Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu
25. dubna 2024
Text Kosař Pavla | Foto Christieʼs, Sothebyʼs | Datum 14.08.2015
V polovině prázdnin největší aukční domy Christie's a Sotheby's oznámily své pololetní výsledky. Obě přední síně hlásí nárůsty především ve stěžejních kategoriích impresionistů, klasické moderny a poválečného a současného umění. Zpomalení zaznamenaly kategorie starých mistrů, evropské malby 19. století, ruského umění, ale i privátní prodeje. Slibným trendem se zdají být online prodeje a propojování kategorií, které ještě dokáže přitáhnout novou klientelu.
Aukční síň Christie's hlásí jak jinak, než rekordní čísla. Výnos 4,5 miliardy dolarů byl vyhnán tak vysoko hlavně díky dražitelům z kategorie impresionismu a klasické moderny (nárůst 7%) a poválečného moderního a současného umění (nárůst 11%).
Zásadní podíl na tom jistě má Picassovo plátno z roku 1955 vydražené v newyorské jarní aukci. Alžírské ženy (verze "0") získal nový majitel za 179,4 milionu dolarů. Tato astronomická částka, kterou majitel neváhal zaplatit, z něj sice jen na pár měsíců, ale přesto, udělala majitele nejdražšího díla, jaké kdy bylo v aukci prodáno. Dalším super rekordmanem, který obsadil místo nejdražšího sochařského díla vydraženého v aukci, se stal Alberto Giacometti. Za skulpturu Ukazující muž byl sběratel ochoten zaplatit 141,3 milionu dolarů (obojí zde).
Nová šéfka Christie's Patricia Barbizet ale nepředkládá zcela jednoznačné výsledky. Celkový výnos letos sice stoupl o 8%, nicméně oproti loňskému nárůstu, který za stejné období činil 12%, jde o pokles. Výrazné poklesy pak zaznamenala kategorie starých mistrů, kam spadá i evropská malba 19. století a ruské umění, a to dokonce o 37% na 110 milionů dolarů. Značný pád však můžeme vyčíst i v privátních prodejích, které doteď jen strmě stoupaly. Jejich výnos prudce klesl z 828 milionů dolarů na 515 milion dolarů. Na druhé straně si vedení Christie's velmi chválí novou strategii propojování kategorií. Aukce s názvem „Looking Forward to the Past“ připravena kurátorem Loicem Gouzerem, jež spojovala moderní i současné umění, se jim osvědčila a přinesla i nová spojení se sběrateli.
Výsledky z Christie's rovněž naznačují, že epicentrum trhu s uměním se vrací zpět do New Yorku. Téměř 60% obchodů proběhlo v prvním pololetí právě tam. Velká pozornost se rovněž věnuje oslabení prodejů na území Číny a Hongkongu, který dosáhl 30%. Dobrá zpráva je, že sice poklesl zájem o původní čínské umění, nicméně aktivity čínské klientely obecně (tj. mimo území Číny a Hongkongu) stále rostou (a to o 47%). Ozývají se však i kritičtější hlasy. Například Alexander Forbes ze společnosti Artsy se v souvislosti s kolapsem čínské burzy obává opakování situace z 90. let. Tehdy padla japonská burza a sběratelé impresionismu, který právě díky japonským kupcům zažíval neuvěřitelný boom, okamžitě přestali nakupovat. Naopak se děl začali zbavovat.
Pro segment impresionismu to tehdy znamenalo zásadní pokles. Marion Maneker nastalé změny ale jednoduše vysvětluje tím, že budou spíše spojené s čínskou protikorupční kampaní. Japonští podnikatelé si kupovali plátna, která dávali jako dary či pozornost svým obchodním partnerům. Byla to pro ně „hotovost“ a stejný model můžeme vysledovat i v dnešní Číně. Status „darů“ má v asijské obchodní kultuře důležitou pozici. Velká protikorupční kampaň vedená momentálně čínskými úřady má zřejmě zásadní vliv na přesun a obchodovatelnost čínského umění. Na definitivní odpověď, zda po boomu čínských klientů přichází pád, si tedy budeme muset ještě počkat.
Sotheby's sice výsledky zveřejnili, ale nejsou tam zahrnuty londýnské výsledky z denních aukcí současného umění. Proto by se k výnosu 3,7 miliardy dolarů mohlo přičíst ještě zhruba dalších 25 milionů dolarů. Poválečná moderna a současné umění hlásí nárůst o 18% na 1,26 miliardy dolarů. V této kategorii vyčnívá večerní londýnská aukce současného umění, jejíž výnos byl nejvyšším v kategorii na území Evropy, její výsledek činil 204,7 milionu dolarů. Impresionisté a klasická moderna proti loňskému výsledku za stejné období stoupají dokonce o 21%.
Velký potenciál začíná ukazovat online platforma. U Christie's za prvních šest měsíců tohoto roku vzrostl počet online dražitelů o 17% a zájem o celých 74%. U konkurenčních Sotheby's zájem vzrostl o 49% a počet úspěšných příhozů o 38%. Nejvýše tu byl přes internet zatím vydražen diamantový prsten, za který zájemce nabídl 3,25 milionu dolarů. S tímto trendem souvisí i boom berlínského internetového aukčního domu Auctionata, u něhož došlo k nárůstu prodejů o 195%. Po dvou letech od svého spuštění se tak Auctionata stala největším německým aukčním domem a její výnos za první pololetí roku 2015 činil velmi slušných 35,7 milionu dolarů.
Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024
S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...
25. dubna 2024Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024
Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...
19. dubna 2024150 let od první výstavy impresionistů
Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...
15. dubna 202425. dubna 2024
19. dubna 2024
26. května 2016
19. května 2016
20. března 2016