. let. Zatímco Zátiší s partiturou a chrpami vystoupalo z 2 na 4,8 milionu, o něco mladší Zátiší s koroptví, které se na trh vrátilo po třech a půl letech, odešlo po jednom příhozu za 1,92 milionu korun. V prosinci 2012 se přitom prodalo za 3,24 milionu korun.

Mezi překvapení aukce patřil nový cenový rekord Václava Špály, o který se postarala jedna z autorových modrých krajin, rozměrné plátno Na Otavě z roku 1928. Několik dražitelů cenu vyhnalo ze 3 milionů až na 8,76 milionu korun. Dosavadní malířův rekord, který patřil obrazu Harlekýn a Kolombína ze sbírky Karla Čapka, měl hodnotu 6,12 milionu a nejdražší Špálovy krajiny stály od 4 do 5 milionů korun. Nutno dodat, že navzdory velkému množství Špálových děl, která každoročně projdou trhem, jsou takto rozměrné a typické krajiny z konce 20. let dosti vzácné.

Podobným úspěchem, byť v tomto případě jde jen o druhou nejvyšší cenu v daném žánru, je částka 9,6 milionu korun za Bárky na pobřeží od Jana Zrzavého. Loni na podzim se sice obraz Přístav v Camaret prodal ještě o pár desítek tisíc dráž, rozdíl je však v tom, že tehdy šlo o dílo z roku 1930, zatímco nyní nabízené bárky jsou o téměř dvě desetiletí mladší. Za částky 2,76 a 1,68 milionu korun se prodaly ještě dvě Zrzavého krajiny z přelomu 30. a 40. let.

V kategorii umění 19. století se o největší překvapení postaral panoramatický obraz, patrně studie k většímu plátnu, Z kostela od Joži Uprky. Že by toto dílo, jehož dražba startovala na 600 tisících, mohlo pokořit rok starý autorský rekord, který držela varianta malířova nejslavnějšího obrazu Jízda králů, by  asi tipoval málokdo. Ale stalo se, několik zájemců cenu vyhnalo až na 3,6 milionu korun, což je o 360 tisíc víc, než bylo dosavadní maximum.

Joža Uprka: Z kostela, 1894 olej na plátně, 30 x 99 cm, cena: 3 600 000 Kč
Joža Uprka: Z kostela, 1894
olej na plátně, 30 x 99 cm, cena: 3 600 000 Kč

 

Autorským rekordem na českém trhu a jednou z nejvyšších cen za akvarel vůbec je částka 1,56 milionu korun za pohled na Karlův most z Malé Strany od Rudolfa von Alt. Půvabná práce z roku 1842 pochází z restituované Morawetzovy sbírky a na trh se vrátila po deseti letech. V květnu 2006 byla Galerií Kodl vydražena za necelých 880 tisíc korun. Druhá kresba se stejnou proveniencí, Chotkova ulice, která se před deseti lety neprodala, nyní odešla za 900 tisíc korun. Dodejme, že von Altův bezmála dvacet let starý rekord na světovém trhu má hodnotu 221 tisíc liber.

Poprvé milionovou hranici překonal Otakar Lebeda, a to díky přímořské krajině Concarneau z let 1898–99. Nárůst z 480 tisíc na 1,02 milionu korun lze vysvětlit tím, že srovnatelné dílo z doby malířova bretaňského pobytu se dosud v aukci neobjevilo. Své aukční maximum vylepšil také Josef Ullmann, když jeho Léto z roku 1910 vystoupalo z 420 tisíc na 1,44 milionu korun. Svůj rekord 960 tisíc korun vyrovnal i Alois Kalvoda. Zatímco loni v prosinci jej stanovila figurativní symbolistní malba Šílená, nyní šlo o krajinu Vlčí máky z doby kolem roku 1905.

Z krajinářů 19. století se za milionové částky prodaly ještě obrazy Maxe Haushofera (1,56 milionu) a Antonína Slavíčka (1,92 milionu korun). A tradičně velký zájem byl o díla Václava Radimského, od kterého Galerie Kodl nabídla hned pět obrazů, jež se prodaly za částky od 900 tisíc do 3,12 milionu korun. Nárůst cen Radimského krajin dobře ilustruje obraz Idyla z doby po roce 1910, který se na trh vrátil po třinácti letech. V únoru 2003 se prodal za tehdy rekordních 570 tisíc, nyní mu cena 3 miliony korun v žebříčku malířových nejdražších děl stačí až na šestou příčku.

Novým autorským rekordem je cena 1,56 milionu korun za obraz Oldřicha Blažíčka Krajina s vesnicí z roku 1939. Toto dílo galerie Vltavín opakovaně nabízela posledních pět let, přičemž původní vyvolávací cena byla dokonce 2,64 milionu korun. Za víc než milion korun byl nicméně Blažíček dosud dražen jen dvakrát, poprvé na jaře 2014. Na aukci galerií Kodl a Vltavín tuto symbolickou hranici vedle Krajiny s vesnicí překonaly ještě dva další obrazy, Podzim z roku 1912 (1,2 milionu) a Tání v polích z roku 1925 (1,08 milionu korun).

Z generace umělců, kteří na uměleckou scénu vstoupili v meziválečném období, byla v nových rekordech dražena díla Josefa Lady, Miloslava Holého a Cyrila Boudy. Lada své maximum vylepšil o 360 tisíc, když obraz Mikulášská nadílka z roku 1937 vystoupal ze 720 tisíc až na 2,28 milionu korun. Rekordy Holého a Boudy jsou o řád jinde, pro oba však jde o výrazný cenový skok. Holého obraz Stavidla v Bavorově z roku 1929 našel kupce za 372 tisíc, o dva roky mladší Boudův obraz Povaleči v Le Havre byl ještě o 24 tisíc korun dražší. Dílčím rekordem je ještě cena 492 tisíc korun za kresbu Františka Janouška. Další jeho kresba se prodala za 360 tisíc korun.

Podle očekávání zaujaly oba obrazy Endreho Nemese, které jsme představovali v květnovém „na trhu“.   Práce z přelomu 30. a 40. let se prodaly s výraznými nárůsty za 1,68 a 1,8 milionu korun. Na českém trhu jde o autorův nový aukční rekord, při prodeji malířovy pozůstalosti před čtyřmi lety ve Stockholmu bylo však jedno z Nemesových zátiší z roku 1936 vydraženo ještě o čtvrt milionu korun dráž.

Jako můstek k poválečnému umění nám může posloužit Městská krajina od Josefa Šímy. Obraz z roku 1954, o jehož prodeji začátkem dubna ve Francii jsme psali v květnovém čísle, vystoupal z 1,8 na 2,88 milionu korun. Druhou nejvyšší cenou a prvním několikamilionovým prodejem od června 2012 je 4,92 milionu korun za bezejmenný obraz Václava Boštíka z 80. let. Mimořádným úspěchem je také 1,14 milionu korun za abstraktní obraz Milenci z roku 1968 od Bohumíra Matala. Za částky nad půl milionu korun byly dosud draženy jen Matalovy práce ze 40. a 50. let vycházející z poetiky Skupiny 42.

Prvním milionovým dílem Karla Nepraše se stala socha Přepadení králíkárny z konce 60. let, která vystoupala z 840 tisíc na 1,08 milionu korun. Toto dílo se už v aukci jednou objevilo, byť v jiné edici – loni na jaře byla neúspěšně nabízena její druhá varianta, posmrtně sestavená z odlitků dochovaných v umělcově ateliéru. Nyní dražená socha byla tou, kterou po výstavě ve Špálově galerii v roce 1970 zakoupil italský galerista a sběratel Artur Schwarz.

Karel Nepraš: Přepadení králíkárny, 1968–70 litina, kov, barvy, dřevo, 180 x 248 x 70 cm, cena: 1 080 000 Kč
Karel Nepraš: Přepadení králíkárny, 1968–70
litina, kov, barvy, dřevo, 180 x 248 x 70 cm, cena: 1 080 000 Kč

 

 


Související články

Třetí milionová Kmentová a Šímův papír přes milion

Třetí milionová Kmentová a Šímův papír přes milion

Artslimit 24. 3. 2024

Bezmála 20,5 milionu korun nechali sběratelé v online aukci Artslimit 7 uplynulou neděli. Vydraženo na ní bylo 196 z celkového počtu 210 položek, tedy více než 93 procent. Za milionové částky z aukce odešla dvě díla.

28. března 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<