Ve stínu Zlatého telete

Deset let Damiena Hirsta

Před deseti lety, v pondělí 15. září 2008, se v Sothebyʼs v Londýně uskutečnila večerní aukce, na které bylo nabízeno šest desítek zbrusu nových děl Damiena Hirsta. Šlo o senzační úspěch a zároveň o tečku za jednou epochou. A nejen proto, že pár hodin před aukcí padla banka Lehman Brothers.

Damien First: Golden Calf, 2008


Damien First: Golden Calf, 2008,
sklo, zlato, tele, formaldehyd, 399 x 350 x 167 cm,
cena: 10 345 250 GBP, Sothebyʼs, Londýn, 15. 9. 2008

Aukce nazvaná Beautiful Inside My Head Forever byla výjimečnou událostí v mnoha směrech. Revoluční byla již samotná skutečnost, že Hirst obešel vlastní galerie a svá nová díla dal rovnou do aukce. V angloamerickém světě to bylo vnímáno jako zásadní nabourání zaběhnutých pravidel trhu s uměním a odvážný krok do neznáma. Den před aukcí vyšel v New York Times článek, který začínal popisem umělcovy vracející se noční můry – sedí v zaplněném aukčním sále, ale nikdo nepřihazuje.

To se ale nestalo. Prodalo se všech 56 nabízených děl, dohromady za 70,5 milionů liber. Denní aukce, která se konala následující den a na které bylo nabízeno dalších 167 děl, vynesla dalších 41 milionů liber. Bez kupce zůstaly všehovšudy tři položky. Nejdražším dílem se stalo Zlaté tele – tele s pozlacenými kopyty a rohy naložené ve formaldehydu –, které se prodalo v novém autorově aukčním rekordu za 10,3 milionu liber.

Jakkoliv šlo o mimořádný úspěch, na aukci dnes nevzpomínáme jako na událost, která změnila pravidla trhu s uměním, ale jako na spektakulární tečku za dynamickým nultými roky, kdy se současné umění dostalo do dříve netušených cenových výšek a stalo se nejlukrativnějším segmentem trhu. Tento moment ještě umocňuje skutečnost, že aukce se konala ve stejný den, kdy padla banka Lehman Brothers, jejíž krach odstartoval globální finanční krizi a následnou hospodářskou recesi.
 

Away from the Flock (Divided) 1995 Two parts, each: 1180 x 1860 x 513 mm | 46.5 x 73.2 x 20 in Glass, painted steel, silicone, acrylic, plastic cable ties, stainless steel, sheep and formaldehyde

Damien Hirst: Away from the Flock (Divided), 1995, sklo, malovaná ocel, ovce, formaldehyd, dvě části, á 118 x 186 x 51 cm, cena: 3 376 000 USD, Christieʼs, New York, 9. 6. 2006,
cena: 1 945 000 GBP, Christieʼs, Londýn, 13. 2. 2013

Pro Hirsta samotného byla aukce vyvrcholením série hojně publikovaných komerčních úspěchů. V říjnu 2004 jeho dílo poprvé v aukci překonalo cenu milionu liber. V aukci, na které bylo rozprodáváno vybavení zkrachovalé restaurace Pharmacy, jejíž interiér byl kompletně navržen Hirstem, se dva jeho medicínské kabinety prodaly za 1,2 milionu liber každý. V lednu následujícího roku světová média oběhla zpráva, že sběratel Charles Saatchi prodal za 12 milionů dolarů (7,8 milionu liber) umělcovo stěžejní dílo The Physical Impossibilities of Death in the Mind of Someone Living. V květnu 2006 se ve formaldehydu naložená rozpůlená ovce Away from the Flock (Divided) prodala v Christieʼs v New York za 3,4 milionu dolarů (1,8 milionu liber). Začátkem června 2007 byla v londýnské White Cube Gallery představena Hirstova nejnovější socha For Love of God, diamanty posázená lebka, nabízená za rovných 50 milionů liber. O pár týdnů později se v akci Sothebyʼs prodala jedna z Hirstových vitrín s léky, Lullaby Spring, za rekordních 9,6 milionu liber (19,2 milionu dolarů).

V aukci 15. září 2008 se 19 Hirstových děl prodalo za částky přesahující milion liber. V následujících deseti letech bylo na světových aukcích za více než milion liber vydraženo jen 6 dalších děl. Nejdráže, loni v květnu na aukci Phillips v New Yorku, vitrína s léky The Void, která se prodala na spodní hranici odhadu za 5,8 milionu dolarů. Lullaby Winter, vitrína ze stejného cyklu jako výše zmiňovaný rekordní prodej z června 2007 byla v únoru 2015 v Christieʼs vydražena "jen" za 3 miliony liber (4,6 milionu dolarů).
 

Lullaby, the Seasons 2002 Four parts, each: 1833 x 2753 x 102 mm | 72.2 x 108.4 x 4 in Glass, stainless steel, steel, aluminium, nickel, bismuth and cast resin, coloured plaster and painted pills with dry transfers

Damien Hirst: Lullaby Spring, 2002 - detail,
sklo, ocel, hliník, malovaná sádra, 183 x 275 x 102 cm,
cena: 9 652 000 GBP, Sothebyʼs, Londýn, 21. 6. 2007

Relativně nízké aukční ceny jsou často uváděny jako důkaz splasknutí Hirstovy bubliny. Situace je však komplikovanější. To, že se Hirstova díla dnes v aukcích příliš neobjevují, o jeho úspěšnosti mnoho nevypovídá. V roce 2012 se Hirst dočkal zatím největší institucionální pocty – reprezentativní retrospektivy v Tate Modern. Během pěti měsíců ji vidělo 460 tisíc návštěvníků (tři tisíce denně), což je víc než kteroukoliv jinou výstavu v osmnáctileté historii galerie.

Hirstovy galerijní prodeje podle všeho také vůbec nestagnují. Loni v létě představil svá nejnovější díla v Benátkách na dvojvýstavě Treasures from the Wreck of the Unbelievable. Ačkoliv kritiky byly většinou negativní, obchodně šlo o úspěch. Produkce výstavy stála 65 milionů dolarů (většinu hradil sám umělec) a měsíc před jejím koncem Hirst tvrdil, že již prodal díla za pětkrát tolik. Vzhledem k tomu, že většina ze 190 vystavených soch počítá s možností realizace v různých formátech a různých materiálech (vždy samozřejmě v edici vícero kusů), objevily se v médiích odhady, že na prodeji děl z tohoto jediného souboru by Hirst mohl utržit až miliardu dolarů. 
 

'The Severed Head of Medusa' Photographed by Prudence Cuming Associates  © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2017


Damien Hirst: The Severed Head of Medusa, 2017; z výstavy Treasures from the Wreck
of the Unbelievable; © Damien Hirst and Science Ltd.

Hirstova aukce Beautiful Inside My Head Forever je symbolem konce jedné éry i kvůli dramatickému propadu trhu s uměním v následujících měsících. Zatímco v roce 2008 byl podle Clare McAndrew celkový obrat celosvětového trhu s uměním 62 miliard dolarů, v roce 2009 to bylo jen 39 miliard dolarů. Dnes jsme na podobných číslech jako v letech 2007 a 2008. Loňský obrat byl 63,7 miliard dolarů, jen o 3 procenta méně než v rekordním roce 2007.

 


Související články

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

50. jubilejní veletrh Antique 18.–21. 4. 2024

Ve čtvrtek 18. dubna se opět Novoměstská radnice otevře všem zájemcům o starožitnosti. Na programu bude kromě expozic jednotlivých prodejců i bohatý doprovodný program, jak už je na veletrhu Antique zvykem. Přehlídka potrvá do neděle 21. dubna.

17. dubna 2024
Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Přehled trhu s uměním za rok 2023 v Ročence Art+

Český aukční trh s uměním se s obratem sálových aukcí ve výši 1,4 miliardy korun vrátil na úroveň, kolem níž osciluje posledních šest let. Patnáctiprocentní propad ve srovnání s rokem 2023 zapříčinil menší počet prodaných položek a nižší hodnota nejd...

16. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<