Art Basel Miami Beach 2016

Reportáž z posledního velkého veletrhu v uplynulém roce.

Začátek prosince patřil na Floridě tradičně výtvarnému umění – od 1. do 4. 12. 2016 se zde konala přehlídka Art Basel Miami Beach, doprovázená více než patnácti dalšími satelitními veletrhy. Její atmosféru nám v mrazivých dnech komentářem a fotografiemi přiblížila galeristka Nina Mainerová.

Ihned na letišti bylo jasné, že Miami je tento čas zcela věnován milovníkům umění – první obrazy a instalace vítaly už v příletové hale. Na VIP hosty čekaly limuzíny, ostatní nasedajli do taxíků a autobusů směr několikapatrové hotely podél ulic Ocean Drive a Collins Avenue. Hlavní část programu Art Basel Miami se odehrávala v  Convention Center.

Pro některého z celkových 77 tisíc návštěvníků začínal veletrh v úterý, pro jiného ve středu, popřípadě až ve čtvrtek – záleželo na tom, v jaké kategorii pozvaných hostů jste. Ono hierarchizování či segregování bylo patrné nejen na době vernisáže veletrhu, ale i na vstupních branách do Convention Center a na možnostech vstupu na doprovodné akce. Návštěvník spolu s pozvánkou obdržel malou knížku, jakéhosi průvodce, kde má den po dnu naplánované doporučené akce, kterých se mohl účastnit.

Art Basel Miami Beach

Pohled do stánků jednotlivých galerií.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na samotný veletrh Art Basel, který se již popatnácté konal v Miami, bylo dle pořadatelů pro rok 2016 akreditováno a porotou vybráno 269 galerií z 29 zemí. K vidění byly práce převážně současného umění – hodně malby, hodně sochy, instalace, nějaká fotka či video.

Zkušený kritik by uměl shrnout jednotlivé prezentace, srovnat ročníky minulé, vysledovat tendence pro roky budoucí – to já bohužel nyní zatím neumím, byla jsem tady poprvé. Ale co vím, že jsem procházela expozice s pocitem, že vidím skutečně kvalitní a inspirativní věci, že vidím výběr z výběru světové úrovně. Neskutečná konkurence. Trochu radost, trochu závist. 

Art Basel Miami Beach

 

 

 

 

 

 

 

 

Art Basel Miami Beach 2016.

Pokud by člověk neměl nic jiného v plánu, klidně by bylo možné strávit pět dní veletrhu jen v Convention Center a opravdu by se nenudil. Nicméně během Art Basel Miami Beach probíhají ještě stovky doprovodných akcí, ať organizovaných přímo Art Baslem, nebo pouze synchronizovaných s tímto veletrhem. Samotný tištěný průvodce odkazuje přímo na některé spřátelené akce, jakými jsou snídaně u privátních sbírek či institucí, debaty s umělci, kurátory, večírky u sponzorů, vernisáže či satelitní veletrhy. Právě ty mě, jako začínající galeristku, zajímaly nejvíce.

Veletrhy Pulse, Scope a Unlimited se konají přímo na pláži v obrovských bílých klimatizovaných stanech. Návštěvník může přejít mezi veletrhy bosky po pláži, vykoupat se a znovu se vnořit do světa umění.

Art Basel Miami Beach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Satelitní veletrh Scope v Miami. 

Na těchto satelitních veletrzích jsem cítila trochu více vřelejší atmosféry. Galeristi měli ještě zájem komunikovat, chlubili se svými „rezervacemi“. Oranžovými puntíky se to jen hemžilo, u jednoho artefaktu jsem jich napočítala patnáct. Dá se z toho vyvozovat, že sběratelé, kteří přijedou na Art Basel, čas i pro tyto další veletrhy si skutečně najdou.

Art Basel Miami Beach

 

 

 

 

 

 

 

 

Instalace Viktora Freša na Scope.

Měla jsem radost, že jsem potkala i české zastoupení. Zaznamenala jsem Davida Krňanského hned ve dvou galeriích – ve SVIT a v polské galerii LETO. Na Rudolfa Burdu jsem natrefila na Scope, slovenský autor Viktor Frešo, zastoupený Wanrooij Gallery Amsterdam a Aureus contemporary USA, se prezentoval na veletrzích Scope a Art Miami. Zahlédla jsem i Evu Koťátkovou, která se účastnila poněkolikáté.

Art Basel Miami Beach
Eva Koťátková, Birds in the park. Zastoupení Meyer Riegger, Německo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Související články

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Ohlédnutí za letošním Art Basel

Ohlédnutí za letošním Art Basel

29. června 2017


<